Gå till innehåll

Virus i Spotify


Recommended Posts

Postad (redigerade)
Efter en uppdatering hittar det populära antivirusprogrammet McAfee skadlig kod i musiktjänsten Spotify.

Troligtvis rör det sig om ett falskt alarm.

Att det smugit sig in skadlig kod i den versionen av mjukvaran får anses högst osannolikt. Mer troligt är att McAfee reagerar på en kodsträng i Spotify.exe som av någon anledning liknar den som används för att hitta viruset W32/IRCbot.gen.z.

http://www.idg.se/2.1085/1.231347/mcafee-v...virus-i-spotify

Redigerad av Malou
Tråden flyttad till => Allmänna säkerhetsfrågor- och diskussioner
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både installeraren och själva Spotify är ju signerade av Spotify AB så om det skulle vara något skadligt blir det inte svårt att identifiera dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har just försökt telefonsupporta en bekant som tidigare hade McAfee-virusprogram och nu ville byta till CIS. Han nämnde i förbigående att hans Spotify inte fungerade eftersom McAfee hittat virus i det.

Tyvärr blev det samma resultat med CIS. Det gick inte att få igång Spotify med CIS aktiverat. Det gick om man stängde ned CIS men så fort man startade det så sabbade det Spotifyfilen igen.

Jag förklarade att allt säkert kommer att ordna sig efter att man bytt ut de "arslen" som skapat detta. Jag tror inte jag övertygade honom för han lät tveksam. :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är dock lätt att ignorera varningen (om man litar på programmet), och lägga till spotify.exe i Undantag (benämning i senaste översättningen).

cOAvQXnQD.png

Jo han försökte med att "ignorera" men lade inte till den som undantag och då fortsatte den att virusalerta. Jag använder själv inte antivirusdelen i CIS och som jag sa var det fråga om telefonsupport där jag inte kunde se detta med egna ögon. Då svarar man ju på frågor som dessa "var trycker jag nu?" och hoppas det ska räcka. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hehe, jo man kan tycka det. ;)Ignorera, En gång räcker inte länge. Undantag heter Exkluderingar i den översättning som medföljer programmet, för att nu underlätta telefonsupporten. :)

Tillägg: VirSCAN

Redigerad av JoWa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ganska säker på varför Spotify tolkas som virus. Ni kommer ihåg att Spotify inte fungerade i Windows 7 x86 bygge 7077? Då kollade jag upp en del om Spotify och kom fram till att det var en skum "anti-pirat-mjukvara" man packeterat SPotify i så att man ska ha svårare att lista ut hur Spotify fungerar. Themida heter denna skyddsmjukvara och den är verkligen mystisk:

http://richie86.wordpress.com/2008/01/24/u...winlicense-18x/

Kolla på bilderna och läs så mycket man ska göra för att packa upp innehållet; det är garanterat Themida som rankas som virus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant. Även CIS reagerar på Spotify med heuristik på medium-nivå. Det har rapporterats till Comodo (igår), så vi får väl se hur de behandlar detta...

spotify.exe fixades i databas 1192, och Uninstall.exe i databas 1198. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...