Gå till innehåll

Problem i normalt läge.


Meeeh

Recommended Posts

Okej, jag kan börja med att berätta att jag inte är speciellt duktig på datorer.

Problemet uppkom då jag tryckte på någon länk som jag inte borde tryckt på. När jag tryckte på länken kom det upp en ruta som flyttade sig runt på skärmen och den gick inte att stänga ner, så jag stängde av datorn på knappen. När jag sedan startade den så frågades det om jag ville starta windows normalt eller i felsäkert läge. Jag valde att starta windows normalt.

När jag startar normalt  så går allting otroligt sakta och om jag klickar på något program eller på 'start' så slutar allting att svara. Jag har testat med att låta den stå och se va som händer, men den bara står och laddar så det slutar med att jag stänger av datorn på knappen.

Jag är just nu i felsäkert läge med nätverk.

Jag antar att jag har fått en virus från länken(?), men jag vet inte.

Jag har heller inte något antivirusprogram för tillfället, och det går inte att installera ett anitvirusprogram i felsäkertläge, och eftersom jag inte kan starta datorn i normalt läge så kan jag inte heller installera ett antivirusprogram.

Jag har försökt med en systemåterställning men det har inte gjort någon skillnad.

Jag skulle vara oerhört tacksam om någon vill hjälpa mig att lösa problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan ju även testa windows eget,har du tur kan det kanske bromsa viruset lite.

går ganska fort att scanna med

start>kör>mrt.exe

nu blev jag tveksam om det funkar i vista men man kan ju prova

sen fortsätta med e-son förslag

mvh

t

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Malwarebytes' Anti-Malware 1.31

Databasversion: 1602

Windows 6.0.6001 Service Pack 1

2009-01-03 15:11:40

mbam-log-2009-01-03 (15-11-40).txt

Skanningstyp: Snabb skanning

Antal skannade objekt: 45400

Förfluten tid: 2 minute(s), 34 second(s)

Infekterade minnesprocesser: 0

Infekterade minnesmoduler: 0

Infekterade registernycklar: 0

Infekterade registervärden: 0

Infekterade registerdataposter: 1

Infekterade mappar: 0

Infekterade filer: 0

Infekterade minnesprocesser:

(Inga illasinnade poster hittades)

Infekterade minnesmoduler:

(Inga illasinnade poster hittades)

Infekterade registernycklar:

(Inga illasinnade poster hittades)

Infekterade registervärden:

(Inga illasinnade poster hittades)

Infekterade registerdataposter:

HKEY_CLASSES_ROOTregfileshellopencommand (Broken.OpenCommand) -> Bad: ("regedit.exe" "%1") Good: (regedit.exe "%1") -> Quarantined and deleted successfully.

Infekterade mappar:

(Inga illasinnade poster hittades)

Infekterade filer:

(Inga illasinnade poster hittades)

---------------------------------------

Detta fick jag fram efter scannen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att starta i normalt läge, men det funkade inte nu heller, det bara slutade att svara, så jag tryckte 'ctrl + alt + delete'. Det tog lite tid, sen blev det helt svart sen fick jag upp en ruta med denna text: "Inloggningsprocessen kunde inte skapa dialogrutan Säkerhetsalternativ. Fel - Säkerthetsalternativ"

Jag söker nu igenom datorn med mrt, som ture föreslog.

Någon som har någon aning?

tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att starta i normalt läge, men det funkade inte nu heller, det bara slutade att svara, så jag tryckte 'ctrl + alt + delete'. Det tog lite tid, sen blev det helt svart sen fick jag upp en ruta med denna text: "Inloggningsprocessen kunde inte skapa dialogrutan Säkerhetsalternativ. Fel - Säkerthetsalternativ"

Jag söker nu igenom datorn med mrt, som ture föreslog.

Någon som har någon aning?

tack på förhand

Fortsätt med instruktionerna gällande HiJackThis på nedanstående länk, fast du får kanske ladda ner med fungerande dator och föra över med hjälp av usb-minne eller cd, om du inte får den infekterade datorn att funka såpass!

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?top...g44667#msg44667

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ture, jag vet tyvärr inte vad SP1 är.

kan du förklara?

I denna länk står det att efter jag har gått in i 'System properties' ska jag in i 'systemprotection'. Men den fliken finns inte för mig.

Jag har iallafall provat allt som har postats ingenting har hjälpt än så länge.

Tack för alla svara, keep em comming. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 månader senare...
du kan även  testa stinger litet bra program bara att ladda hem och köra

http://vil.nai.com/vil/stinger/

http://download.nai.com/products/mcafee-av...eSysRestore.htm

har du sp1 installerat?

varför jag undrar  http://www.sweclockers.com/forum/showthrea...threadid=801602

mvh

t

Tyvärr hjälper inte Sweclock-länken. Problemet är tillbaka även efter SP1 är nedladdat. Så jag är ute på ny jakt om detta problemet.

suck

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Om du kan installera på Vista datorn, så försök ladda ner den version som passar din dator av nedanstående service paket.

Denna benämning är det samma som ett samlat större säkerhetspaket, inkluderat vissa saker och inställningar för att avhjälpa fel och mindre brister i Windows.

Du hittar vem av dem du ska använda här=> Kontrollpanelen-> System och underhåll-> System

Om det står Systemtyp: 32- bitars operativsystem, då ska du använda x86 versionen av service pack i datorn.

Service pack 2 kräver också att service pack 1 finns installerat på datorn.

Service pack 2 Vista x86=> http://www.microsoft.com/downloads/details...;DisplayLang=sv

Service pack 2 Vista x64=> http://www.microsoft.com/downloads/details...26-074800c55bc3

Om det mot förmodan inte går att starta datorn i normalt läge överhuvudtaget, då ska du nog överväga att reparera Windows mapparna och Windows installationen med hjälp utav installations-skivan.

(Då menar jag inte en total nyinstallation! Vilket också går att göra ifrån skivan.)

Genom att reparera kan du fortfarande ha kvar alla dina personliga mappar och program på datorn intakta även efteråt.

Väljer man en ny installation så blir allting raderat och borta!

Använder du Windows Defender och Windows brandvägg?

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEJ!

Jag har precis samma probelm med mitt Vista sedan ett par veckor tillbaka. Jag vet ärligt talat inte

hur det uppstått.

Vista är segt, den runda laddarikonen visas länge och trycker jag CtrlAlt Delete så får jag rutan:

inloggningsprocessen kunde inte skapa dialogrutan säkerhetsaltenativ Fel - Säkerhetsalternativ.

Jag måste starta om datorn.

Jag har NOD32, scannat inte hittat ngt virus. Förstår inte hur jag ska gå vidare?

Fler förlsag..vill så gärna slippa installera om hela systemet på nytt.

Den där länken ni tipsar om som man bör följa "hjälp och support" under vilken meny bör jag följa instruktionerna där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HEJ!

Jag har precis samma probelm med mitt Vista sedan ett par veckor tillbaka. Jag vet ärligt talat inte

hur det uppstått.

Vista är segt, den runda laddarikonen visas länge och trycker jag CtrlAlt Delete så får jag rutan:

inloggningsprocessen kunde inte skapa dialogrutan säkerhetsaltenativ Fel - Säkerhetsalternativ.

Jag måste starta om datorn.

Jag har NOD32, scannat inte hittat ngt virus. Förstår inte hur jag ska gå vidare?

Fler förlsag..vill så gärna slippa installera om hela systemet på nytt.

Den där länken ni tipsar om som man bör följa "hjälp och support" under vilken meny bör jag följa instruktionerna där?

Hej Schenne!

Kan ju vara något som inte stämmer i ditt Windows på områdena; Grupp-principer, Principer, Ägande av mappar mm.

Kanske också UAC är inblandat eftersom många ofta ändrar just den behörigheten.

Annars kommer jag & tänka på dessa Antivirus-program som ibland misstänker och får för sig att systemets egna filer är farliga.

Har du kollat Karantänen för Nod32 så inte det ligger en viktig systemfil där eller någon som hör ihop med ditt konto?

Kan mycket väl vara så att Antivirus är inblandade i dessa händelser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De var bra du kom ihåg det som jag nämde i en annan support-tråd Si3erra :)

Skulle de vara som så att man inte kan starta datorn normalt, så kan ju en möjlig väg vara att man går in via felsäkert läge istället om chansen finns och de lyckas.

För att nå felsäkert läge i Vista och tidigare versioner kanske vi ska berätta hur man gör.

Om du t.ex inte har någon CD skiva i datorn som stör starten utan kör en helt vanlig uppstart, då får du först upp något som kallas för POST Screen.

På den skärm sekvensen visas all utrustning som finns installerad på och i datorn, Processor, Ram-minnen, Hårddiskar mm. som just i startögonblicket blir inläst utav datorns så kallade Bios.

Man kan säga att Bios är basen som hela din systemkonfiguration vilar på för att kunna fungera.

Vill man eller om man t.ex anslutit någon ny extra utrustning till dator eller moderkort, så kan man ibland behöva gå in och ändra inställningarna.

Detta når man genom vid Post screen trycka på den tangent som visas längst ner på skärmen för att nå Setup i Bios. Kan vara F2, F6 med flera beroende på modell och det är viktigt att man också är snabb med att trycka ned den tangent som efterfrågas omedelbart då man ser den.

Däremot om man önskar komma åt att starta datorn i felsäkert läge med datorns Avancerade startalternativ

Då ska man bortse ifrån Bios setup, för det är inte dit vi vill komma för att nå felsäkert läge.

På dem flesta datorer når man de Avancerade startalternativen genom tangenten F8, i annat fall kontrollera manual för din tillverkare och specifik dator. F8 trycks ner en eller flera gånger direkt efter att Post screen försvinner på skärmen och det är samma sak här, man måste reagera snabbt och timeingen är viktig.

Skulle du råka ha en installationsskiva eller annan skiva i CD Rom enheten, så kommer du bli ombedd längst ner på Post screen skärmen att trycka ner valfri tangent om du vill starta från CD (Detta alternativet skall du välja då du vill reparera installationen eller installera en helt ny kopia av Windows.)

Rekomenderar alla nybörjare att prova dessa olika alternativ för att själva se hur man gör och hur det ser ut och vad som döljer sig av hjälpalternativ bakom varje kommando. När olyckan en dag plöttsligt är ett faktum och datorn tycks ha craschat så tjänar man på att vara väl förberedd.

Då det gäller kommando prompten eller kommando tolken i Normalt och felsäkert läge så är den i många arbetslägen beroende utav att den körs med Administratörs privilegier och behörighet för Administratör.

Så även detta gäller verktyget System fils granskaren i Windows "sfc".

Du kan fixa den behörigheten i Vista genom följande; Start->Alla program->Tillbehör->Höger klicka Command Prompt-> välj Kör som Administratör.

Kommando tolken kan också hittas genom ->Start->Kör-> Skriv Cmd.exe .

I felsäkert läge körs då Kommando tolken automatiskt med Administratörs behörighet genom "Kör".

Klistrar in den informationen som gäller för System fils granskaren ifrån tråden som Si3erra föreslog:

Inne i ditt Os så har du också ett verktyg som kallas för "system fils granskaren"

Detta verktyg körs per automatik bl.a då man gör en installation av Windows och är en av anledningarna till varför en installation kan ta tid att göra, eftersom verktyget hela tiden kontrollerar så filerna är korrekta och rätt installerade på den nya partionen. Via installations skivan kan du också köra detta verktyg om du vill, för att kontrollera den Windowsinstallation som finns på disken. Man går då först in i Kommandotolken och skriver sfc /scannow

Därefter får du en uppmaning att mata in din Cd med installationsmediet i Cd spelaren.

(Beroende på omständighet så är man i Vista inte tvungen att mata in CD så länge inget fel hittats.)

För att detta ska kunna fungera rätt så måste samma servicepack version också finnas på skivan som den version som finns installerad i datorn.

Efter genomsökningen med sfc /scannow får man en annsenlig loggfil i C:\Windows\Logs\CBS iform av text att börja jobba med.

För fullständiga växlar och alternativ till Verifieraren sfc.exe, hänvisning i kommando tolken till sfc /?

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...