Gå till innehåll

Problem med .NET


hardrocker

Recommended Posts

Har haft en jävla massa problem med datorn nu. Efter att ha sökt runt på olika forum har jag försökt avinstallera alla .NET och installera de på nytt. Det sket sej dock. Internal Error 2908 är en återkommande sak. Windows Update klarar inte heller av att installera på nytt. Vad göra? Kan jag rensa allt på nåt sätt och sedan börja om? Tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har också en fråga ang .net

måste man ha alla dessa enligt bild kan man inte ta bort dom fyra översta? om man har 3.5 kan väl inte 2.0 behövas?

Det tar ju ändå en viss plats och i en äldre laptop så är det ju inte gott om plats

post-9713-1240659057_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ta bort språkpaketen men inte tidigare versioner. Alla behövs, men du kan ju välja att ta bort hela .NET om du inte vill ha det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har också en fråga ang .net

måste man ha alla dessa enligt bild kan man inte ta bort dom fyra översta? om man har 3.5 kan väl inte 2.0 behövas?

Det tar ju ändå en viss plats och i en äldre laptop så är det ju inte gott om plats

Avinstallerar man i update/installerade uppdateringar så bör det inte vara några bekymmer installera igen efter omstart, jag vill också bli av med net då dom inte används men det skall tydligen finnas i datorn vare sej man vill eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ta bort språkpaketen men inte tidigare versioner. Alla behövs, men du kan ju välja att ta bort hela .NET om du inte vill ha det.

Men vadå datorn blir ju ledsen då, i program/funktioner så är inte net ibockat därimot xps viewer på samma ställe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallerar man i update/installerade uppdateringar så bör det inte vara några bekymmer installera igen efter omstart, jag vill också bli av med net då dom inte används men det skall tydligen finnas i datorn vare sej man vill eller inte.

Det går väl inte att avinstallera i Update?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ta bort språkpaketen men inte tidigare versioner. Alla behövs, men du kan ju välja att ta bort hela .NET om du inte vill ha det.

vad används .net till egentligen... behöver vanliga användare detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad används .net till egentligen... behöver vanliga användare detta?

Svar: nej, du behöver det inte...

Men om du har ett program installerat som behöver det så funkar det inte så bra utan.

Om det skulle vara så, brukar det komma upp en dialogruta som talar om vilken version du behöver.

Angående avinstallation och reparation av .Net http://www.alltomxp.se/forum/index.php?sho...installera+.net

Du får kolla vilken version av .net du har och använda filer till dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar: nej, du behöver det inte...

Men om du har ett program installerat som behöver det så funkar det inte så bra utan.

Om det skulle vara så, brukar det komma upp en dialogruta som talar om vilken version du behöver.

Angående avinstallation och reparation av .Net http://www.alltomxp.se/forum/index.php?sho...installera+.net

Du får kolla vilken version av .net du har och använda filer till dessa.

Det du länkade till, törs man göra det själv verkligen?! Är ju ingen datorexpert.

Några funderingar:

"5. I Kommentarer, leta reda på den Windows Installer-fil

som visar "Microsoft .NET Framework 1.1 (English) RTL x86 enu".

6. Högerklicka Windows Installer filen och välj Uninstall.

7. Stäng fönstret.

8. Släng Windows Installer filen."

Min fil heter inte 1.1, utan Microsoft .NET Framework (English) RTL x86 enu. Är det ändå den som menas? Och vad menas med att man ska slänga Installer-filen? Det går ju inte när man har stängt fönstret i punkten innan.

Och hur startar jag om datorn i felsäkert läge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad används .net till egentligen... behöver vanliga användare detta?

Det är en plattform för moderna program, det är nästan en exakt motsvarighet till Java, så om du har Java borde du ha .NET. Program skrivna för .NET fungerar inte alls utan .NET och .NET blir mer och mer de facto, till och med jag börjar gå över till .NET på allvar nu. .NET är en självklarhet på Windows Vista och Windows 7. .NET är förövrigt Microsofts flaggskäpp som man lägger ner all sin tid på, snart kommer .NET 4.0 med WPF som tillåter program att använda fantastiska animationer som Mac OS X har:

Välj själv om du vill vara med om framtidens teknik eller om du vill sitta med det 20 år gamla Win32...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en plattform för moderna program, det är nästan en exakt motsvarighet till Java, så om du har Java borde du ha .NET. Program skrivna för .NET fungerar inte alls utan .NET och .NET blir mer och mer de facto, till och med jag börjar gå över till .NET på allvar nu. .NET är en självklarhet på Windows Vista och Windows 7. .NET är förövrigt Microsofts flaggskäpp som man lägger ner all sin tid på, snart kommer .NET 4.0 med WPF som tillåter program att använda fantastiska animationer som Mac OS X har:

Välj själv om du vill vara med om framtidens teknik eller om du vill sitta med det 20 år gamla Win32...

Jag tackar och niger för det utomordentliga svaret och kommer nu att vara aktsam om mitt net.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fil heter inte 1.1, utan Microsoft .NET Framework (English) RTL x86 enu. Är det ändå den som menas? Och vad menas med att man ska slänga Installer-filen? Det går ju inte när man har stängt fönstret i punkten innan.

Och hur startar jag om datorn i felsäkert läge?

Ja, det är samma fil...

Slänga installerfilen betyder att när du avinstallerat färdigt, ska du slänga nyss nämnda fil.

Starta i felsäkert läge gör du genom att trycka på F8 upprepade gånger när du startar datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.. Jag samlar mej för att försöka mej på detta. Men först en fråga: En kille på ett annat forum sa så här:

"Slå av Windows Update under Tjänster. Rensa allt i c:\windows\SoftwareDistribution\

Slå på Windows Update. Uppdatera."

Räcker det att göra så här istället tro? Verkar lite enklare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Slå av Windows Update under Tjänster. Rensa allt i c:\windows\SoftwareDistribution\

Slå på Windows Update. Uppdatera."

Om det är windows update som är problemet... ja.

Det som jag svarade på¨är problemet med .Net.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag förstår. Det är två olika problem som ändå har nåt med varann att göra. Kan jag inte göra som så att jag avinstallerar alla .NET jag har och kan, sen kör jag den där Clean Up-tool som Mumfie tipsade om, rensar allt i c:\windows\SoftwareDistribution\ och uppdaterar sen .NET en i taget enligt denna guide, http://support.microsoft.com/kb/923100/sv?

Eller kommer .NET-problemet fortfarande ligga och lura i bakgrunden, måste jag ändå göra Venoms avancerade http://www.alltomxp.se/forum/index.php?sho...installera+.net?

Tacksam för er hjälp, uppskattar det verkligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag förstår. Det är två olika problem som ändå har nåt med varann att göra. Kan jag inte göra som så att jag avinstallerar alla .NET jag har och kan, sen kör jag den där Clean Up-tool som Mumfie tipsade om, rensar allt i c:\windows\SoftwareDistribution\ och uppdaterar sen .NET en i taget enligt denna guide, http://support.microsoft.com/kb/923100/sv?

Eller kommer .NET-problemet fortfarande ligga och lura i bakgrunden, måste jag ändå göra Venoms avancerade http://www.alltomxp.se/forum/index.php?sho...installera+.net?

Tacksam för er hjälp, uppskattar det verkligen.

Det ska räcka om du avinstallerar det du kan via lägg till/ta bort program och sedan kör du rensningsverktyget.

Sedan är det bara att köra windows update igen om det nu är .net som är problemet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Du nu rensar bort allt .Net och installerar om, varför inte hämta 3.5 SP1 "direkt", istället för en och en ? :

http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=en

Edit: Lite info om .Net :

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/47a587hk.aspx

Men jag trodde att det var viktigt att man hade alla tidigare versioner också? "Hämta och installera om alla versioner av .NET Framework som tidigare var installerade på datorn." Även PC Guiden här ovan säger ju "Du kan ta bort språkpaketen men inte tidigare versioner. Alla behövs, men du kan ju välja att ta bort hela .NET om du inte vill ha det."

Enligt denna guide är det också. http://support.microsoft.com/kb/923100/sv

Annars borde ju de tidigare avinstalleras när man installerar en ny!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är windows update som är problemet... ja.

Det som jag svarade på¨är problemet med .Net.

Jag stålsatte mej och försökte din variant. Men jag stötte på patrull redan när jag skulle installera "Windows Installer Cleanup Utility". Internal error 2908 stod det. Det har stått så vi flera tillfällen de senaste dagarna.. Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Nu gjorde jag så här; rensade bort all .NET jag hade med dot net fx cleanup tool. Sen laddade jag ner och installerade .NET 3,5, gick in på Update och uppdaterade en uppgradering. Nu verkar det funka! Hoppas jag slipper dessa Internal Error 2908 i framtiden.

Ni ska ha stort tack för er hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...