CyphoX Posted April 16, 2009 Share Posted April 16, 2009 Hejsan! Jag hade tänkt att göra en systemkryptering utan att lägga TrueCrypt Rescue Disk.iso på en cd utan lägga det på ett USB-minne hur går jag tillväga med det?> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted April 16, 2009 Share Posted April 16, 2009 Du kan säkert använda fedora LiveUSB Creator till det... så får du usb-minnet botbart på ett enkelt sätt! Väldigt smidigt verktyg...! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CyphoX Posted April 16, 2009 Author Share Posted April 16, 2009 Tackar, får ta och lista ut hur jag ska göra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted April 16, 2009 Share Posted April 16, 2009 Tackar, får ta och lista ut hur jag ska göra Hur lätt som helst! Stoppa i minnet i datorn, browsa fram .iso-filen och tryck på "Create Live USB" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CyphoX Posted April 16, 2009 Author Share Posted April 16, 2009 Men saken är den att när jag ska göra en systemkryptering så måste jag bränna ner rescue disken på cd för att kunna gå vidare till nästa steg, men jag får se om jag kan lösa det på ett annat sätt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted April 16, 2009 Share Posted April 16, 2009 Men saken är den att när jag ska göra en systemkryptering så måste jag bränna ner rescue disken på cd för att kunna gå vidare till nästa steg, men jag får se om jag kan lösa det på ett annat sätt Jasså, jag trodde det var en färdig .iso-fil när du skrev som du gjorde "TrueCrypt Rescue Disk.iso"! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CyphoX Posted April 16, 2009 Author Share Posted April 16, 2009 Den sparas på datorn men måste skrivas till cd/dvd för att fortsätta, men jag får la ta och skriva den till en cd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndreasNilemo Posted April 16, 2009 Share Posted April 16, 2009 Den sparas på datorn men måste skrivas till cd/dvd för att fortsätta, men jag får la ta och skriva den till en cd Ahaa det är en .exe du laddar ner som heter typ TrueCrypt Setup 6.1a.exe som i sin tur fixar .iso imagen åt dig?? eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndreasNilemo Posted April 16, 2009 Share Posted April 16, 2009 För greje är att e-son har rätt det funkar med fedoras program för live distar.. när truecrypt gjort .iso imagen så starta bara live creatorn och leta upp .iso imagen, e du med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CyphoX Posted April 16, 2009 Author Share Posted April 16, 2009 Jag är med, men måste kunna ha isofilen på cd för att fortsätta krypteringen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndreasNilemo Posted April 16, 2009 Share Posted April 16, 2009 Jag är med, men måste kunna ha isofilen på cd för att fortsätta krypteringen A visst.. men gör först en bootbar usb av den, och när det är klart fortsätt med vad än truecrypt vill göra.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CyphoX Posted April 16, 2009 Author Share Posted April 16, 2009 Det blev allt för krångligt. fick ta en 8 gb dvd skiva och skriva över den lilla filen. Sicket slöseri Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndreasNilemo Posted April 16, 2009 Share Posted April 16, 2009 Det blev allt för krångligt. fick ta en 8 gb dvd skiva och skriva över den lilla filen. Sicket slöseri Sorry jag har tydligen missuppfattat allt.. du skulle bara få skiten gjort, du hadde inga cd-r skivor helt enkelt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
CyphoX Posted April 16, 2009 Author Share Posted April 16, 2009 Jag ville ha rescue filen på usb så att jag slapp slösa en dvd skiva i onödan samt att en usb är smidigare. Men jag lade in rescuefilen på usb och försökte men gick inte utan truecrypt läste hela tiden på min dvd-rom efter filen om den var bränd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndreasNilemo Posted April 16, 2009 Share Posted April 16, 2009 Jag ville ha rescue filen på usb så att jag slapp slösa en dvd skiva i onödan samt att en usb är smidigare. Men jag lade in rescuefilen på usb och försökte men gick inte utan truecrypt läste hela tiden på min dvd-rom efter filen om den var bränd. Ahaa.. drygt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
morno Posted April 23, 2009 Share Posted April 23, 2009 Jag ville ha rescue filen på usb så att jag slapp slösa en dvd skiva i onödan samt att en usb är smidigare. Men jag lade in rescuefilen på usb och försökte men gick inte utan truecrypt läste hela tiden på min dvd-rom efter filen om den var bränd. Tästade du F12 när du startade dator det ska vara Multiboot menyn. där tar du bara USBn.. tänk på att inte ha nån CD skiva i CD endeten.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rebom Posted April 24, 2009 Share Posted April 24, 2009 Vad händer om man har krypterat en partition tex D:\ med truecrypt och man installerar om Windows? Är der bara och börja om från början eller vad eftersom programmet försvinner från datorn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicklas Posted April 24, 2009 Share Posted April 24, 2009 Jag har en virtuell disk/partition, den ligger alltså som en vanlig fil och mountas med TrueCrypt som en enhet och den funkar fint både efter ominstallationer av Windows och uppdateringar av TrueCrypt. Det är visserligen inte samma sak som en riktig partition men jag tycker det borde fungera på samma sätt med dem. Edit: Det slog mig nyss att detta svaret nog var ganska intetsägande, i ditt läge vill man nog ha ett 100% säkert svar. men men... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts