Gå till innehåll

vista vs xp


Yakko

Recommended Posts

Jag har problem att avinstalera vista,jag stoppar i xp skivan och trodde de skulle funka som vanligt när man startar med skivan och sen väljer instalera osv.

Det går bra fram till att det säger att det inte finns någon hårdisk :(

Anledningen till att jag vill avinstalera vista till xp är för att se om den bärbara kan klara av att spela world of warcraft bättre.

Jag har 2gb minne i den och det är en Intel core 2duo 2.20ghz.... en sony vio och den är köpt på onoff.

Så hur ska ja göra för att kuna avinstalera vista och formatera hela disken så att ja kan ska 2 partitioner?

Jag vore otroligt tacksam för hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast så besäker du nog VAIOs supportsidor.

XP downgrade:

http://www.vaio-link.com/os/xp/downgrade/

Ingång

http://support.vaio.sony.se/index/index.as...=voe_sv_SE_cons

Vad händer när du stoppar i skivan? Laddar den alla drivisar och kommer du fram till där du ska formatera din hårddisk? Grejen när att ett OS inte går att avinstallera. Du måste helt enkelt installera om ditt os (operativsystem)

När man startar upp datorn med XP-skivan så laddar den drivrutiner och sedan kommer en skärm upp där du kan formatera din hårddisk. Välj bara den partition som heter C:\ eftersom det kan finnas en dold partition för återställning av originalsystemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har problem att avinstalera vista,jag stoppar i xp skivan och trodde de skulle funka som vanligt när man startar med skivan och sen väljer instalera osv.

Det går bra fram till att det säger att det inte finns någon hårdisk :(

Anledningen till att jag vill avinstalera vista till xp är för att se om den bärbara kan klara av att spela world of warcraft bättre.

Jag har 2gb minne i den och det är en Intel core 2duo 2.20ghz.... en sony vio och den är köpt på onoff.

Så hur ska ja göra för att kuna avinstalera vista och formatera hela disken så att ja kan ska 2 partitioner?

Jag vore otroligt tacksam för hjälp.

Du måste ha en XP-skiva med SATA-drivers.

Eller tanka hem storage-controller, och stopp in dom i början på installationen.

kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer när du stoppar i skivan? Laddar den alla drivisar och kommer du fram till där du ska formatera din hårddisk? Grejen när att ett OS inte går att avinstallera. Du måste helt enkelt installera om ditt os (operativsystem)

När man startar upp datorn med XP-skivan så laddar den drivrutiner och sedan kommer en skärm upp där du kan formatera din hårddisk. Välj bara den partition som heter C:\ eftersom det kan finnas en dold partition för återställning av originalsystemet.

När ja stoppar in xp skivan så läser den in som den ska med de drivisar osv som de brukar men de kommer aldrig upp något om att formatera eller vart ja vill lägga operativet någonstans.

Den vill helt enkelt instalera den rakt in så att säga,nästan så att man kan tro att skivan inte är botbar men har testat med 2 olika och xp skivan är köpt orginal och har laggt in den på andra burkar som jag har men dock inte på en bärbar med ett senare op än xp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste ha en XP-skiva med SATA-drivers.

Eller tanka hem storage-controller, och stopp in dom i början på installationen.

kent

Vore tacksam om du kunde förklara lite mer hur ja ska göra så som om ja ska stoppa in dom innan eller under instal. och vart ja kan plocka hem det.

min datorkännedom sträcker sig inte så långt när de gäller program och sådant utan spelar mest.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM du har en Serial-ATA (S-ATA / SATA) hårddisk - som Kent skriver ovan! - så MÅSTE du ha 'lösa' drivrutiner till den för att XPs CD-skiva ska SE din hårddisk ALLS!

Det är därför det står 'Tryck F6 om du vill installera ditt o datt' när CDn läser in installationsprogrammet.

Normalt kopierar man över sådana till en diskett, har man ingen diskettstation får man bränna en ny XP-CD med sådana inlagda.

/LbL!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill byta från Vista till XP så måste du först göra en liten manöver för att det skall fungera!

Starta först upp datorn på Vista-skivan (Funkar med recovery-skiva), där navigerar du till "Kommandokonsollen" och skriver följande:

x:\boot\bootsect.exe /nt52 all /force

x byter du ut mot din cd/dvd-spelare.... troligen D:

När detta är gjort byter du till XP-skivan och startar om... sen skall det fungera att installera xp!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...