Gå till innehåll

Omstallera Vista


sethakan

Recommended Posts

Förr när datorn började bli seg och full i skit gjorde jag en formatering och ominstallation.

Jag undrar om det funkar nu när jag bara har en recoverypartition(Har också bränt den).

Om det inte funkar, hur gör jag då för att få min dator som ny?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förr när datorn började bli seg och full i skit gjorde jag en formatering och ominstallation.

Jag undrar om det funkar nu när jag bara har en recoverypartition(Har också bränt den).

Om det inte funkar, hur gör jag då för att få min dator som ny?

Starta upp recovery-skivan och titta vad du har för alternativ på den! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Recovery/ominstallation sopar ju allt du har på disken... inklusive det du vill ha kvar...

Passa i stället på att skapa en Full-Säkerhetskopia av disken nu när allt är som du vill ha det.

Nu när allt är nyinstallerat och de flesta önskade programmen är på plats så kan det räcka

med 4-6 DVD för att få en 'återställnings' uppsättning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se över manualen fär datorn.

Det kan även finnan en sk. partition med innehåll för återställning av systemet.

Om det finns så kan det ev. stå på skärmen vid uppstart etc.

På min Dell kommer jag åt återställningsalternativ via tangent F11 vid uppstarten.

vanligt är: F2, F11, Del osv...

För övrigt så bör du läsa manualen, den bör innehålla något avsnitt om återställning.

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, F11 under start var det.

Det stod att här kunde man återställa datorn till fabriksinställningarna,

men när man kom vidare visade det sig bara vara en simpel systemåterställning där jag inte kunde gå längre tillbaka är 11jan.

När jag sen startade om utan att köra systemåterställning, hade något hänt, ett repareraprogram kördes och det blev systemåterställning ändå:)

Jag vill blåsa skiten ren och installera igen men det går kanske inte då!?

Jag har en HP, en sån som installerades när man startade den för första gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill blåsa skiten ren och installera igen men det går kanske inte då!?

Jag har en HP, en sån som installerades när man startade den för första gången.

Du behöver en riktig Vista-skiva i så fall... det kanske går att ladda ner någonstans... :rolleyes:

Nedladdningen skulle kunna heta någonting i stil med Microsoft.Windows.Vista.OEM.32Bit.SWEDiSH... B)

Inte helt lagligt kanske, men eftersom du har en egen betald licensnyckel så kommer ingen att bråka om det! Däremot så kan det hända att du sätter eventuella garantier ur spel vid ett sådant förfarande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver en riktig Vista-skiva i så fall... det kanske går att ladda ner någonstans... :rolleyes:

Nedladdningen skulle kunna heta någonting i stil med Microsoft.Windows.Vista.OEM.32Bit.SWEDiSH... B)

Inte helt lagligt kanske, men eftersom du har en egen betald licensnyckel så kommer ingen att bråka om det! Däremot så kan det hända att du sätter eventuella garantier ur spel vid ett sådant förfarande!

Jag undrar om det inte står flera alternativ när man väljer F8/F11 överst brukar stå " reparera datorn" vilket man bekräftar med enter och sen laddas filer och systemåterställning visas, efter man valt språk/tangentbordslayout tryck nästa/användarnamn och lösenord,jag rekommenderar att inte välja något lösenord det kan ställa till det utan vänta isåfall tills allt är klart och datorn är klar att användas, nu kommer "alternativ för återställning upp och då väljer man "Easy backup and recovery of your system" markera "återställ fabriksinställningarna" välj källa alternativet " från hårddisk (rekommenderas) bekräfta .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Jo, så här va de om ni undrar, det jag gjorde fel var att på frågan om jag ville göra en systemåterställning skulle jag ju såklart svara NEJ så kom jag vidare. Enkelt eller hur:)

Jag bifogar svaret från HP.

Hej Håkan

Tack för att du tog kontakt med HP Teknisk support.

Du kan antingen trycka på knappen F11 under uppstart och från den menyn göra en ominstallation på datorn. Eller så kan du använda skivan du skapat.

Börja med att först spara alla filer du vill ha kvar t ex bränn ut (med hjälp av Roxio från start menyn) på en skiva eller föra över via ett USB minne. Sedan ska du starta om datorn och trycka på knappen F11 under uppstart (vid HP logan) så ser du texten #Windows is loading files#.

Då kommer du in i Recovery menyn, där trycker du på #Nästa# och på den första frågan där det står #Microsoft systemåterställning# svarar du NEJ på den frågan och klickar #Nästa#. På den andra frågan väljer du JA där det står #Systemåterställning# och klickar på #Nästa.

Sedan följer du instruktionerna för att komma vidare, det går även att göra backup från denna menyn. Återställningen kommer ta ungefär 25 minuter, och då blir datorn som när du startade den för första gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Recovery/ominstallation sopar ju allt du har på disken... inklusive det du vill ha kvar...

Passa i stället på att skapa en Full-Säkerhetskopia av disken nu när allt är som du vill ha det.

Nu när allt är nyinstallerat och de flesta önskade programmen är på plats så kan det räcka

med 4-6 DVD för att få en 'återställnings' uppsättning.

Varför inte rekomendera en acronis körning

Ominstallera burken tex vista Ultimate x64, få in alla uppdateringar, Installera Office Adobe pro /photoshop cs 4 och andra program du vill ha

Gör en acronis image på C: och lägg på extern disk blir ca 12 Gb i normalkomprimeringsläget för mitt op +program

Om datorn dör eller blir nedlusad med skit stoppa in acronisskivan och leta upp din återställningsbild...

Orkar inte berätta här finns allt man behöver veta i ämnet

http://www.supportdata.net/skolor/acronis/text.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...