Geijer Posted August 25, 2008 Share Posted August 25, 2008 Hej! Är det någon som vet hur man kan få Win_XP att automatiskt uppdatera drivrutiner? Jag vill lägga ner drivrutinerna på ett ställer som WiN_XP vet om som sökväg för PnP. Sedan måste jag på något sätt få Win_XP att käna att nya drivrutiner finns tillgängliga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 25, 2008 Share Posted August 25, 2008 Du kan alltid använda nLite för att integrera drivrutinerna redan i installationsskivan så att drivrutinerna hittas under installationen av XP, läs mer om principen om hur du går tillväga på http://www.tipsomvista.se/guider/96-window...h-hotfixar.html Om det rör sig om efter installationen av Windows XP kan du lägga till sökvägarna i registret i HKEY_LOCAL_MACHINESoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersion. Lägg till sökvägarna till värdet DevicePath semikolonseparerat. Observera att du i Windows XP måste lägga till varje mapp som innehåller inf- och sys-filer. Fotnot: En skillnad i Vista mot XP är att det i Vista räcker med att specificera en grundmapp varpå Windows Vista söker efter drivrutiner i den mappen och alla undermappar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted August 25, 2008 Share Posted August 25, 2008 Fotnot: En skillnad i Vista mot XP är att det i Vista räcker med att specificera en grundmapp varpå Windows Vista söker efter drivrutiner i den mappen och alla undermappar. Promotar du igen... ;D ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 25, 2008 Share Posted August 25, 2008 Promotar du igen... ;D ;D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geijer Posted August 26, 2008 Author Share Posted August 26, 2008 Tack för svar. Dina råd har jag redan gjort. Problemet är då man t.ex vill uppdatera drivrutinen för en skrivare på en redan installerad dator. Jag kan kopiera ut nya drivrutiner, lägga till sökvägen i registret, men sedan få XP att förstå att nya drivrutiner finns och installera dessa? Du kan alltid använda nLite för att integrera drivrutinerna redan i installationsskivan så att drivrutinerna hittas under installationen av XP, läs mer om principen om hur du går tillväga på http://www.tipsomvista.se/guider/96-window...h-hotfixar.htmlOm det rör sig om efter installationen av Windows XP kan du lägga till sökvägarna i registret i HKEY_LOCAL_MACHINESoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersion. Lägg till sökvägarna till värdet DevicePath semikolonseparerat. Observera att du i Windows XP måste lägga till varje mapp som innehåller inf- och sys-filer. Fotnot: En skillnad i Vista mot XP är att det i Vista räcker med att specificera en grundmapp varpå Windows Vista söker efter drivrutiner i den mappen och alla undermappar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lbl Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 Om du menar att XP alldeles själv ska upptäcka att det finns nya drivrutiner, så går det inte. Inte på annat sätt än att köra t ex Win Update på nätet, och då låta XP kolla vilka uppdateringar som det finns nya versioner av där. Du kan INTE bara genom att kopiera in en bunt nya Drivisar nånstans på hårddisken, få XP att dels fatta att de finns där, dels också installera dem själv. Nix! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 26, 2008 Share Posted August 26, 2008 Håller med föregående talare. Windows har ingen inbyggda funktionalitet för att automatiskt kolla efter nya drivrutiner. Att uppdatera drivrutiner måste göras manuellt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted August 27, 2008 Share Posted August 27, 2008 Det finns ett program som heter "Radarsync" som ska kontrollera och uppdatera dina drivrutiner för viktiga systemenheter. När jag testade så kontrollerades grafik, chipsdriven usb etc, om den dessutom tar andra delar som installerade program vet jag inte. Det får du kolla själv. Programmet ska enl tillverkaren funka på vista och xp samt det finns en gratis och en betalversion. http://www.radarsync.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 27, 2008 Share Posted August 27, 2008 Det finns ett program som heter "Radarsync" som ska kontrollera och uppdatera dina drivrutiner för viktiga systemenheter. När jag testade så kontrollerades grafik, chipsdriven usb etc, om den dessutom tar andra delar som installerade program vet jag inte. Det får du kolla själv.Programmet ska enl tillverkaren funka på vista och xp samt det finns en gratis och en betalversion. http://www.radarsync.com/ Var det mycket jobbig reklam, som följde med? Eller var det acceptabelt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sten Posted August 27, 2008 Share Posted August 27, 2008 Drivermax kanske är ett alternativ. www.drivermax.com/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted August 27, 2008 Share Posted August 27, 2008 Det finns ett program som heter "Radarsync" som ska kontrollera och uppdatera dina drivrutiner för viktiga systemenheter. När jag testade så kontrollerades grafik, chipsdriven usb etc, om den dessutom tar andra delar som installerade program vet jag inte. Det får du kolla själv. Programmet ska enl tillverkaren funka på vista och xp samt det finns en gratis och en betalversion. http://www.radarsync.com/ Var det mycket jobbig reklam, som följde med? Eller var det acceptabelt? Jag hittade ingen reklam alls... men jag gillade inte programmet eftersom drivrutinerna som laddas ner, eller de flesta av dem kommer zippade och då fungerar inte själva installationen automatiskt. Annars verkar det hyfsat. Jag har inte gjort en tillräckligt ordentlig testning för att kunna säga om det är bra eller dåligt, men det verkar lovande iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 27, 2008 Share Posted August 27, 2008 Jag hittade ingen reklam alls... men jag gillade inte programmet eftersom drivrutinerna som laddas ner, eller de flesta av dem kommer zippade och då fungerar inte själva installationen automatiskt. Annars verkar det hyfsat. Jag har inte gjort en tillräckligt ordentlig testning för att kunna säga om det är bra eller dåligt, men det verkar lovande iaf. Ok, tack!... jag får väl sätta upp en virtuell, och testa! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts