Gå till innehåll

Inga synpunkter eller frågor om Windows 7?


Andreas Stenhall

Recommended Posts

Vill bara påminna om att Windows 7 är en pre-betaversion ännu och att det finns en och annan bugg samt att utseendet på inget vis är klart ännu. Betaversionen som släpps innan jul borde ge en bättre fingervisning om det slutliga gränssnittet, men det finns inget som säger att Microsoft efter det fortsätter att putsa på det och ändra detaljer.

OK, hoppas på det fixas sig om det inte redan nu går.

Förstår inte varför det inte är putsat redan med den biten, innan pre-betaversion släppts eller om man kanske tänkt sig att det ska se ut så?

Uppenbarligen har man ju pillat en del med utseende och funktioner (så gott som allt nästan redan klart? ) men att lämna ikonerna med sådana mellanrum är lite skumt. Om man inte tänkt det ska se ut så vill säga.

Hur som helst får man bara hoppas att MS för eller senare fixar till det, om det inte redan nu går med nån inställning. Har inte haft möjlighet eller hunnit testa själv så jag vet inte hur det riktigt ser ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 191
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Vill bara påminna om att Windows 7 är en pre-betaversion ännu och att det finns en och annan bugg samt att utseendet på inget vis är klart ännu. Betaversionen som släpps innan jul borde ge en bättre fingervisning om det slutliga gränssnittet, men det finns inget som säger att Microsoft efter det fortsätter att putsa på det och ändra detaljer.

OK, hoppas på det fixas sig om det inte redan nu går.

Förstår inte varför det inte är putsat redan med den biten, innan pre-betaversion släppts eller om man kanske tänkt sig att det ska se ut så?

Uppenbarligen har man ju pillat en del med utseende och funktioner (så gott som allt nästan redan klart? ) men att lämna ikonerna med sådana mellanrum är lite skumt. Om man inte tänkt det ska se ut så vill säga.

Hur som helst får man bara hoppas att MS för eller senare fixar till det, om det inte redan nu går med nån inställning. Har inte haft möjlighet eller hunnit testa själv så jag vet inte hur det riktigt ser ut.

Det program som har stort mellanrum är program som har klistrats vid taskbaren men ej körs. Det är alltså inte Quick Lanch som har stora mellanrum. De stora mellanrummet beror på att det till höger om ikonen dyker upp en pil som öppnar quick jump menyn.

För den som vill ha små avstånd är det bara att använda quick launch precis som vanligt.

Av en slump hittade jag idag ett kortkommando som jag ej kände till i windows 7. Genom att hålla nere Win tangent och trycka med piltangenterna kan snappa fast den i kanterna precis som om man skulle ha dragit ut de i kanterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För den som vill ha små avstånd är det bara att använda quick launch precis som vanligt.

Mellanrummen kommer nog förbli så som det är i pre-betaversionen. I videon nedan talar dom lite om ikoner och dokument, verkar som man bestämst sig för dessa avstånd mellan.

För den som är nyfiken och vill kika närmare på W7 så finns här en del intressanta skärmdumpar och videon.

Video:  http://windows7news.com/windows-7-videos/

Screenshots:  http://windows7news.com/windows-7-screenshots/

Angående det här med TouchScreen såg ganska häftigt ut.  Visst kommer väl det att krävas specialskärmar för den funktionen ska fungera? Så misstänker jag men det kanske fungerar på vilka skärmar som helst?

Såg ganska häftigt ut hur som helst.

Här en till, med nåt spel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att även de ikoner som klistrats i taskbaren kommer ha mindre mellanrum.

Om man kollar på hur det är nu så har ikonerna mycket mellanrum för att en extra pil med Jump Lists ska få plats mellan dom, men om man kollar på bygget på filmen så ser man att man bytt ut pilen vid sidan mot högerklick för Jump Lists - vilket minskar mellanrummet drastiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att även de ikoner som klistrats i taskbaren kommer ha mindre mellanrum.

Om man kollar på hur det är nu så har ikonerna mycket mellanrum för att en extra pil med Jump Lists ska få plats mellan dom, men om man kollar på bygget på filmen så ser man att man bytt ut pilen vid sidan mot högerklick för Jump Lists - vilket minskar mellanrummet drastiskt.

Jaha det var därför jag tyckte att jag hörde att man skulle använda högerklick för att få upp Jump List. Dock så förstår jag inte då hur man ska kunna få upp den vanliga högerklicksmenyn då, den borde de ju inte ta bort. (Hoppas jag  :o)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den vanliga högerklicksmenyn tas inte bort, det är bara den nya högerklicksmenyn som visas endast när du högerklickar på ikoner i Aktivitetsfältet.

Anledningen till att Microsoft valt att inaktivera det nya gränssnittet i pre-betan är just för att det inte är färdigt, något man räknar med att ha klart till den riktiga betaversionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som hadde svar angående TouchScreen frågan i mitt föregående inlägg?

Specialskärmar för funktionen ska kunnas nyttjas?

Självklart krävs det en speciell skärm för att touch funktionalitet ska kunna utnyttjas. För att utnyttja multi-touch krävs det också en skärm som stödjer detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som hadde svar angående TouchScreen frågan i mitt föregående inlägg?

Specialskärmar för funktionen ska kunnas nyttjas?

Självklart krävs det en speciell skärm för att touch funktionalitet ska kunna utnyttjas. För att utnyttja multi-touch krävs det också en skärm som stödjer detta.

För en som undrar så är det inte så "självklart" även om jag misstänkte att det nog kommer krävas helt andra skärmar,  än de vanliga skärmar som den stora massan av MS kunder använder sig av.

Frågan är då bara vad det är för slags skärmar som stöder, var finns dem och vad kostar dom?

Ska alla nu ha special skärmar för kunna nyttja W7 fullt ut? Vad mer kommer krävas för använda W7 fullt ut ska bli intressant, systemkrav osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart måste man inte ha en touchskärm för att kunna utnyttja Windows 7 på bästa sätt, det är bara ett komplement till användare eller områden där touchskärmar att att föredra. Jag testade själv en integrerad touchskärm och dator i ett från HP på PDC-konferensen och den var riktigt schysst. Tänk att ha en sådan på väggen :) Har lite svårt att motivera vad jag skulle ha den till och den kostar ju en del...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=354873

EDIT: Glömde säga det att pre-betan inte innehåller stöd för touch, det kommer i betaversionen. Tänkte bara säga det så att ingen springer och köper en touchskärm eller dator nu för att testa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha det var därför jag tyckte att jag hörde att man skulle använda högerklick för att få upp Jump List. Dock så förstår jag inte då hur man ska kunna få upp den vanliga högerklicksmenyn då, den borde de ju inte ta bort. (Hoppas jag  :o)

Denna video illustrerar klickningarna

Tyvärr ser man inte om det är vänster eller höger musknapp som används

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart måste man inte ha en touchskärm för att kunna utnyttja Windows 7 på bästa sätt, det är bara ett komplement till användare eller områden där touchskärmar att att föredra. Jag testade själv en integrerad touchskärm och dator i ett från HP på PDC-konferensen och den var riktigt schysst. Tänk att ha en sådan på väggen :) Har lite svårt att motivera vad jag skulle ha den till och den kostar ju en del...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=354873

EDIT: Glömde säga det att pre-betan inte innehåller stöd för touch, det kommer i betaversionen. Tänkte bara säga det så att ingen springer och köper en touchskärm eller dator nu för att testa...

Ja det var inte billig! Blir nog ingen stor användning bland vanliga användare med den funktionen, förmodligen kommer den bara ligga och skräpa på datorn, om det är så att den installeras med Windows eller hur MS nu tänkt sig.

"Självklart måste man inte ha en touchskärm för att kunna utnyttja Windows 7 på bästa sätt"

Vem vet vad MS hittar på för grejer med W7 och tekniken går bara framåt.  :)

För några år sedan var det t.ex helt omöjligt att leda ström utan kablar, men idag är det fullt möjligt med skicka trådlös el.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ni sett till någon anpassning för SSD minnesdiskar i 7'an  question? ...

Här kom svaret... 

http://www.vista123.net/content/microsoft-...id-state-drives

"Windows7 will be able to identify a SSD uniquely," according to Gregory Wong of Forward Insights. Certain ATA commands will improve the speed that solid state drives write to disk, Wong said."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör AVG free och är mycket nöjd. Från början ville inte Resident Shield aktiveras men det löst sig efter någon omstart. Har haft samma problem på andra Windows installationer så det är nog inget specifikt för Windows 7 betan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fler funderingar!

Noterade på en beta jag testar så står det "Windows 7 Ultimate"

Ultimate?  ???

Eller så är det kanske tänkt bli som alla Vista versioner, typ

Windows 7-Home

Windows 7- Business

Windows 7- Premium

Windows 7- Mer pengar till Microsoft

Osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, massor av undringar. Om man tittar på just den här biten av forumet så är det väldigt många som läst men väldigt få som kan ge något svar. Uppskattningsvis - hur många medlemmar i forumet är lyckliga nog att kunna testa W7 redan nu medan vi andra får sukta och bara längta? Onekligen är det mer än moderaterna men pratar vi om fem, tio eller hundra?

Och så en liten spekulation - vad är er personliga uppfattning om den första betan (i december eller i början av januari) kommer det bara samma testare som nu eller kommer allmänheten att få deltaga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, massor av undringar. Om man tittar på just den här biten av forumet så är det väldigt många som läst men väldigt få som kan ge något svar. Uppskattningsvis - hur många medlemmar i forumet är lyckliga nog att kunna testa W7 redan nu medan vi andra får sukta och bara längta? Onekligen är det mer än moderaterna men pratar vi om fem, tio eller hundra?

Och så en liten spekulation - vad är er personliga uppfattning om den första betan (i december eller i början av januari) kommer det bara samma testare som nu eller kommer allmänheten att få deltaga?

Den betan blir ju publik så det är för alla, och är det inte det i första hand så blir det så förr eller senare. Alltså om du verkligen vill ha pre-betan kan du hitta den på vilken torrentsida som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller på med en artikel för TechWorlds räkning om just Windows 7 och undrar om någon av er läsare ur ett företagsperspektiv kan tänka er att ställa upp på ett par frågor om Windows 7 kan vara något för just ditt företag? Om ni är intresserade så skicka ett mail till stenis@alltomxp.se. Tackar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...