Gå till innehåll

Vad anser du om Ribbon?


Stim

Vad anser du om den relativt nya meny systemet Ribbon? som till exempel införts i Office 2007 och nu eventuellt kommer? införas i Windows 7?  

61 medlemmar har röstat

  1. 1.

    • Toppen
      8
    • Botten
      4
    • Skiter i vilket (cool) 8)
      2
    • Bra om det finns möjlighet att växla mellan ribbon och klasiskt
      5
    • Vet ej
      2


Recommended Posts

Vad anser du om den relativt nya meny systemet Ribbon, som till exempel infördes i Office 2007 och nu eventuellt kommer? införas i Windows 7?

Det vore kul o få en översikt hur många som är för och emot Ribbon systemet. Personligen gillar jag inte alls menyn men röstar på alternativ 4. Då finns i alla fall ett val man som användare själv kan göra.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ribbon är verkligen eligant dock så har jag inte haft så mycket tid att lära mig jobba med gränssnittet än men jag tycker det verkar helt okey...

Hoppas dom kommer fram till en lagom nivå på att använda ribbon i Windows 7  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag framförallt inte gillar med ribbon är att det upplevs som allt ständigt "rör sig och flyttas runt"  och tar en massa onödigt med plats på höjden. Även om det går att minimera och maximera genom till exempel bara dubbelklicka på någon av flickarna.

Sedan tror jag ribbon är en mardröm för många för alla de som till exempel kör med upplösning på 800x600, och kanske sitter på små och gamla skärmar. Där ribbon förmodligen täcker upp halva skärmen?

Visst går det att leva med ribbon och kan lära sig uppskatta fördelarna och kan säkert vara som du säger en vanesak. Helst skulle jag se att användarna själva kan växla mellan ribbon och klassik. Tror att det skulle vara allra bästa om man själv kan välja meny man vill använda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Genom att trycka Ctrl+F1 döljs menyn så länge man inte väljer något menyalternativ och tar då inte mer plats än en gammal meny :)

"Ribbon" i Office är baserat på hur användare använt tidigare versioner av Office och sedan har de vanligaste funktionerna delats upp i de kategorier vi kan se i Office 2007. Om jag jämför gamla menyalternativ som Arkiv, Redigera, Format, Data, Fönster eller Verktyg och ser de nya alternativen Infoga, Sidlayout, Referenser, Granska samt Visa i "Ribbon" i Office så känns dessa alternativ spontant mycket bättre eftersom de vanligaste sakerna man vill utföra i Officeprogrammen är uppdelade mer logiskt.

Glöm inte heller att du kan lägga till menyer i "Snabbåtkomstfältet" ovanför "Ribbon"-menyn för att få ännu snabbare tillgång till dina oftast använda kommandon.

Att kunna växla mellan "Ribbon" och klassiska menyer är absolut möjligt tekniskt sett men jag gissar att Microsoft inte satsar på det utan tvingar in alla i "ribbon"-tänket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

misstänker också att MS mer och mer kommer slopa klasiska menyn och tvinga in Ribbon-tänkandet. Det här med att tvinga in användarna efter MS kommer vi se mer och mer utav gissar jag. Allt från gigantiska systemkrav till utseende osv.

I Outlook 2007 infördes inte det här med ribbon vilket förvånade mig lite eftersom man införde det i alla de andra Office 2007 programmen.?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Jag anser ingenting om ribbon, inte har jag några tips heller. Men, ribbon kan vara bra, möjligheten har tagits i retroaktivt beaktande. Min röst föll på "Vet Ej", vilken var helt ärlig i detta fallet, då jag faktiskt inte vet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser ingenting om ribbon, inte har jag några tips heller. Men, ribbon kan vara bra, möjligheten har tagits i retroaktivt beaktande. Min röst föll på "Vet Ej", vilken var helt ärlig i detta fallet, då jag faktiskt inte vet. :)

jag tror dig inte... du har säker en helt annan åsikt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Jag anser ingenting om ribbon, inte har jag några tips heller. Men, ribbon kan vara bra, möjligheten har tagits i retroaktivt beaktande. Min röst föll på "Vet Ej", vilken var helt ärlig i detta fallet, då jag faktiskt inte vet. :)

jag tror dig inte... du har säker en helt annan åsikt...

Hur kan du tro det...........

;):):D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser ingenting om ribbon, inte har jag några tips heller. Men, ribbon kan vara bra, möjligheten har tagits i retroaktivt beaktande. Min röst föll på "Vet Ej", vilken var helt ärlig i detta fallet, då jag faktiskt inte vet. :)

jag tror dig inte... du har säker en helt annan åsikt...

Hur kan du tro det...........

;):):D

Bara en känsla  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...http://www.90percentofeverything.com/2008/03/20/the-story-of-the-microsoft-office-ribbon-by-jensen-harris/, förklarar "ribbon" på ett bra sätt, ( jag visste då inte vad "ribbon" är för något :-   8)  ;D )

Jensen Harris skrev under Office 2007-utvecklingen många otroligt bra inlägg om varför dom valt att göra på vissa sätt med gränssnittet och hade alltid bra motiveringar och belägg för varför dom placerade den knappen där och just dom alternativen på den menyn etc.

http://blogs.msdn.com/jensenh/default.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Det bästa man kan göra i alla program är att snabbt lära sig snabbkommandona. Det blir så mycket enklare att jobba när man bara kan trycka till på tangentbordet för att utföra kommandot. Så kolla efter alla "Alt+Bokstav" kommandona det första ni gör, det förenklar arbetet otroligt mycket. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...