Gå till innehåll

Så skyddar du dig mot säkerhetshålet i Flash 10


Recommended Posts

Jag har pratat tillräckligt om säkerhetshål så jag ska hålla mig kort, men en viktig sak som man inte ska glömma är ju att alla utnyttjanden av säkerhetshål bygger på att man byter ut kod i en process genom att dirigera om diverse adresser mot "farlig" kod. Detta betyder att den "farliga" koden får samma rättigheter som den processen med säkerhetshålet, vilket i (nästan) alla fall betyder att den "farliga" koden har väldigt låga rättigheter och måste gå genom UAC för att bli väldigt skadlig.

Tänk efter själva; när kör man sin webbläsare, flash, pdf reader, ftp-server, osv som administratör? Aldrig.

Att datortidningar och sidor säger att "hela datorn kapas och hackaren tar över dina filer, bla bla bla" är ju egentligen inte rätt någonstans då den "farliga" koden endast kan göra ett fåtal operationer. Den kan ju varken installera program, ta bort filer eller andra mumsigheter utan att bli eleverad till admin i och med UAC. Det kan ju vara en annan sak när man kör Windows XP där man inte har någon kontroll på admin eller inte, men under Windows Vista / 7 bör man kunna ta det lugnare.

Helt enkelt tycker jag att man inte behöver vara så paranoid som alla datorsidor / tidningar påstår man ska vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 månader senare...
Postad (redigerade)

Man undrar hur länge världens webdesigners skall fortsätta använda skiten, och därmed tvinga oss att köra med en ständig säkerhetsrisk igång! I dag är man ju utestängd från stora delar av webben om man inte har skräpet installerat! :angry:

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2009-07-30 släppte Adobe en avinstallerare.

Due to recent enhancements to the Adobe Flash Player installers, you can now remove the player only by using the Adobe Flash Player uninstaller. To remove Flash Player, simply download and run the appropriate uninstaller for your system using the steps below.

Nån som vet om man måste köra den här avinstallationen först för att bli av med den gamla versionen eller tar den nya installationen bort även den gamla. Blir inte riktigt klok på den engelska texten.

http://kb2.adobe.com/cps/141/tn_14157.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som vet om man måste köra den här avinstallationen först för att bli av med den gamla versionen eller tar den nya installationen bort även den gamla. Blir inte riktigt klok på den engelska texten.

Jag tycker det är enklast att uppdatera med att dubbelklicka på 'FlashUtil10x.exe', som du hittar via Utforskaren -> Windows -> System 32 -> Macromed -> Flash. Har du 64-bitars så hittar du i Windows -> SysWOW64 -> Macromed -> Flash.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...