Gå till innehåll

[LÖST] HDMI-DVI adapter


Recommended Posts

Mitt graffikkort har bara utgång för dvi men min tv har ingång för hdmi. Får jag en sämre signal om jag använder mig av en hdmi-dvi adapter till en kabel med två hdmi-ändar på. Eller bör jag köpa en kabel som redan har dvi på ena sidan och hdmi på andra. Eller spelar det ingen roll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-<  bör jag köpa en kabel som redan har dvi på ena sidan och hdmi på andra.

Du bör ha en kabel så du även kan få ut LJUD till din HDMI-sida av sladden!

DVI är ju BARA bild, så ljudet tar du från datorns ljudkort.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-<  bör jag köpa en kabel som redan har dvi på ena sidan och hdmi på andra.

Du bör ha en kabel så du även kan få ut LJUD till din HDMI-sida av sladden!

DVI är ju BARA bild, så ljudet tar du från datorns ljudkort.

/LbL!

Jepp, men ljudet tänkte jag koppla mellan förstärkare och htpc. Därimellan kan man väl inte ha någon hdmi-kabel? Det passar ju endast med en sån smal ljudsladd. Eller? Jag har inte så stor kolla på hdmi eftersom jag aldrig haft det förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DVI är ju BARA bild, så ljudet tar du från datorns ljudkort.

Det är inte för att retas som jag måste rätta ibland...

DVI-utgången hanterar förutom (dubbla) digitala och analoga video signaler även ljudkanaler.

AMD/ATI använder drivrutiner för HDMI-ljudet så det slussas via grafikkortet till DVI/HDMI porten.

Senare nVidia slussar ljudet via en extra överföringskabel mellan ljudkort och grafikkort.

Jepp, men ljudet tänkte jag koppla mellan förstärkare och htpc. Därimellan kan man väl inte ha någon hdmi-kabel?

Där använder du de typer av ljudutgångar som passar mellan din PC och förstärkare.

Digital överföring (Coax eller SPDIF) eller den vanliga analoga högtalarutgången på ljudkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, så det betyder att jag skulle kunna om jag vill få ljud i tv-högtalarna om jag kör en dvi-hdmi-kabel mellan grafikkortet på htpc:n och tv:n?

Men som det ser ut nu så har tv:n inbyggd digitalbox och jag vill inte invända tv-högtalarna utan istället hemmabioförstärkaren.

Jag har en vanlig ljudkabel mellan förstärkaren och ljudkortet på htpc:n. Är SPDIF den bästa kabeln man bör ha för att få ut lite mer av ljudet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AMD/ATI använder drivrutiner för HDMI-ljudet så det slussas via grafikkortet till DVI/HDMI porten.

Senare nVidia slussar ljudet via en extra överföringskabel mellan ljudkort och grafikkort.

Jag säger inte emot, men förutsätter inte det där att ditt grafikkort har en anslutning för ljudet från moderkortet ?!

Så är det på mitt grafikkort, där jag har både DVI (som jag har till Monitorn) och HDMI (som är kopplat till TVn).  Men UTAN kabeln från graffa till moderkortet, så funkar ju inte ljudet!

Och att man skulle få ljud via BARA Dvi, tvivlar jag på ...

Ljudet till datorns monitor (som har inbyggda högtalare) får jag ju från ljudkortets vanliga kontakt(er).

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men som det ser ut nu så har tv:n inbyggd digitalbox och jag vill inte invända tv-högtalarna utan istället hemmabioförstärkaren.

Jag har en vanlig ljudkabel mellan förstärkaren och ljudkortet på htpc:n. Är SPDIF den bästa kabeln man bör ha för att få ut lite mer av ljudet?

Jag har liknande uppsättning som vad du har:

1.  En ljudanläggning ( Logitech Z-5500 5.1 )

2.  En DigitalTV box (Telia)

3.  En HTPC (Zalman)

Jag kör Optisk fiberkabel (Toslink till Toslink) mellan HTPC och Logitech,

och en digital koaxialkabel (RCA till RCA) mellan DigitalTV-boxen och Logitech.

Slutligen via DVI/HDMI adapter och kabel (HDMI till HDMI) mellan HTPC och TV.

Bilder på kablar & kontakter finns hos http://www.kjell.com/

ArtNr: 37407   Toslink

ArtNr: 37242   RCA

lbl: Se bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...