Gå till innehåll

Är det riskfritt att logga in på internetbank med dosa på internetcafe?


Recommended Posts

*********************************************

2009-01-08:

Tråden är nu låst.

Tycker du att den är felaktigt låst, var god kontakta

Malou

*********************************************

Är det riskfritt att logga in på internetbanken med säkerhetsdosa på internetcafe?

Jag ska ju till spanien på semester i två veckor och det skulle innebära inloggning på allmänna datorer som man måste betala per minut.

Men är de riskfritt eller kan datorn spara de man gör med den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror helt enkelt vilken säkerhetsdosa du använder och vilken bank är det som du har. Swedbank kräver ingen programvara som skall installeras på datorn , istället sköts allting via deras system. Nordea däremot har kortläsare men drivrutiner till den måste installeras först. Då tror jag att det är farligt att använda ett sådan säkerhetslösning på allmäna platser.

/grinders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är inte farligt men det finns ju vissa saker man bör ha koll på.

Kolla hur din webläsare ser ut när du kör mot en https anslutning dvs säker anslutning

Inga lösenord på dosan....har sett de som skrivit lösenordet under dosan... :-[

Sen kan man ju alltid roa sig med att tömma sopnedkastet efter man hållit på, dvs temporära filerna.

Eftersom man kör sk realtidskodning så är risken obefintlig enligt min mening.

Däremot Nordeas engåndskoder är/var ett stort mörker....uselt/bedrövligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte höra efter med banken om eventuella risker?

Sitter man på ett nätverk delat för många kan väl trafiken sniffas och analyseras, så den bör ju vara krypterad ganska hårt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte höra efter med banken om eventuella risker?

Sitter man på ett nätverk delat för många kan väl trafiken sniffas och analyseras, så den bör ju vara krypterad ganska hårt?

Jovisst kan den sniffas... din trafik också JUST NU....  kanske FRA... ;D

Vad man kan drabbas av heter "Man in the middle",  Nordeakunder drabbades av sådana som snodde skrapkoden.  :-[

Kör man med en PINkodsdosa med realtidsverifiering  PLUS att man som SEB gjort har olika slumtalsgenereringar när man loggar in samt när man utför något så funkar inte "man in the middle".

Däremot så kan man tänka sig att den första inloggningen skulle kunna göras med "Man in the middle" men det spricker sedan om man vill göra något med pengarna...

En enkel koll hur en https anslutning ser ut plus att man även kan kolla hur certifikat ser ut om man är nyfiken gör det här

idiotsäkert....    koden till dosan är svaga punkten, i det nya systemet så är det kortläsare till dosan... ;)  VISA/Nordea.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

filerna i EI tas väll bort i verktyg --> Internetalternativ --> webhistorik? tempfilerna som någon skrev att man kunde ta bort.

På allmänna datorer?

Yup och för själva bankeriet spelar det ingen roll för kör man https så sker allting krypterat, därför man ska kolla hur

det ser ut, ser man direkt om man gör en uppkoppling mot banken.

På en allmän dator kan man ju sedan göra mer som det kan vara klokt att rensa bort.  "prOn mode" kommer ju nu med alla webläsare... ;)

Vissa lyckas ju även bocka i så hotmailinloggningar är sparade på en allmän dator....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det riskfritt att logga in på internetbanken med säkerhetsdosa på internetcafe?

Inga problem.. Har alltid med mig swedbanks dosan för ha lite koll på pengarna. Men trots detta är det inte ofta man behöver logga in, i alla fall inte om det gäller nån veckas resa bara. Jag var borta senast 6 månader sist och loggade kanske bara in en gång via internetcafé.

Har du Visa-kort eller andra kort så är det mest bara det plus uttags ATM. Tänk på att det kostar att ta ut om du har swedbank, 35kr /per uttag tror jag det är. Bästa är att ta ut mycket så man klarar sig en tid och undvika de där 35kr /per uttag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...