si3rra Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 Gissa om det kommer bli ramaskri nu, oj oj oj. Nu är det väl dags att kasta ut räven till webbläsare (FF) iaf. http://www.idg.se/2.1085/1.220121/explorer...-for-anvandaren Ie8 blockerar mera än dubbelt så mycket skadlig kod som Firefox IE8 (69%) Firefox (30%) Så min rekommendation till alla Installera ie8 och surfa säkrare! (undra hur många firefox anhängade detta kan provocera) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RyuuShujin Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 Det viktigaste är nog inte vilken webbläsare man har utan att man har en uppdaterad webbläsare. Och använder sig av sunt förnuft, typ inte bara klickar på blinkande gif bilder som berättar att man vunnit något för att man minsann är besökare nr 1000000 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest al6 Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 Som vanligt används missvisande rubriker: Citat: Sajterna som webbläsarna testades på var sajter som använder så kallad social engineering för att lura användaren att ladda ner skadlig kod. Detta har inget med webbläsarens säkerhet att göra, detta har med hur mycket webbläsaren hjälper till att varna för bedrägerisidor a.k.a phishing, där kan IE8 mycket väl ligga bra till, men det har ändå inte med direkt säkerhet att göra. Detta är bara sidor som lurar användaren att ladda ner saker, inte sidor som direkt penetrerar webbläsaren och exekverar vad man vill. Chrome som anses är vara bland de säkraste webbläsarna vi har idag fick ynka 16% vilket ännu mer bevisar mitt påstående. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest al6 Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 Det viktigaste är nog inte vilken webbläsare man har utan att man har en uppdaterad webbläsare. Och använder sig av sunt förnuft, typ inte bara klickar på blinkande gif bilder som berättar att man vunnit något för att man minsann är besökare nr 1000000 Fast detta är egentligen två saker: säkerhetshål samt phishingskydd. Det viktigaste är nog inte vilken webbläsare man har utan att man har en uppdaterad webbläsare. Fixar säkerhetshål. Och använder sig av sunt förnuft, typ inte bara klickar på blinkande gif bilder som berättar att man vunnit något för att man minsann är besökare nr 1000000 Är inte ett problem med en säker läsare, dock kan man luras skriva in privata uppgifter, phishing. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogerty4evr Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 Så länge det är Micro$oft som betalar för testet så ger jag inte ett dugg för testet. Ett oberoende test vore mycket trovärdigare. Och visst kan det förvisso stämma att IE är säker. Något ska den väl iallafall vara bra på.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 Haha jag kunde inte ens ladda sidan med artikeln. Antagligen Firefox som spärrade desinformerande webbsidor. Efter ihärdigt hamrande lyckades jag till slut ta mig in, det var inte värt besväret. si3rra Firefox förkortas Fx. Så länge det är Micro$oft som betalar för testet så ger jag inte ett dugg för testet. Ett oberoende test vore mycket trovärdigare. Det står ju klart och tydligt "Testet utfördes på beställning av Microsoft men Rick Moy på NSS Labs försäkrar att det inte hade något att göra med testresultaten." så testet måste gå att lita på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoWa Posted March 25, 2009 Share Posted March 25, 2009 IE8 RTW Bulletproofed Against .NET, DEP and ASLR Bypass Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts