Gå till innehåll

Problem med det trådlösa nätverket igen


CGD

Recommended Posts

Försöker hjälpa en vän med deras nyinskaffade router. En D link DIR615.

Med tråd kan bägge bärbara datorerna ansluta sig samtidigt. En dator kan ansluta sig trådlöst om den andra inte är ansluten, kabeln får inte heller vara i.

Bägge datorerna kör xp. Routern har WEP-personal.

Vad kan vara fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kan vara fel.

"Allt" skulle jag kunna svara...

Nu är ju WEP inte mycket att ha, kan hackas på mindre än 20 sek. I min nätverksövervakare (en gadget från Xirrus) så står det "Open" under "Default authentication" för WEP. Prova att börja från början och välj "WPA" eller "WPA2", jag använder "WPA2-PSK" och "AES-CCMP" kryptering.

Jag kan hålla med om att det kan vara lite trixigt att förstå alla inställningar, prova att söka på nätet, det brukar finns en hel del bra info.

http://www.google.se/search?hl=sv&q=wp...ta=lr%3Dlang_sv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Windows inbyggda Network Setup Wizard på bägge datorerna.

Kör sen den inbyggda Guiden i Routern, vars Web-gränssnitt du når via Internet Explorer, förklarat i SnabbGuiden som brukar följa med Routern.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, WPA2 Only - Personal  skall det vara.

Jag har själv i mitt eget hem också en DIR615 med både trådansluten dator och trådlös ansluten. Där fungerar det och min väns är konfigurerad på samma sätt.

Hos mig är dock den trådlösa en Vistadator men det skall väl inte göra någon skillnad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag har också Vista i den bärbara. Nu har jag inte jobbat med trådlöst LAN till en XP-dator, men jag tror att Vista har bättre stöd för att hantera nätverk. Det finns ju en diagnosfunktion också.

Jag hade också problem att få igång det trådlösa nätverket, men det berodde på "error 40", felet satt 40 cm från skärmen... som oftast!  ;D Jag använder en netgearrouter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det var kul. Jag ger hjälpen på distans via telefon så det kan bli lite trassel. Och jag tyckte felet var konstigt som de fick. Men nu visar det sig att ingen utav datorerna kom ut vi trådlöst. Sidan som de kom upp på var cashad.

Men jag kan bara inte komma på vad som är fel. Om det är rouern eller datorn. Den bärbara dator som han har har jag haft här tidigare och kört i mitt nätverk så den datorn borde det fungera i.

Vad var det för en typ som uppfann datorn >:D --!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På distans via telefon, det är inte lätt! Kan du inte försöka fjärrstyra, det finns ju fjärrhjälp i både XP och Vista. Jag använder Remote Admin så jag kan inte fjärrhjälpen.

Jag har nog inga direkta råd att komma med, har konfat WLAN alldeles för få gånger!

De får nog lov att ta ett nappatag med manualen och läsa, förr eller senare så löser de det! Men då måste man ju anstränga sig... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om SP3 är installerat, med SP3 kom en WPA patch.

(annars finns den i Stenis lista vart den nu är ?)

Sen kan man ju mycket enkelt prova utan kryptering, sedan med WEP kryptering och slutligen

WPA kryptering.

Tar man det steg för steg och läser manualen några minuter så brukar det inte vara några probem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...