Gå till innehåll

Uppdatera drivrutiner automatiskt


Geijer

Recommended Posts

Hej! Är det någon som vet hur man kan få Win_XP att automatiskt uppdatera drivrutiner? Jag vill lägga ner drivrutinerna på ett ställer som WiN_XP vet om som sökväg för PnP. Sedan måste jag på något sätt få Win_XP att käna att nya drivrutiner finns tillgängliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan alltid använda nLite för att integrera drivrutinerna redan i installationsskivan så att drivrutinerna hittas under installationen av XP, läs mer om principen om hur du går tillväga på http://www.tipsomvista.se/guider/96-window...h-hotfixar.html

Om det rör sig om efter installationen av Windows XP kan du lägga till sökvägarna i registret i HKEY_LOCAL_MACHINESoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersion. Lägg till sökvägarna till värdet DevicePath semikolonseparerat. Observera att du i Windows XP måste lägga till varje mapp som innehåller inf- och sys-filer.

Fotnot: En skillnad i Vista mot XP är att det i Vista räcker med att specificera en grundmapp varpå Windows Vista söker efter drivrutiner i den mappen och alla undermappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fotnot: En skillnad i Vista mot XP är att det i Vista räcker med att specificera en grundmapp varpå Windows Vista söker efter drivrutiner i den mappen och alla undermappar.

Promotar du igen...  ;D ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Dina råd har jag redan gjort. Problemet är då man t.ex vill uppdatera drivrutinen för en skrivare på en redan installerad dator. Jag kan kopiera ut nya drivrutiner, lägga till sökvägen i registret, men sedan få XP att förstå att nya drivrutiner finns och installera dessa?

Du kan alltid använda nLite för att integrera drivrutinerna redan i installationsskivan så att drivrutinerna hittas under installationen av XP, läs mer om principen om hur du går tillväga på http://www.tipsomvista.se/guider/96-window...h-hotfixar.html

Om det rör sig om efter installationen av Windows XP kan du lägga till sökvägarna i registret i HKEY_LOCAL_MACHINESoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersion. Lägg till sökvägarna till värdet DevicePath semikolonseparerat. Observera att du i Windows XP måste lägga till varje mapp som innehåller inf- och sys-filer.

Fotnot: En skillnad i Vista mot XP är att det i Vista räcker med att specificera en grundmapp varpå Windows Vista söker efter drivrutiner i den mappen och alla undermappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar att XP alldeles själv ska upptäcka att det finns nya drivrutiner, så går det inte.

Inte på annat sätt än att köra t ex Win Update på nätet, och då låta XP kolla vilka uppdateringar som det finns nya versioner av där.

Du kan INTE bara genom att kopiera in en bunt nya Drivisar nånstans på hårddisken, få XP att dels fatta att de finns där, dels också installera dem själv.

Nix!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett program som heter "Radarsync" som ska kontrollera och uppdatera dina drivrutiner för viktiga systemenheter. När jag testade så kontrollerades grafik, chipsdriven usb etc, om den dessutom tar andra delar som installerade program vet jag inte. Det får du kolla själv.

Programmet ska enl tillverkaren funka på vista och xp samt det finns en gratis och en betalversion.

http://www.radarsync.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett program som heter "Radarsync" som ska kontrollera och uppdatera dina drivrutiner för viktiga systemenheter. När jag testade så kontrollerades grafik, chipsdriven usb etc, om den dessutom tar andra delar som installerade program vet jag inte. Det får du kolla själv.

Programmet ska enl tillverkaren funka på vista och xp samt det finns en gratis och en betalversion.

http://www.radarsync.com/

Var det mycket jobbig reklam, som följde med? Eller var det acceptabelt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett program som heter "Radarsync" som ska kontrollera och uppdatera dina drivrutiner för viktiga systemenheter. När jag testade så kontrollerades grafik, chipsdriven usb etc, om den dessutom tar andra delar som installerade program vet jag inte. Det får du kolla själv.

Programmet ska enl tillverkaren funka på vista och xp samt det finns en gratis och en betalversion.

http://www.radarsync.com/

Var det mycket jobbig reklam, som följde med? Eller var det acceptabelt?

Jag hittade ingen reklam alls... men jag gillade inte programmet eftersom drivrutinerna som laddas ner, eller de flesta av dem kommer zippade och då fungerar inte själva installationen automatiskt. Annars verkar det hyfsat. Jag har inte gjort en tillräckligt ordentlig testning för att kunna säga om det är bra eller dåligt, men det verkar lovande iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade ingen reklam alls... men jag gillade inte programmet eftersom drivrutinerna som laddas ner, eller de flesta av dem kommer zippade och då fungerar inte själva installationen automatiskt. Annars verkar det hyfsat. Jag har inte gjort en tillräckligt ordentlig testning för att kunna säga om det är bra eller dåligt, men det verkar lovande iaf.

Ok, tack!... jag får väl sätta upp en virtuell, och testa!  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...