Gå till innehåll

Hög ping


Krej

Recommended Posts

Hallå! har hög ping jämfört med grannen och polare i närheten.

medan grannen har kanske 20 i ping om vi lirar cs får jag runt 45ms. har haft det i cirka 3 år, vet inte hur det var innan när jag hade en annan burk, alltså haft precis samma burk i 3år.

http://www.bredbandskollen.se TPTEST get mig 40ms till göteborg, bor I Karlstad.

Nätverkskort: Broadcom NetXtreme Gigabit Ethernet, integrerat i moderkortet antar jag eftersom det är där RJ45 (eller vad den heter) kontakten sitter. vet inte vart jag kollar vad jag har för moderkort.

Har  glocalnet upp till 24Mbit/s,

modem/router: Speed Touch 510 v6

Har haft 2 andra modem/router innan, även haft bredbands bolaget, hade hög ping då med. samma dator.

hastighets resultat från TPTEST på www.bredbandskollen.se :

sicka 0.89Mbit/s

ta emot 11.85Mbit/s

tja.. vill få reda på varför jag har hög ping, vad jag kan göra åt det osv. vad för nätverks kort jag kanske borde köpa osv osv..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Tjo, kan det vara så att det nätverks kortet är så dåligt att det lägger på en 20-30ms?

vad är ett bra nätverks kort som inte kostar för mycket?

Vill du prova med ett annat nätverkskort så kan du få ett som fungerar väl på Clas Ohlson för knappt 100:-

http://www.clasohlson.se/Product/Category....4;251727;251701

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> modem/router: Speed Touch 510 v6

Har jag också, och jag har för mig det var nåt Firmware/BIOS på 4.x.x när jag fick det från Glocalnet, och jag snokade runt och snokade runt, men Thomson hade ju inget att bistå med.

Sen hittade jag:

http://www.speedtouchforum.de/viewtopic.ph...25986ca1a0fe42b

efter mycket om och men.  Gå långt ned på sidan, och leta efter: " Firmware für Speedtouch 585i v6 Modelle: "

Där hämtade jag 7.4.1.7 redan för över ett år sen, och sen dess har jag alltid haft låsning på modemet på mellan 23.5 och 24.3 Mb ned, och alltid 1.085 upp.

Nu gick jag dit igen för att kolla att stället fanns kvar, och det gjorde det, och nu fanns en ännu färskare:

7.4.3.2 international: ST585v6_ZZQIAA7.432.zip

Så den ska jag hämta nu.  Du måste ha även SpeedTouch_upgrade_wizard_R4421.zip, som finns allra högst upp på sidan!

Koppla bort telefonlinan och ha bara EN nätverkskabel i, i första hålet.

Stäng FÖRST AV alla brandväggar och antivirus program, starta sen om datorn i Felsäkert Läge med Nätverk, dvs tryck F8 INNAN Windows har börjat starta.

Kör sen Upgrade Wizard i felsäkert läge.

Användarnamnet är  Administrator    MED Versalt A och utan lösenord, på engelska alltså.

Lägg uppgraderingsfilen i SAMMA mapp som du packat upp Upgrade Wizard i, på så sätt behöver du bara klicka på 'Har Disk' så föreslår den själv den Mappen det ligger i, så du behöver alltså bara klicka OK där direkt.  Då får du upp en skärm med versionen på den nya, och kan sen gå vidare.  Den gör själv backup på programvaran och inställningarna i modemet, så du kan aldrig sabba nåt.

Och gnäller den sen efter ett tag, när den uppgraderat några minuter, att den inte har kontakt med modemet, så testa då först bara GåTillbaks-knappen.

Sedan att starta om modemet först, vänta 60 sek., och SEN GåTillbaks-knappen, och som sista utväg avbryter du installation istället för GåTillbaks-knappen.  Startar om modemet, väntar 60 sek. och kör Setup Wizard igen.  Varför det är så där, vete tusan, menb det funkar alltid till sist, och som sagt, tröttnar man så är det ingen fara, allt det gamla finns i så fall kvar vid omstart av modemet via strömbrytaren.

Versionen på ditt modem nu, ser du om du startar Internet Explorer, och går till:

http://speedtouch.lan

Där står det längst upp.

Använder du:

http://speedtouch.lan/cgi/b/bb/?be=0&l0=1&l1=-1

så får du hastigheterna ditt modem låst på.

Det finns även en:

8.2.1.5 deutsch: ST585v6_GeChGen_R8215_final.zip

Men jag misstänker att tyskarna INTE har riktigt samma specar för ADSL som vi har, så den är isåfall en chansning att använda ...

/LbL!

P.S.  Nu kör jag 7.4.3.2, inga problem alls, låste på 24.5Mb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har grannen och polarna samma internet levrantör som du?

Om inte så är det en sådan enkel sak som att ni går över olika noder fram till spelservern.

Att man bor nära varandra har absolut ingen betydelse sålänge du inte sitter på samma levrantör och någorlunda samma hastighet.

Har ni samma levrantör kan det bero på att antal olika saker, troligen någon hårdvara.

Det som kan inverka i ditt fall är kvaliten på tele ledningarna, modem/router eller nätverkskort.

När det gäller modem/router och nätverkskortet behöver det inte vara hårdvaran i sig utan kan även vara mjukvaran så som drivrutin och/eller firmware.

Enklast att börja med är att göra en "traceroute" på det IP du pingar mot så att du kan se alla pingtider mellan noderna, då får du troligen också svaret på var din flaskhals är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...