Gå till innehåll

Jag är admin men ändå ber UAC om adminrättigheter


brittlos

Recommended Posts

??? I mitt användarkonto står det administratör men ändå säger vissa program att du måste vara inloggad som administratör för att utföra denna åtgärd eller köra detta program. Tex spyboot search and destroy det går inte att uppdatera om jag inte är administratör. I högerklicksmenyn står det på alla program kör som administratör. Varför är det så give me a answer please. >:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt för Vista, men ska kunnas tas bort. E-son tror jag var som skrev något om detta tidigare och som kanske kan hjälpa dig med det.

Personligen vill jag helst ha det som det är. Halvjobbigt första tiden men ge det lite tid, idag skulle jag sakna det om det inte fanns. Du har mer kontroll och mer säkerhet över datorn med adminrättigheterna och du är bara en klick ifrån tillåta och inte tillåta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror man ska skilja lite på adminkonto och User Account Control (UAC).

I XP till exempel finns inte denna kontroll trots med adminkonto, så se det bara som positivt med UAC.

Den gynnar din dators säkerhet mer än tidigare om du till exempel är van med XP. Själv var jag rätt trött på detta att jag åter gick över till XP för en tid, men numera så är Vista + UAC något jag inte skulle vilja vara utan idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag provade som jag sa  men det kom ett meddelande som sa systemfel 5 jag vet inte om jag skrev fel eller om det inte går göra på min dator Ska kolla och testa igen annars får de va som det är även om jag blir irriterad./brittlos ::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

e-son eller JoWa kan hjälpa dig om du trots allt vill bli av med UAC.

Tillsvidare, vilken version av Vista har du? Vet inte om det ska spela någon större roll men kanske kan det underlätta för någon som kan det här med UAC bättre. Med borttagandet av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att många har något eller några program som kräver adminrättighet, men det löser man genom att gå till programmappen, högerklicka på programmets .exe-fil, och välja "Egenskaper". Under fliken "Kompatibilitet" bockar man i "Kör det här programmet som en administratör".

Sen tycker jag att Symantec´s program "Norton UAC Tool" är väl värt att prova för den som har tröttnat på det ständiga UAC-tjatet... det minskar varningarna betydligt, men behåller samtidigt den ökade säkerhet som UAC ger! Läs mer och ladda ner på följande länk!

http://www.tipsomvista.se/windows-vista/85...arvaenligt.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag provade som jag sa  men det kom ett meddelande som sa systemfel 5 jag vet inte om jag skrev fel eller om det inte går göra på min dator Ska kolla och testa igen annars får de va som det är även om jag blir irriterad./brittlos ::)

Gör så här:

- Klicka på Startknappen

- Klicka på bilden högst upp till höger (som representerar ditt konto)

- Klicka på raden "Turn User Account Control on or off", välj sen "Continue"

- Bocka ur rutan, klicka på OK och starta om datorn

- Klart!

/Gunnar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

brittlos!

Ett program på min laptop med Vista Buisness har frågat detta och det är HiJackThis som jag då måste särskilt ange adminrättigheter till. I övrigt funkar UAC klockrent som det är och jag tycker inte det är några problem, eftersom det är större säkerhet med det aktiverat än inaktiverat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...