Gå till innehåll

Saknar ljud efter installation av Windows XP Professional


NJPN

Recommended Posts

Ja så la man in Xp Pro och nu kommer de inte fram nån ljud, har försökt med Microsoft Update Sp3 på HP's egna hemsida med deras egna drivrutiner men inget verkar få fram ljudet nu. Hade aldrig problem innan jag formatera. Ljudet är integrerat föresten.

HP Pavilion w5570.swe

AMD Athlon 64 X2 Dual

Core Processor 4200+

2.21 Ghz, 2.00 GB RAM

PAE

Snälla kan nån hjälpa mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hade du installerat innan Xp Pro?

Ljudet fungerade innan formateringen, hade du Xp Pro installerat då eller vilket annat OS annars?

Har du testat plugga in andra högtalare/hörlurar för utesluta att nuvarande högtalare/hörlurar inte av nån anledning pajat?

Tror du kan sätta tillbaka till "auto" i bioset som det var, tror inte det ska vara nåt problem om den är satt på auto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Xp Home Edition, första gången jag formatera datan sen jag köpte. Ok ska ändra tillbaks till auto.

Det har inte med hörlurar att göra, ljudet existerar inte alls i datan just nu, kan varken spela i WMP eller Winamp, det kommer fram fel-medelande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack men jag har redan kollat upp det innan, har hållt på med detta sen förigår. Kan man inte ta bort all ljud som finns och sen låta windows hitta på "update"? Skulle det funka? Dock vet jag inte hur man tar bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får lämna över ärendet till någon mer kunnig. Finns många kunniga på forumet.

Själv hade jag kanske bara testat installera om systemet på nytt för se om det kan hjälpa. Har du garantin kvar på datorn brukar HP erbjuda fri support och kanske kan de veta mer exakt vad det kan röra sig om för fel. Tydligen verkar fler haft samma fel och borde inte vara helt okänt för deras support. Tänk bara på de tar betalt för deras support om du inte har garanti kvar.

Ärendet lämnas över till nån med mer erfarenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länken som Stim pekade på verkar ju stämma överens med ditt fel.

Problemet där var att drivrutinen till moderkortet inte installerats och därför fungerade inte heller dess ljudkrets.

Öppna Kontrollpanelen - System - Maskinvara - Enhetshanteraren och se om du har någon enhet som

är markerad med gula frågetecken eller röda utropstecken. Dessa indikerar i så fall att ingen eller fel

drivrutin installerats.

Vad du behöver är följande nedladdningar:

SM Bus Controller:

ftp://ftp.hp.com/pub/softlib/software7/CO...7-1/sp26741.exe

Läs om dennas intallation på:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwar...product=3228175

Realtek High Definition Audio Driver:

ftp://ftp.hp.com/pub/softlib/software7/CO...0-1/sp26731.exe

Läs om dennas intallation på:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwar...product=3228175

( HP technical support  >   HP Pavilion w5570.se Desktop PC  >   Microsoft Windows XP  >   Software & Driver downloads  >   HP Full feature software and drivers )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länken som Stim pekade på verkar ju stämma överens med ditt fel.

Problemet där var att drivrutinen till moderkortet inte installerats och därför fungerade inte heller dess ljudkrets.

Det tror jag oxå, problemet är vet inte hur man skall lägga in?

Öppna Kontrollpanelen - System - Maskinvara - Enhetshanteraren och se om du har någon enhet som

är markerad med gula frågetecken eller röda utropstecken. Dessa indikerar i så fall att ingen eller fel

drivrutin installerats.

ljudetjs2.th.jpgthpix.gif

Finns ingen utropstecken som du ser, var skall den läggas manuellt?

Vad du behöver är följande nedladdningar:

SM Bus Controller:

ftp://ftp.hp.com/pub/softlib/software7/CO...7-1/sp26741.exe

Läs om dennas intallation på:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwar...product=3228175

Realtek High Definition Audio Driver:

ftp://ftp.hp.com/pub/softlib/software7/CO...0-1/sp26731.exe

Läs om dennas intallation på:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwar...product=3228175

Har redan lagt in dom alla men som sagt, inte hänt mkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hum... jag ser att du har fått in "Realtek High Definition Audio" drivrutinen och "SM Bus Conreoller" skall

finnas under rubriken Systemenheter.

Hur ser det då ut under "Ljud & Ljudenheter" i Kontrollpanelen ?

Kan du se Realtek enheten där och göra inställningar för den ?

Har du testat Windows Ljud om de hörs ?

Ett trick som nämns är att avinstallera nuvarande ljud-drivrutin och manuellt installera drivrutinen från HP.

Det kan du göra direkt i Enhetshanteraren (Avinstallera och Uppdatera).

Till sist kan du försöka följa HP's felsökningsguide:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/documen...product=3228175

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör vara din Ljud-drivrutin som är fel... om jag tar bort min "Creative Sound Blaster" så får jag samma

som du att "Det finns inga uppspelningsenheter"...

Prova att avinsatallera drivrutinen via Enhetshanteraren och se om "Sök efter maskinvaruförändringar"

hittar den på nytt.

SMBus hittar jag inte heller i din bild. Själv har jag inte någon att jämföra med där SMBus installerats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativet är att installera om XP igen och redan från början testa ljudet. Före både SP3 och andra program.

Där finns ju ingen skillnad vad gäller drivrutiner mellan XP Basic och XP Professional.

Plun: Länken pekar på sig själv... i det oändliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej grabbar!! Köpte ett ljudkort idag och gissa vad... inte den heller funkar. Kopplade in den i "socketen" installerade dess program från skivan som kom med men fortfarande inget ljud? Verkar som denna dator har en förbanelse för ljud. Oh blir så arg, va kan de vara för fel`?

Kortet är Creative Sound Blaster Audigy SE Bulk köpte den på Inet.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej grabbar!! Köpte ett ljudkort idag och gissa vad... inte den heller funkar. Kopplade in den i "socketen" installerade dess program från skivan som kom med men fortfarande inget ljud? Verkar som denna dator har en förbanelse för ljud. Oh blir så arg, va kan de vara för fel`?

Kortet är Creative Sound Blaster Audigy SE Bulk köpte den på Inet.se

Prova att avaktivera det integrerade ljudkortet, innan du installerar det nya!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...