Gå till innehåll

Dokumentation av BIOS


Gäst al6

Recommended Posts

Jo nu är det så att jag har letat men hittar inte vad jag vill. Det handlar om en fullständig dokumentation av vartenda hörn av BIOS; alla funktioner, alla subfunktioner och alla argument samt beskrivande texter.

BIOS är väl någon standard som IBM gjorde som sen andra tillverkare kan implementera på sitt sätt? Jag behöver denna standard, kosta vad det kosta vill... Jag måste få detaljerad information angående alla interrupts som finns i BIOS, jag har hittat massor av hemmagjorda sidor som ger dokumentation men jag behöver mer detaljerad än så, dessutom måste ju dessa sidor ha fått infon från någon källa och det är denna källan jag är ute efter.

Jag kan ju relatera till C++ till exempel; där kan man enkelt hitta den fullständiga dokumentationen / specifikationen / standarden direkt på google, men BIOS verkar vara värsta hemligt, men hurfan ska man kunna programmera mot BIOS om det inte finns en enda vettig dokumentation!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror inte du kan programmera mot bios, finns nog inte ett enda API för detta och inte heller några funktioner för att få bios att göra saker från Windowsprogram.

Enda stället där jag sett en sådan funktionalitet är på HP's laptops där man kan ändra vissa inställningar från Windows.

BIOS är ju placerat i ett ROM chip, och tror inte du kan ge det intruktioner som ett "vanligt" program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CoreBoot har en hel del om detta....

http://www.coreboot.org/Welcome_to_coreboot

Sen precis som Japanmannen så är det överklockarnas sidor som har mer info.

Slutligen så måste man budgetera för x antal bootblockade BIOS om man gör fel.... :P

Just med BIOS/firmware så händer det saker.

Jag ser liten nytta med typ CoreBoot samt moddade BIOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slutligen så måste man budgetera för x antal bootblockade BIOS om man gör fel.... :P

Just med BIOS/firmware så händer det saker.

Sådant har man naturligtvis i reserv. För fel gör man.

Ett BIOS-chip kostar faktiskt inte så mycket. Har för mig att Eksit data tog ca 300 för ett nytt chip och 150 för omprogramering av ett befintligt. För att få loss BIOS-chipet köper man en Urdragare för PLCC-kapslar för ca 50:- hos Elfa.

Det forum jag hittade moddade BIOS på var XtremeSystems.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådant har man naturligtvis i reserv. Ett BIOS-chip kostar faktiskt inte så mycket. Har för mig att Eksit data tog ca 300 för ett nytt chip och 150 för omprogramering av ett befintligt. För att få loss BIOS-chipet köper man en Urdragare för PLCC-kapslar för ca 50:- hos Elfa.

Yup... men.. många BIOS kapslar är ju lödda på moderkortet... :P

CoreBoot > Getting started plus ett gammalt MB sen kan man labba...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså jag behöver en dokumentation av BIOS, jag ska inte göra något med BIOS utan jag ska göra något mot BIOS. Jag ska alltså få fram en dokumentation av alla funktioner BIOS kan erbjuda mig, även kallade interrupts.

BIOS är en enorm fabrik av funktioner som innehåller stöd för mus / tangentbord / skärm / nätverk / hårddisk och massor mer. Man programmerar mot BIOS i real mode och unreal mode men inte i protected mode (Alla moderna OS är protected mode). Jag snackar alltså inte om Windowsprogrammering (finns ju även HAL som abstraherar hårdvaran i Windows), utan jag menar så kallad embedded programmering.

Men för att kunna tillverka en vindrutetorkare till en Toyota måste man veta hur stor rutan är på Toyotan. Det jag menar är att jag måste ha dokumentation av BIOS för att kunna programmera mot BIOS.

Det är dokumentation liknande denna: http://en.wikipedia.org/wiki/BIOS_call

Fast MYCKET mer detaljerad (dessa interrupts har flera tusen underfunktioner med olika betydelse)

Jag håller helt enkelt på med ett eget litet operativsystem för utmaning och jag har redan implementerat en (nästan) helt fungerande musdrivrutin med hjälp av den lilla dokumentation jag hittat, men jag behöver mer dokumentation för att slutföra den.

Eftersom det finns olika tillverkare av BIOS, men alla BIOS är kompatibla med varandra, MÅSTE det finnas en specifikation om hur BIOS ska implementeras och även då en fullständig dokumentation. Microsoft måste ju sitta på denna dokumentation då de har kunnat skapa MS-DOS.

Förstår ni min frustration?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortfarande ingen som förstår mitt problem? Ni verkar inte lyssna på mig, det är inte svårt att fatta mitt problem:

Implementationen av BIOS har inget med mitt problem att göra, och ja, den är proprietär. Jag ska bara ha dokumentationen av BIOS, inte någon implementation eller kod eller något annat. Dokumentation finns för alla API:er och jag är ute efter den för BIOS.

Hittils har jag använt mig av hemmagjorda dokumentationer:

http://hdebruijn.soo.dto.tudelft.nl/newpag...t-1600.htm#1521

Men som ni ser är dessa ytterst mediokra och saknar viktig info och användningsområden. Vill även tillägga att jag inte är ny på området utan har programmerat egna operativsystem (hobby) sedan 2006 (mot BIOS). Dock ville jag satsa på stort denna gången och ladda hem en officiell dokumentation så jag kunde göra det lite mer avancerat.

Som sagt måste det finnas en dokumentation av BIOS, annars vore det omöjligt att skapa Windows och DOS och Linux, vilket uppenbarligen inte är sant. Dessa människor som ligger bakom måste ha haft en kraftig dokumentation, vilken är den jag är ute efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har laggt detta lilla projekt på is så länge. Utan dokumentation spelar det ingen roll hur bra programmerare man är; det går bara inte ;)

Som att spela ljudlöst Call of Duty, när man är blind.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...