Gå till innehåll

Inga synpunkter eller frågor om Windows 7?


Andreas Stenhall

Recommended Posts

  • Svar 191
  • Skapat
  • Senaste svar

Toppostare i den här tråden

Gäst Naturguiden

Jag tycker att det ser bra ut på bilderna men jag saknar bild på den ev. orben som man kan ha istället för typ rocket dock...

Hoppas att det kommer att gå så fort som det utlovas... Antar att ni inte har monster datorer.... Skulle vara roligt att veta vad för prestanda som era testdatorer har

En sak som glädjer mig är att det redan är inbyggt stöd för x264 filer, ett program mindre att installera

Nu skall jag ta mig en kopp the i snöfallet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Färre program som installeras tillsammans med Windows låter ju kanon. Det är ju så onödigt med program som man ändå inte använder.

Likaså snabbare uppstart ska bli väldigt intressant och se. Har visserligen lyckats få ner uppstartstiden på mitt Vista till runt en halv minut för boot och några få sekunder för inloggning men ju snabbare ju bättre. ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nyfiken på skärmbilderna Stenis lagt in...

Aktivitetsfältet... är det något som ställts in? Jag menar att Orben täcker hela fältet... Det känns som att ms överarbetar utseendet. Jag har hört att 7 har större inställningsmöjligheter vad gäller utseendet... är detta något som kan bekräftas?

Edit: Aha... gäller att kolla runt lite så hittar man. Så kan man ju få Vista att se ut också... :D Bara att välja att visa stora ikoner i "quick-launch"-fältet...

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 kopierar Mac OS X, eller gör dom?

Många syftar på att det nya utseendet är en direkt kopia av Dockan i OS X, men om man dyker tillbaka i tiden så får man svar på det påståendet.

http://windows7news.com/wp-content/uploads...bar-400x107.jpg

Om vi kollar på det nya utseendet och analyserar lite så ser vi en statisk, rektangulär box med stora ikoner på körande program, ordnade från vänster till höger.

Kollar vi då på det här operativsystemet från 1985;

http://toastytech.com/guis/bigw101.gif så ser vi en statisk, rektangulär box med stora ikoner på körande program, ordnade från vänster till höger. OH SHIT!

Men just det, detta är ju Microsoft Windows 1.

Då kan vi ju istället köra fram några decennier, närmare bestämt år 2000, då Mac OS X släpps och man har en så kallad Docka:

http://elementsoflime.com/blog/wp-content/.../publicbeta.jpg

Men vänta nu?! Är inte denna idé ganska lik Windows 1? en dynamisk, rektangulär box med stora ikoner på körande program, ordnade i mitten.

Hmmmmmm...... Det är svårt att förstå varför windows 7 skulle kopierat Mac OS X, som kom 15 år efter att Microsoft själva haft idén om stora ikoner i en rektangel.

Men varför bry sig egentligen? Alla OS har ändå kopierat i stort sett 40% DIREKT från Xerox 8010 Star.

Kolla denna videon om Xerox 8010 Star, från 1973:

Okej vad får jag ut av detta? Egentligen inget mer än att jag får visa de platthuven som hela tiden ska hacka på Microsoft - att de har helt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har med intresse följt reportagen och även tittat på ett antal videor som ligger upplagda på YouTube - de är så många att jag inte riktigt hunnit igenom dem alla ännu.

Som sagt - ett utvecklat Vista är min reaktion också - och om detta även innebär en "slimmad" version av Vista, så skulle även jag vara intresserad, eftersom jag anser att Vista idag är på tok för resurskrävande. Påpekandet att färre program laddas automatiskt är positivt således.

Har dock en väsentlig fråga i sammanhanget - den kanske inte har något svar ännu men jag ställer den ändå:

Kommer man att kunna uppgradera sin dator till Windows 7 direkt från Windows XP eller måste man ta "omvägen" över Vista?

Jag kör XP på min stationära dator i bostaden medan jag har Vista på min bärbara. Känner INTE för att installera Vista på den stationära men tror att jag kommer att känna för en uppdatering till W7 så småningom.

Tack för täta och intressanta rapporter!  ;D

thomcats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer man att kunna uppgradera sin dator till Windows 7 direkt från Windows XP eller måste man ta "omvägen" över Vista?

Nej, när du installerar Windows 7 så tar man bort det som var där innan. Det spelar ingen roll om du haft XP eller Vista, eftersom detta helt glöms av datorn. Så det blir att kasta in Windows 7 direkt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, när du installerar Windows 7 så tar man bort det som var där innan. Det spelar ingen roll om du haft XP eller Vista, eftersom detta helt glöms av datorn. Så det blir att kasta in Windows 7 direkt :)

Tack för detta! Det var utomordentligt viktigt att få veta. Vad man då bör koncentrera sig på - antar jag - är att göra sig reda för vilka av ens egna program och applikationer, som är kompatibla med det nya systemet. Givetvis dröjer det länge än, innan man behöver bekymra sig om det.

;D

thomcats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla drivrutiner, program och spel som är kompatibla med Vista är kompatibla med Windows 7.

Jag har sett "Inside Windows 7" nu och dom har faktiskt gjort enorma förbättringar i prestanad i Windows 7 :D

Man har nu stöd för 256-kärniga processorer, batteritiden har ökat, och man har en mycke snabbare uppstart, eftersom services (tjänster?) startar på triggers, dvs de startar inte alltid som i Vista, utan bara om ett visst villkor är uppfyllt, vilket dramatiskt minskar antalet services som måste starta varje gång man startar Windows.

Man har även vad som kallas MinWin, vilket är grunden i windows, strippat från skalet och andra program, så de kan bygga om systemet och testa utan att ha med hela skalet o allt. (typ, om ja fattat rätt)

Sökresultat ska även vara mycket bättre ordnade och lättare att förstå, och musik i mediaspelare är synkade med varandra genom smarta bibliotek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Éfter att ha lekt med "the bits" ett tag så är det som visas på PDC ingen större nyhet, Men rent generellt så håller jag med övriga om att detta är "Ett optimalt och optimerad version av Windows Vista" Får jag välja två favorit features så blir det dessa.

Windows 7.

1. Native VHD Support i Windows Diskmgmt API:er samt diskmgmt.msc och diskpart (Paratar med diskmgmt APIet) samt Native VHD Boot support i BCD (Windows Boot Loader) Detta är en feature som öppnar ett helt nytt scenario för virtuallisering. Ex: I dag vill jag nog köra min virtuella instance av Windows 7 eller Windows Server 2008 R2 på riktig hårdvara istället "Click, Click, Click" Done! Good work.

2. Kernal32.dll och KernalBase.dll - Detta är vad MinWin resulterade i kort o gott, så har man flytta ur core komponenterna från kernal32.dll och placera dessa i KernalBase.dll (Kernal32.dll har fwd's på API anropp som har flyttats till KernalBase.dll) Detta gör att enginnering och den framtida utvecklingsprocessen av Windows kan bedrivas på ett helt annat sätt en tidigare, Då "NT OS Core" kan bygga "the core set" av OS:et helt inviduellt från winmain. och bara starta i gång ett minimalt os utan beronde upp i de högre lagren av OS:et. (På så sätt kan de jobba mer inviduellt med dessa bitar o göra större förändringar utan att break:a winmain) very cool!

Windows Server 2008 R2.

1. Active Directory Recycle-Bin. Nått som borde ha funnits från början, och har alltid funnits sen Active Directory Introducerades i Windows 2000 Server. Det har bara inte nyttjas på ett vettigt sätt. Att man tar bort object i ett AD av misstag är väldigt vanligt, och vägen tillbaka är oftast mycket tid/kostnadssam.

2. DirectAccess med ett SSL VPN som pratar över IPv6, vilket ger upplevelsen att sitta connected på "Corporate Network" så fort man har en internet anslutning. Very cool. Who needs VPN?

Något förvånande har ingen uttryckt varken ris eller ros om det jag hittils skrivit om Windows 7. Några frågor eller synpunkter som ni vill dela med er av?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows 7 har Microsoft fokuserat på att man som användare själv ska kunna anpassa och få Windows 7 att se ut som man själv vill. Detta märks genom att det finns mängder med fler inställningar för bland annat att styra ikoner i meddelandefältet, möjligheten att flytta runt bland ikonerna för öppna program i Aktivitetslisten och att teman är något Microsoft satsat på.

Vad gäller uppgraderingsvägarna så är inget skrivet i sten men det är mycket rimligt att anta att det kommer att gå att uppdatera från Windows XP direkt till Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
I Windows 7 har Microsoft fokuserat på att man som användare själv ska kunna anpassa och få Windows 7 att se ut som man själv vill. Detta märks genom att det finns mängder med fler inställningar för bland annat att styra ikoner i meddelandefältet, möjligheten att flytta runt bland ikonerna för öppna program i Aktivitetslisten och att teman är något Microsoft satsat på.

Vad gäller uppgraderingsvägarna så är inget skrivet i sten men det är mycket rimligt att anta att det kommer att gå att uppdatera från Windows XP direkt till Windows 7.

Vad jag nyss läst lite runtom så har Microsoft sparat på ögongodiset och gjort Windows 7 betydligt effektivare och resurssnålare istället.

Tummen upp för MS den här gången.

Keep it simple, keep it fast and effective.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX
Minimalistiskt

Det nya användargränssnittet erbjuder inga monumentala förändringar men Microsoft går onekligen mot en mer minimalistisk utformning som fokuserar på funktionalitet istället för ögongodis.

http://www.idg.se/2.1085/1.188803/windows-...ller-nytankande

http://www.datormagazin.se/nyheter/article355062.ece

http://www.idg.se/2.1085/1.188452/de-vikti...-server-2008-r2

(jodå, jag har allt läst vad du skrivit) ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag nyss läst lite runtom så har Microsoft sparat på ögongodiset och gjort Windows 7 betydligt effektivare och resurssnålare istället.

Faktum är att det finns mycket ögongodis och många förbättringar till gränssnittet i Windows 7, men faktum är att alla komponenter gått igen ett optimeringsprogram och blivit minnessnålare samtidigt som andra grundläggande ändringar göra Windows 7 resurssnålare. Med andra ord mycket snyggare och häftigare gränssnitt samtidigt som prestanda förbättrats! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag nyss läst lite runtom så har Microsoft sparat på ögongodiset och gjort Windows 7 betydligt effektivare och resurssnålare istället.

Tummen upp för MS den här gången.

Keep it simple, keep it fast and effective.

Altså, det är mycket mer ögongodis i Windows 7, men det behöver inte betyda sämre prestanda. Som jag sagt innan så verkar det som man verkligen gått på djupet och gjort om för bättre prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst DimensionX

Grabbar!

För min del finge de gärna sopa allt som påminner om Vista och göra nåt helt nytt istället. Men med kompabiliteten i behåll förstås.

Nåt enkelt, funktionellt och snabbt som attan, med låga systemkrav. Ögongodis är bara ivägen för en minimalist som jag. En enkel basutgåva med nedladdningsbara themes för dem som gärna vill ha ögongodiset. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...