TheUnderdog Posted January 28, 2009 Posted January 28, 2009 Jag ser vad jag tror är dolda filer. De heter exempelvis "desktop.ini". Även om jag tex har en Word-fil uppe, dyker det upp en extra ikon (något genomskinlig) vid sidan av fil-ikonen. Det irriterar mig hur som helst...Hur döljer jag dessa filer? Om det nu går... Tacksam för svar! /Christian Quote
waxinator Posted January 29, 2009 Posted January 29, 2009 Gå till Kontrollpanelen - Mappalternativ och fliken Visning. I Avancerade inställningar ser du raden "Visa inte dolda filer och mappar". Markera den så är det klart. Quote
e-son Posted January 29, 2009 Posted January 29, 2009 Gå till Kontrollpanelen - Mappalternativ och fliken Visning.I Avancerade inställningar ser du raden "Visa inte dolda filer och mappar". Markera den så är det klart. Mjoo... fast egentligen räcker det ju att bocka i "Dölj skyddade operativsystemfiler (rekommenderas)"... att ha "Visa dolda filer och mappar" ibockat är väl snarare en fördel! Quote
waxinator Posted January 29, 2009 Posted January 29, 2009 Mjoo... fast egentligen räcker det ju att bocka i "Dölj skyddade operativsystemfiler (rekommenderas)"... att ha "Visa dolda filer och mappar" ibockat är väl snarare en fördel! Vari ligger fördelen med att få se filer och mappar som man själv valt att inte behöva se mera ? Att få se 'icke-dolda' Windows mappar och filer anser jag däremot vara till en fördel. Man slipper bekräfta varje gång. Quote
e-son Posted January 29, 2009 Posted January 29, 2009 Vari ligger fördelen med att få se filer och mappar som man själv valt att inte behöva se mera ? Att få se 'icke-dolda' Windows mappar och filer anser jag däremot vara till en fördel. Man slipper bekräfta varje gång. Fördelen med att ha "Visa dolda filer och mappar" ibockat är väl att man eventuellt slipper bli sittande som ett frågetecken om man blir tvungen att fixa något som inkluderar dessa filer/mappar! För att slippa se dom nämnda desktop.ini-filerna och andra skyddade (halvgenomskinliga) systemfiler, räcker det som sagt att bocka i "Dölj skyddade operativsystemfiler (rekommenderas)" Quote
waxinator Posted January 29, 2009 Posted January 29, 2009 Fördelen med att ha "Visa dolda filer och mappar" ibockat är väl att man eventuellt slipper bli sittande som ett frågetecken om man blir tvungen att fixa något som inkluderar dessa filer/mappar!För att slippa se dom nämnda desktop.ini-filerna och andra skyddade (halvgenomskinliga) systemfiler, räcker det som sagt att bocka i "Dölj skyddade operativsystemfiler (rekommenderas)" Nu fick du mig att sitta som ett levande frågetecken ! ...fattade nada... men jag tror TheUnderdog redan fått sitt svar. Quote
TheUnderdog Posted January 30, 2009 Author Posted January 30, 2009 Tack för svaren! Kan konstatera att det inte räcker att bara bocka i "dölj skyddade operativsystemfiler" för att slippa se typ en "dublett" av en öppen word-fil. Quote
e-son Posted January 30, 2009 Posted January 30, 2009 Tack för svaren! Kan konstatera att det inte räcker att bara bocka i "dölj skyddade operativsystemfiler" för att slippa se typ en "dublett" av en öppen word-fil. Vet inte vad det är du har lyckats med, men jag har då inga "dubletter" med den inställningen! Quote
RyuuShujin Posted January 30, 2009 Posted January 30, 2009 Har normalt sett inga dubbletter men jag vet att jag har haft det någon gång. Kan det vara någon typ av backup fil som dyker upp om Word kraschar? Quote
Olivier Posted January 30, 2009 Posted January 30, 2009 Ja, Word, Excel och PowerPoint gör osynliga backup-filer om datorn plötsligt skulle stängas av Quote
Recommended Posts