Gå till innehåll

Ask.com & Toolbar Maffian


Recommended Posts

Jag anser att man kan ställa högre krav på vad säkerhetsföretag skickar med sina produkter än på vad andre företag skickar med eftersom det är säkerhetsprodukterna som ska skydda datorn mot olämpliga produkter och varna om man t ex tror att det är bra att installera något som inte är det.

Håller med, men både Comodo och Symantec har gjort egna verktygsfält med Ask.com som sökmotor. Det är alltså inte Ask Toolbar det handlar om. Jag är övertygad om att både Comodo och Symantec noga granskar all kod de släpper ut, och det är den som skall granskas och bedömas, inte vad Ask.com släpper ut i andra sammanhang.

Sedan var artikeln (din första länk) från 2006… Alltjämt aktuell?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ovilja som många, som på ett eller annat sätt är inblandade i säkerhetsfrågor, känner mot Ask har sin början i det som redovisas på http://www.benedelman.org/spyware/ask-toolbars/ . Saker som inte har kunnat påvisas när det gäller Yahoo eller Google toolbars. Crawler toolbar brukar inte heller anses vara riktigt rumsren, se http://vil.mcafeesecurity.com/vil/content/v_137764.htm .

Eller läs varför Ask Toolbar inte finns med i brandväggen Online Armor Free:

http://onlinearmorpersonalfirewall.blogspo...ree-nearly.html

eller varför Bill Pytlovany tackar nej när Ask erbjuder honom att få pengar om han skickar med Ask med sin produkt WinPatrol:

http://billpstudios.blogspot.com/2008/01/w...-with-your.html

http://billpstudios.blogspot.com/2008/03/i...om-toolbar.html

http://billpstudios.blogspot.com/2008/08/w...h-toolbars.html

http://billpstudios.blogspot.com/2009/03/n...ur-toolbar.html

Jag anser att man kan ställa högre krav på vad säkerhetsföretag skickar med sina produkter än på vad andre företag skickar med eftersom det är säkerhetsprodukterna som ska skydda datorn mot olämpliga produkter och varna om man t ex tror att det är bra att installera något som inte är det.

Kan bara hålla med Cecilia till 100%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan var artikeln (din första länk) från 2006 Alltjämt aktuell?

Som jag skrev så var det då det började och många tappade förtroendet för Ask. Jag har inte tid och kunskap för att undersöka hur det är med reklam på engelska barnsidor och det andra idag. Det går fort att tappa förtroende och respekt för någon (person eller företag) men det tar lång tid för någon att bygga upp det igen. Om det är så att det är reklam på barnsidor och annat olämpligt som ger Ask pengarna som de delar ut till Comodo med fler så är det inte lämpligt att få pengar från Ask. Det är ju inte så att det direkt är en del av pengarna från de Ask-toolbars som just är installerade via Comodo som går till Comodo, utan som framgår av vad BillP och Tall Emu skriver så erbjuds de ett fast belopp per installation.

Tillägg: Det finns väl inte en enda en som som är kunnig i att hjälpa till att rensa datorer som inte tycker att MyWebSearch ska tas bort, dvs en toolbar från samma företag som står bakom Ask Toolbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev så var det då det började och många tappade förtroendet för Ask. Jag har inte tid och kunskap för att undersöka hur det är med reklam på engelska barnsidor och det andra idag. Det går fort att tappa förtroende och respekt för någon (person eller företag) men det tar lång tid för någon att bygga upp det igen. Om det är så att det är reklam på barnsidor och annat olämpligt som ger Ask pengarna som de delar ut till Comodo med fler så är det inte lämpligt att få pengar från Ask. Det är ju inte så att det direkt är en del av pengarna från de Ask-toolbars som just är installerade via Comodo som går till Comodo, utan som framgår av vad BillP och Tall Emu skriver så erbjuds de ett fast belopp per installation.

Tillägg: Det finns väl inte en enda en som som är kunnig i att hjälpa till att rensa datorer som inte tycker att MyWebSearch ska tas bort, dvs en toolbar från samma företag som står bakom Ask Toolbar.

Det handlar inte om MyWebSearch utan om Comodo SafeSurf Toolbar! Har du några bevis för att Comodo SafeSurf Toolbar skulle utföra något oönskat, t.ex. någon av de 12 punkter som listas i denna genomgång av SafeSurf Toolbar?

Så det är hur Ask.com (IAC/InterActiveCorp) tjänar (eller rättare: 2006 tjänade) pengar du vänder dig emot? Comodo SafeSurf Toolbar i sig har du ju hittills inte framfört någon konkret kritik mot.

Antar att vi snart få se dig skriva lika engagerat om Symantecs samarbete med Ask.com, så du visar att du menar vad du skriver och inte endast använder denna tråd för att få Comodo att framstå som opålitligt (”Hur kan man då lita på Comodo och deras produkter”):rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skriver i den här tråden för att den redan fanns och handlade om Comodo och att de skickar med en toolbar. Finns det något tråd i forumet som handlar om Symantec och dess toolbar? I så fall kan jag skriva i den också.

Jag har tappat förtroende för Symantec också om du vill börja diskutera det i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malou
Postad (redigerade)

Hej!

Alternativt kan denna tråds rubrik ändras som Malou föreslog, till Ask.com & Toolbar Maffian, eller liknande. wink.gif

Har ändrat rubrikens trådnamn till => Ask.com & Toolbar Maffian <= eftersom det är detta det numera handlar om.

Har även flyttat tråden till => Allmänna säkerhetsfrågor- och diskussioner <= då den inte längre verkar röra något specifikt program utan mer handlar om ASK.COM och Toolbarer.

//Malou

Redigerad av Malou
Har redigerat mitt eget inlägg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något tråd i forumet som handlar om Symantec och dess toolbar? I så fall kan jag skriva i den också.

Jag har tappat förtroende för Symantec också om du vill börja diskutera det i stället.

Du kan diskutera Symantec och Ask.com då du har tappat förtroendet för Symantec? Och om du hade stort förtroende för Symantec, skulle du inte skriva om samarbetet med Ask.com som du tydligen tycker så illa om? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan diskutera Symantec och Ask.com då du har tappat förtroendet för Symantec? Och om du hade stort förtroende för Symantec, skulle du inte skriva om samarbetet med Ask.com som du tydligen tycker så illa om? :unsure:

Verkar som att kritik mot Comodo även ska censureras på detta forum, det är f-n makalöst, tack för mig kommer inte återvända tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan diskutera Symantec och Ask.com då du har tappat förtroendet för Symantec? Och om du hade stort förtroende för Symantec, skulle du inte skriva om samarbetet med Ask.com som du tydligen tycker så illa om? :unsure:

Förlåt men jag förstår inte. Du har två frågetecken men jag vet inte vad frågorna är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt men jag förstår inte. Du har två frågetecken men jag vet inte vad frågorna är.

Att du har tappat förtroendet för Symantec ser ut som en förutsättning för att du skulle diskutera Symantec och Ask.com.

Undrar om det var rätt uppfattat, och eller om du vore villig att diskutera Symantec och Ask.com också om du hade förtroende för Symantec.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ha kunnat diskutera Symantec och Ask.com i vintras då jag hade förtroende för Symantec. Då hade väl min åsikt varit att Symantec inte ska skicka med en toolbar från Ask.com eftersom att skicka med den skulle undergräva mångas förtroende för Symantec.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som förvånar mig är att så många gillar Comodo men tycker inte att de ska få några pengar från Ask för att de installerar Comodo, dvs de som vet om att det förhåller sig så är noga med att avbocka och berätta för andra att det är så de ska göra. Om det är en produkt man gillar så borde man väl vara angelägen om att företaget får in pengar så att de kan fortsätta att utveckla produkten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som förvånar mig är att så många gillar Comodo men tycker inte att de ska få några pengar från Ask för att de installerar Comodo, dvs de som vet om att det förhåller sig så är noga med att avbocka och berätta för andra att det är så de ska göra. Om det är en produkt man gillar så borde man väl vara angelägen om att företaget får in pengar så att de kan fortsätta att utveckla produkten.

Jag har sett många inlägg från användare som skulle vilja betala en liten summa för CIS eller donera några kronor till Comodo, men det är nog en gemensam ståndpunkt för de allra flesta att man inte vill ha extra verktygsfält i sin browser. En del har väl Google eller Yahoo och tycker att det räcker så.

För länge sedan hade jag förmodligen inte varit beredd att betala för Comodo, men de har vunnit mitt förtroende under en lång tid och idag skulle jag gärna betala en liten slant för CIS. Men jag kompromissar inte med vad som händer i andra delar av systemet: inga toolbars skall ligga i min browser.

Det går bra för Comodo i vilket fall som helst, företaget växer och breddar produktsortimentet, så jag är inte bekymrad över att kryssa bort verktygsfältet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ha kunnat diskutera Symantec och Ask.com i vintras då jag hade förtroende för Symantec. Då hade väl min åsikt varit att Symantec inte ska skicka med en toolbar från Ask.com eftersom att skicka med den skulle undergräva mångas förtroende för Symantec.

Tack för besked.

En sak som förvånar mig är att så många gillar Comodo men tycker inte att de ska få några pengar från Ask för att de installerar Comodo, dvs de som vet om att det förhåller sig så är noga med att avbocka och berätta för andra att det är så de ska göra. Om det är en produkt man gillar så borde man väl vara angelägen om att företaget får in pengar så att de kan fortsätta att utveckla produkten.

Det är Comodos val att göra CIS tillgängligt helt gratis, helt gratis med SafeSurf Toolbar eller i ett Pro-paket, som kostar $39 och inkluderar tjänster (TrustConnect + support). Är det förvånande att användaren väljer det alternativ som passar den bäst? Det användaren har att ta ställning till vid installationen är ju om SafeSurf skall installeras eller inte, om startsidan skall ändras eller inte, om sökmotorn skall ändras eller inte. Något som säger att Comodo skall få pengar från Ask.com har användaren inte att ta ställning till, och någon motsvarande information har jag inte heller sett i något annat installationsprogram som ger möjlighet att installera verktygsfält.

Vill man stödja Comodo ekonomiskt, utan att installera något extra program, kan man använda Comodo Search.

Jag har installerat Comodo HopSurf, som använder Ask.com som sökmotor, i IE, men jag vet inte om Comodo får något för det, eller om de får något först då jag använder dess sökmotor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går bra för Comodo i vilket fall som helst, företaget växer och breddar produktsortimentet, så jag är inte bekymrad över att kryssa bort verktygsfältet.

Så du menar att de får pengar från Ask helt i onödan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att de får pengar från Ask helt i onödan?

Nej, det där var ingen riktig slutsats. Nu vet jag inte hur mycket pengar Comodo får från Ask.com, men även intäkterna inte skulle vara nödvändiga så är de ju inte onödiga. Det handlar om tillväxt, och denna främjas givetvis av ett kassatillskott från Ask.com.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...