Gå till innehåll

Uppgradera 7057 till 7068?


CyphoX

Recommended Posts

Alltså en sak som ni kanske inte tänkt på är att uppgradering från Windows 7 till Windows 7 är något som har odefinierat uppträdande? Microsoft programmerar ju knappast stöd för att uppgradera samma version av Windows. Förmodligen tror Windows 7-installeraren att det är Windows Vista och utför då uppgradering för Windows Vista, men då lär ju saker bli fel ibland... När Windows 7 når RTM finns det ju bara ett bygge som är aktuellt och då vorde det ju helt onödigt att lägga in stöd för uppgradering mellan byggen? Har själv uppdaterat melan byggen och det fungerade fint men rent teoretiskt kan det gå åt helvete då?

Bara spekulation men det verkar logiskt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör alltid nyinstallation av OS. Dels håller jag med al6, dels känns det som om man blir av med massa problem. Dessutom går det ju fortare.

Provade att uppgradera från 6951 -> 7000 och det tog dels lååång tid (+2h), dels funkade inte Live-programmen efter det.

Har just installerat 7068 på den burk jag skriver på nu och det tog inte längre än en dammsugning av undervåningen

;)

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har uppdaterat från 7057 till 7068, dokument drivrutiner ljudkort ligger kvar mm, det enda jag har problem med är grafikdrivisar... jag tankade ner nya för W7 på nvidia och installerar, installationen avbryts efter ens stund och får meddelandet att det är inget windowssystem jag försöker installera på??? nån som har tips om vad jag skall göra??

//Morfus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som allt annat utvecklas och förbättras så förbättras även uppgraderingsprocesserna i Windows, och förbättringar för detta gjordes på detta område redan i Windows Vista. I Windows 7 fungerar uppgradering bygge till bygge mycket bra, men jag håller med om att vill man vara 100% säker på att få ett rent och väl fungerande system så är det ren installation som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort fullständig ominstallation vid samtliga byten mellan olika builds utom ett. Det var mellan 7048 och 7057 som jag provade en uppdatering och dels tog det en jäkla tid, dels så var det en massa mystiska grejer med program som inte startade fastän de verkade vara korrekt installerade, filertyper som inte var knutna till de program som ska öppna dem osv. osv. Det slutade med att jag blåste datorn och gjorde en ren installation av 7057 istället. Installationen + att manuellt lägga in alla program igen (vilket jag iofs gjort typ 50 gånger så jag kan det utantill) tog inte mycket längre tid än den automatiska uppgraderingen gjorde. Lägger nog strax in 7068 och det blir tveklöst en ren installation direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror tydligen på hårdvara och andra installerade program, om uppgradering mellan versioner skall lyckas.

Jag har i varje steg mellan Beta 7000 - 7068 valt uppgradering av min bärbara, vilket fungerat utan konstigheter.

Jag har dock aldrig lyckats slutföra uppgradering från Vista till Sjuan på den stationära, utan att den själv valt

att återställa allt i slutskedet. Jag kommer att testa uppgradering igen på denna med 7068 eftersom jag vill se

när de knäckt även den nöten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installationen + att manuellt lägga in alla program igen

Man måste fråga varför alla skall ominstallera alla program. Lägg dom på en annan partition (tex f:/prog) och gör länkar därifrån istället så slipper man det problemet. Jag gör det och det fungerar kanon.

Vissa program går ju inte det på men det är oftast java och sånt som det inte fungerar på, så dom får man nyinstallera men det är ju ingen mängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag nu ska uppgradera från 7057 till 7068. Bränner jag ner en skiva bara och sedan bara tar och installerar?

Har nämligen aldrig gjort en uppgradering utan bara en massa ominstallationer :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du emulerar iso filen i Virtual CloneDrive, så kommer det upp en ruta som frågar om du vill starta installationen. Sen trycker du upgrade, har jag för mig.

Ja det är bara att uppdatera (Upgrade) och innan så emulerar du filen i Virtual CloneDrive, har gått bra sen bygge 7000 på min bärbara. för att få ex:Virtual CloneDrive att fungera så måste du installera om det efter att installationen är klar, detsamma gäller vissa brännarprogram (burnxp) office funkar utan anmärkning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jahapp.. då har man installerat från grunden, inte mycket man behöver komplettera med, endast Nvidia Windows 7 beta driviasar, kör xfire gamingkort med creative W7 beta drivis och Vistan´s Creative Console launcher den senaste funkar kanon bra ihop... installerat steam igen och spel tycker jag flyter underbart bra.

//Morfus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Jag har dock aldrig lyckats slutföra uppgradering från Vista till Sjuan på den stationära, utan att den själv valt

att återställa allt i slutskedet. Jag kommer att testa uppgradering igen på denna med 7068 eftersom jag vill se

när de knäckt även den nöten.

Nu har jag för första gången lyckats få igenom Uppgradering från mitt "Windows Vista SP1 x64" till "Windows 7 Build 7068 x64".

Enda problemet just nu är att ingenting som kräver Admin -rättigheter lyckas. Det var ett program i Register-Run som var orsaken.

post-459-1238393872_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...