Gå till innehåll

Datorn "fryser"


Recommended Posts

Hjälpte tjejen att köpa ny stationär dator.  Billig. Emellanåt så fryser datorn och mus och tangentbord lägger av. Visst är det att någon hårdvara krockar med annan?  Ramminnet? Grafikkortet?  Händer oftast vid: Youtube men också med midiprogram typ Finale. Med Finale så spelar det som vanligt med noter ...... tills markören bara stannar !

Jag har inte öppnat den ännu. Vi kör både XP oxh Linux på den och båda OS:en fryser ibland så det måste väl vara hårdvaran då?

Visst, jag ska gå tillbaka med den men det vore kul att förstå vad felet är.          :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde nämna att då man nödstänger av datorn eller resert så blir det error vid omstart. Går in i Bios och då har startordningen ändrats. Efter att ha ställt ordningen rätt med dvd först och h-disk sedan så brukar det gå att starta om. Ibland inte.

Jag har tagit bort alla partitioner + nya partitioner och formatering och lagt in ny XP + Linux igen men datorn fryser fortfarande.

                                                                                                                                                                        ???

Har inte spec på datorn i huvudet med det är inte Nvidia-kort så det är väl ATI antar jag. 1gb ram-  CPU= ska kolla nästa gång.

(ligger sjuk)                                                                                              geek!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HÄNGNING[bR]

Låter som minnesfel, prova att köra något testprogram för minnet, jag har inte kört sådant på länge, så jag har inget att rekommendera.


BIOS[bR]

Att BIOS tappar inställningar kan bla beror på att backupbatteriet är slut, fast då brukar datorn tappa

inställningar om den står ett tag, men att en hårdvarukrock skulle "sabba" tror jag inte.[bR]

Detta är en dum fråga kanske men du har sett till att du verkligen spara BIOS inställningar oftast finns det en "använd" och en "används och spara" den första är om du vill testa utan att göra det permanent.[bR]

På det hela taget låter det som 2 fel, och jag ville inte göra dig ledsen men det låter inte som ett billigt köp, jag hade lämnat tillbaka den, minne är inte dyrt men biosfelet låter mera problematiskt.[bR]

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta med hängningar i Vista är inget ovanligt...

Jag har också dessa problem ibland. Ofta i samband med Firefox web-surfning eller annan

aktivitet på skrivbordet...Jag har uppdaterat allt, bytt minne och grafikkort...

Att BIOS ställs om är mer oroväckande. Visserligen skall det inte spela någon roll om CD/DVD

hamnar före hårddisk i startordningen (så länge som ingen bootbar skiva sitter i).

Kanske är det systemdisken som du tappar. Kontrollera datakabeln till den och byt gärna

SATA-anslutning på moderkortet. Jag har varit med om dålig anslutning (plastflaga i kontakten).

Minnesfel får Windows att starta om (kracha).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm........ Jo........ Jag kom på en sak. Hon har ställt datorn mot TV:n så den får inte kylning på höger sida. Undra om det har betydelse?  Nu har hon ställt den rätt så vi får se om den fortsätter att apa sig.                :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm........ Jo........ Jag kom på en sak. Hon har ställt datorn mot TV:n så den får inte kylning på höger sida. Undra om det har betydelse?  Nu har hon ställt den rätt så vi får se om den fortsätter att apa sig.                 :(

Detta skall inte ha med saken att göra eftersom datorns invändiga komponenter kyls av luftväxlingen

som orsakas av fläktarna i lådan och inte via dess sidoplåtar. Viktigast är att det är öppet fram och bak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta skall inte ha med saken att göra eftersom datorns invändiga komponenter kyls av luftväxlingen

som orsakas av fläktarna i lådan och inte via dess sidoplåtar. Viktigast är att det är öppet fram och bak.

...fast många lite äldre lådor har luftintaget i sidplåten... oftast vänster!    ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog starkt misstänka hårdvarufel med den här burken.

Ev om du har tur kylningen.

Ännu mer tur om det finns nyare Bios på burkens suppor.tsida.

Eftersom det måste vara garanti på den här burken skulle jag inte rota så mycket...

istället kontakta supporten och om de ger klartecken, öppna burken och kolla komponenter.

Dell har haft ett skumt fel med minnen som man måste lossa och sätta tillbaka....osv,  det kan vara vadsomhelst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...