Gå till innehåll

Vilken gratis FTP klient?


Nicklas

Recommended Posts

Som jag nämnt några gånger tidigare håller jag succesivt på att byta ut så mycket mjukvara jag kan mot gratisalternativ och nu är det dags att hitta en bra FTP klient.

Mina enda krav är att den ska vara HELT gratis utan några oönskade tillägg som reklam, toolbars, spyware o annan skit. Samt att den ska fungera i Windows 7 x64.

Vad jag läst verkar FileZilla eller FireFTP (addon för Firefox) vara de populäraste alternativen, men vilken vill du rekomendera och varför just den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag nämnt några gånger tidigare håller jag succesivt på att byta ut så mycket mjukvara jag kan mot gratisalternativ och nu är det dags att hitta en bra FTP klient.

Mina enda krav är att den ska vara HELT gratis utan några oönskade tillägg som reklam, toolbars, spyware o annan skit. Samt att den ska fungera i Windows 7 x64.

Vad jag läst verkar FileZilla eller FireFTP (addon för Firefox) vara de populäraste alternativen, men vilken vill du rekomendera och varför just den?

Fire ftp använder jag kör bara FF och tycker den är perfekt, kan lägga den som knapp i aktivitetsfält uppdateras med alla andra tillägg när det finns tillgänglig... Har funkat i alla versioner från XP och framåt... Enkel att använda... kommer upp som egen flik i webbläsaren.

Kör den du blir inte besviken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FileZilla använder jag. Har inte testat så många, men trivs med denna. ;) Öppen källkod. :) På svenska. :) Uppdateras ofta om det nu är bra eller inte. ;)

Windows 7, x64 vet ej. :unsure: Det står endast: Windows XP and Vista are supported.

Jodå, funkar alldeles utmärkt i W7

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat både FileZilla och FireFTP nu och utseendemässigt tycker jag de är helt ok, men båda strulade när jag gjorde en enkel testa med att ladda upp/ner en katalog med 5-6 filer i till min ftp server. Filer som inte fördes över, filer som fick konstiga namn, verkade inte tycka om åäö, kataloger uppdaterades inte o kanske något mer. Det var mao ganska mycket strul under en sådan enkel liten test. Men ska leka vidare med dem o se.

Har inte kollat i W7, men finns den inte kvar i utforskaren? Enkel och bra!

Jo jag har hört talas om det där. ;) Av ren nyfikenhet, hur bär man sig åt för att få till det? Nätverk och Windows har jag aldrig fått att gå ihop, jag är förvånad varje dag jag kommer ut på internet, så jag har aldrig ens vågat mig på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat både FileZilla och FireFTP nu och utseendemässigt tycker jag de är helt ok, men båda strulade när jag gjorde en enkel testa med att ladda upp/ner en katalog med 5-6 filer i till min ftp server. Filer som inte fördes över, filer som fick konstiga namn, verkade inte tycka om åäö, kataloger uppdaterades inte o kanske något mer. Det var mao ganska mycket strul under en sådan enkel liten test. Men ska leka vidare med dem o se.

Jo det där med åäö har jag också märkt (i Filezilla). Rätt märkligt faktiskt.

Har personligen löst det genom att inte ha med dessa i katalog- och filnamn.

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har hört talas om det där. ;) Av ren nyfikenhet, hur bär man sig åt för att få till det? Nätverk och Windows har jag aldrig fått att gå ihop, jag är förvånad varje dag jag kommer ut på internet, så jag har aldrig ens vågat mig på det.

Jag gjorde en PDF på hur det går till att konfa Utforskaren som FTP-klient... säkert övertydlig för dom flesta, men jag misstänker att det är väldigt många som inte ens känner till att det FINNS en FTP-klient i Utforskaren! Nu är guiden gjord i Vista, men det fungerar på samma sätt i både XP och W7, så håll tillgodo! ;)

ny_ftp_plats_i_utforskaren.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strålande guide e-son

Detta blir nog det sista jag ser av allt om xp på ett tag då jag nästan skall jobba i Internetlöst land...

nå jag skall väl försöka kika in någon gång iallafall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strålande guide e-son

Detta blir nog det sista jag ser av allt om xp på ett tag då jag nästan skall jobba i Internetlöst land...

nå jag skall väl försöka kika in någon gång iallafall

Tack, och lycka till! Fast Norge börjar få riktigt bra täckning också, så du hittar säkert något!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått igång FTP i Explorer nu enligt e-son's guide.

En väldigt irriterande grej är visningsläget som är ställt till "Tiles" och jag vill att allt alltid ska visas i "Details" läget. Hur göra för att den ska fatta det på FTP'n? Det funkar inte att gå in på folder options och välja "Apply to folders" med FTP'n på samma sätt som jag gjort med mina lokala diskar.

Förutom det så har jag även problemet att jag inte har rättigheter att göra något annat än att bläddrea på FTP'n, inte så användbart alltså. :) Hur fixar jag det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det där med åäö har jag också märkt (i Filezilla). Rätt märkligt faktiskt.

Har personligen löst det genom att inte ha med dessa i katalog- och filnamn.

Jo det är en bra regel, jag brukar aldrig använda åäö heller för filer som ska ligga på ftp'n men detta var något som jag bara tänkte mellanlanda där tillfälligt. Och eftersom filerna innehöll länkar till varandra skulle det bli ett jäkla jobb att ändra alla referenser om jag döper om dem. Och var inte säker på att den som skulle hämta dem var så insatt i WinRar och liknande. Jaja det fixar sig nog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En väldigt irriterande grej är visningsläget som är ställt till "Tiles" och jag vill att allt alltid ska visas i "Details" läget. Hur göra för att den ska fatta det på FTP'n? Det funkar inte att gå in på folder options och välja "Apply to folders" med FTP'n på samma sätt som jag gjort med mina lokala diskar.

Jag har inga som helst problem att hantera den mappen på samma sätt som vilken uforskarmapp som helst. Den kommer faktiskt upp i mitt förinställda visningsläge direkt ifrån början. Fast nu gjorde jag bara en snabb koll i Vista!

Förutom det så har jag även problemet att jag inte har rättigheter att göra något annat än att bläddrea på FTP'n, inte så användbart alltså. :) Hur fixar jag det?

Samma sak här... inga problem att ladda upp/ner som med vilken klient som helst! Man måste dock ge Explorer "passersedel" genom eventuella brandväggar... precis som med vilken ftp-klient som helst! Tycker man det känns osäkert, kan man begränsa passersedeln till just FTP-protokollet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...