Gå till innehåll

Ipred-lagen


Recommended Posts

Mitt svar är Nej (jag kommer inte att sluta).

Jag gör dock mitt bästa för att informera vänner och bekanta om vad det är som händer och uppmanar alla att rösta på Piratpartiet i det kommande valet till EU-parlamentet och så småningom även riksdagsvalet om inget drastiskt hänt innan dess. Jag ser hellre ett samhälle där jag kan leva lagligt än att jag tvingas vara olaglig.

Men sedan handlar detta om så mycket mer än bara fri kulturnerladdning via internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar ju alldeles utmärkt att ha omröstning här.

Håller med föregående talare, man vill ju inte vara olaglig egentligen,men med de priser som råder så har man ju inte så mycket val.

Jag menar, en film ligger på 179 kr, och den finns även att tanka ner gratis på nätet....hhmm vilket väljer man........

Hade det funnits mer lagliga alternativ, så hade det nog inte funnits så många pirater därute heller.

Sedan tror jag många hade slutat om det dimper ner ett brev i brevlådan där du obedes sluta med din illegala nedladdning.

Nog inte många som vill riskera att få böter eller hamna i fängelse över att ha tankat hem filmer från nätet.

Kommer även att rösta på Piratpartiet om det finns möjlighet.

Är det någon som kan detta med de VPN-tjänster som finns? Hur fungerar de i praktiken?

Har kollat på Relakks och liknande, men alla verkar kosta pengar tyvärr.

Hur stor är risken att man blir upptäckt, och kan man kolla på något sätt att det fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar: Kanske.

Idag försöker jag ladda ner så mycket sopm möjligt via Rapidshare (vilket oftast fungerar till 99%).

Då det finns ett flertal sökmotorer som kan hitta innehållet i Rapidshare,

så anser jag att jag inte fildelar, jag filsnyltar och dealr inte med mig av materialet.

Rapidshare, Megaupload m fl kommer nog att få en ökad användning av att folk börjar filsnylta, och inte fildela via E-mule och torrenter.

m fl.

Readan idag så märks det att folk inte fildelar i lika stor utsträckning längre, då klienter och källorn på t ex E-mule minskar stadigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag filsnyltar och dealr inte med mig av materialet

Aha, det är ju inte bra...man skall ju helst ladda upp lika mycket som man laddar ner för att få en bra s k share ratio.

annars finns risken att ingen vill skicka till dig. värt att ha i åtanke när du tankar torrents.

ja kommer absolute inte sluta med fildelning, kommer göra mitt bästa för att "försvåra" för dom som vill sätta dit oss fildelare

Ja, det finns ju bra tjänster som gör det svårare att spåra de som tankar ner.

Relakks är ju en bra tjänst te x, någon som testat den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, det är ju inte bra...man skall ju helst ladda upp lika mycket som man laddar ner för att få en bra s k share ratio.

annars finns risken att ingen vill skicka till dig. värt att ha i åtanke när du tankar torrents.

Då jag som jag skrev använder Rapidshare till att ladda ner, så behövs ingen share ratio.

det enda jag däremot behöver är en "sökmotor" som kan "leta i arkiven på Rapidshares servrar"...

Därför kallas det filsnyltning. jag tar bara det jag behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rapidshare (och liknande tjänster) kostar dock pengar att använda (i större utsträckning) till skillnad från torrents där tanken är att man "betalar" genom att låna ut en del av sin bandbredd till systemet. Det tråkigaste med RS m.fl. är att det är företag som håvar in alla dessa pengar istället för att de kommer kreatörerna tillgodo. Tänk vad bra det varit om en sammanslutning av alla kreatörer hade erbjudit en liknande tjänst till liknande pris istället. Det finns ju uppenbarligen massvis med folk som är beredda att betala.

Men föresten, frågan är om RS m.fl. är ett säkrare alternativ än torrents. Tänk om RS får för sig (blir tvingade) att lämna alla sina loggar till någon piratjägarorganisation. Då får de betydligt starkare bevis än de har via skärmdumpar och dylikt över torrents.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, tycker åxå bittorrent är det bättre systemet.

klart svårare att spåra än de andra protokollen med.

Ja,tänk om alla som ladda ner lade en krona till artisten.

Det skulle nog räcka med tanke på alla som tankar ner musik och film...

Och de s k anonymiserings-tjänsterna ploppar upp som svamapr ur jorden nu med.

Kommer säkert att finnas en massa alternativ när den nya Ipren-lagen träder i kraft...

Någon som har testat Relakks?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och de s k anonymiserings-tjänsterna ploppar upp som svamapr ur jorden nu med.

Kommer säkert att finnas en massa alternativ när den nya Ipren-lagen träder i kraft...

Ytterligare lagar som ska göra anonymitetstjänster oanvändbara är redan på gång. Nu har de bestämt sig för att piratkopierare ska sättas dit och då går de hur långt som helst för att uppnå det. Strunt samma hur långt ner i skiten man drar samhället, det är ändå bättre än att erkänna att man gjorde fel från början och rätta till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat Flashbacks anonymitets tjänst. Den funkade väl så där. Vissa nätter hade datorn hoppat ur tjänsten och då fick man ju sin ursprungs IP. Så jag höll på att bli av med ett av mina Torrent tracker konto, man är ju tvungen att seeda med samma ip som man laddat ner med. Men det var bara på en tracker som jag fick problem. Det är ju väldigt lätt att komma igång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rapidshare (och liknande tjänster) kostar dock pengar att använda (i större utsträckning) till skillnad från torrents där tanken är att man "betalar" genom att låna ut en del av sin bandbredd till systemet. Det tråkigaste med RS m.fl. är att det är företag som håvar in alla dessa pengar istället för att de kommer kreatörerna tillgodo. Tänk vad bra det varit om en sammanslutning av alla kreatörer hade erbjudit en liknande tjänst till liknande pris istället. Det finns ju uppenbarligen massvis med folk som är beredda att betala.

Var har du fått villfarelsen att RS inte är gratis??? Om man lägger ner lite själ på att leta , så finns det faktist de sajter som "delar ut Premiumkonton" gratsis, om man lägger sina RS-länkar där.

Men föresten, frågan är om RS m.fl. är ett säkrare alternativ än torrents. Tänk om RS får för sig (blir tvingade) att lämna alla sina loggar till någon piratjägarorganisation. Då får de betydligt starkare bevis än de har via skärmdumpar och dylikt över torrents.

RS är mycket säkare att använda än torrenter, i och med att du bara kopplar upp dig mot en server, istället för flera hundratals servrar i "junkland". Hur många otaliga gånger har jag fått "NMAP TCPScan" som "intrång i brandväggen" genom att bara ladda ner en torrent, och som sänkt datorn totalt???

Nä, skall man ladda ner material säkert så är det bara RS som gäller, tyvärr. Man skall inte fildela, man skall snylta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var har du fått villfarelsen att RS inte är gratis??? Om man lägger ner lite själ på att leta , så finns det faktist de sajter som "delar ut Premiumkonton" gratsis, om man lägger sina RS-länkar där.

Tro det eller ej men jag läste det på RS egen hemsida. Det är möjligt att det finns 3'e parter som "delar ut Premiumkonton" gratis men det förändrar troligen inte det faktum att RS får betalt medans kreatörerna får inget. Känner du till någon sådan 3'e part får du gärna tipsa mig via PM då jag gärna vill testa RS Premium för att bättre förstå hur det fungerar.

RS är mycket säkare att använda än torrenter, i och med att du bara kopplar upp dig mot en server, istället för flera hundratals servrar i "junkland".

När folk inte läser vad andra skriver innan de börjar försvara något får jag alltid känslan att de är fanboys och jag får svårt att det de skriver på allvar, något att tänka på till en annan gång. Jag är medveten om skillnaden, det jag nämnde är ett annat problem som kan uppstå istället just på grund av skillnaden.

Hur många otaliga gånger har jag fått "NMAP TCPScan" som "intrång i brandväggen" genom att bara ladda ner en torrent, och som sänkt datorn totalt???

Det har aldrig hänt mig så jag har svårt att uppskatta det, tänker inte ens ge mig på en gissning.

Nä, skall man ladda ner material säkert så är det bara RS som gäller, tyvärr. Man skall inte fildela, man skall snylta!

Ja tyvärr har du i alla fall delvis rätt. Det säkraste och bästa vore naturligtvis om man kunde ladda ner lagligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja tyvärr har du i alla fall delvis rätt. Det säkraste och bästa vore naturligtvis om man kunde ladda ner lagligt.

Jo håller med, men i dagsläget finns det ju samtidigt inga bra alternativ.

Blir det en sänkning på film och musik så kommer nog många sluta fildela.

Om en film kostar ca 179 kr, och den samtidigt finns att tanka ner gratis från nätet.....hhmm vilket väljer man......

Jag har testat Flashbacks anonymitets tjänst. Den funkade väl så där. Vissa nätter hade datorn hoppat ur tjänsten och då fick man ju sin ursprungs IP. Så jag höll på att bli av med ett av mina Torrent tracker konto, man är ju tvungen att seeda med samma ip som man laddat ner med. Men det var bara på en tracker som jag fick problem. Det är ju väldigt lätt att komma igång.

Ok, låter inget bra. Du kanske borde testa med en annan tracker.

Vilka har du testat?

När det gäller Relakks; är det någon har den som kan berätta att den fungerar bra?

Är det lätt att komma igång osv,osv..?

Hur dubbelkollar man att den verkligen fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är redan förklarat en gång men here we go again. RapidShare är något helt annat än torrents. Filerna man tankar ner ligger sparade på speciella servrar och det finns alltså inget behov av att man ska hjälpa till att seeda något.

Så "snylta" är väl att man bara tar, inte ger. Det är alltså inget fult med det, det är så det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inte så jag menade.

Lagen såg tidigare ut som följande:

(vi tar ett exempel på dc++)

Det var ok att plocka från andra, men myndigheter tycker inte om att du delar med dig.

För nåt år sen ändrades detta, så även den person som plockar är en buse.

Vet dock inte hur myndiheter ställer sig till rapidshare o andra liknande tjänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så kan man säga.

Det enda rätta i det långa loppet är att göra vad man kan för att ändra systemet. Att få politiker att inse att den rätta vägen inte är att kriminalisera hela världen för att en maktgalen bransch ska kunna fortsätta köra Ferraris, utan att istället få till en modern fungerande kulturspridning där kreatörer kan få belöning och konsumenterna inte har någon anledning att välja illegala alternativ därför att de lagliga är så bra och att man gärna betalar en liten peng i vetskap att det faktiskt är ens favorit artister som får del av dem. Visst det kommer alltid att finnas de som kommer att välja gratisgrejen istället för den som kostar 1 krona men jag är säker på att tillräckligt många vill göra rätt för sig under rimliga former att kreatörerna kommer att få det bättre än någonsin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så kan man säga.

Det enda rätta i det långa loppet är att göra vad man kan för att ändra systemet. Att få politiker att inse att den rätta vägen inte är att kriminalisera hela världen för att en maktgalen bransch ska kunna fortsätta köra Ferraris, utan att istället få till en modern fungerande kulturspridning där kreatörer kan få belöning och konsumenterna inte har någon anledning att välja illegala alternativ därför att de lagliga är så bra och att man gärna betalar en liten peng i vetskap att det faktiskt är ens favorit artister som får del av dem. Visst det kommer alltid att finnas de som kommer att välja gratisgrejen istället för den som kostar 1 krona men jag är säker på att tillräckligt många vill göra rätt för sig under rimliga former att kreatörerna kommer att få det bättre än någonsin.

Kunde inte säga det bättre själv.

Det är inte ok att kalla så stor andel av befolkningen för kriminella.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...