Gå till innehåll

Ask.com & Toolbar Maffian


Recommended Posts

Comodomaffian? LOL. Allt det där är bara en tramsig storm i ett vattenglas. Softpedia tycker att CIS är adware enligt sin egen definition, Comodo håller inte med, och nu tjafsas det fram och tillbaka. Jag struntar fullständigt i Softpedia och använder glatt CIS utan adware. Man behöver inte välja SafeSurf och slipper då det oskyldiga verktygsfältet från Ask.com.

Finns en massa diskussioner på Comodos forum, som vi har fått moderera en hel del. Själv har jag dock huvudsakligen hållt mig utanför då jag tycker just att det är en storm i ett vattenglas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Comodomaffian? LOL. Allt det där är bara en tramsig storm i ett vattenglas. Softpedia tycker att CIS är adware enligt sin egen definition, Comodo håller inte med, och nu tjafsas det fram och tillbaka. Jag struntar fullständigt i Softpedia och använder glatt CIS utan adware. Man behöver inte välja SafeSurf och slipper då det oskyldiga verktygsfältet från Ask.com.

Finns en massa diskussioner på Comodos forum, som vi har fått moderera en hel del. Själv har jag dock huvudsakligen hållt mig utanför då jag tycker just att det är en storm i ett vattenglas.

Står ju klart och tydligt att Softpedias inlägg på cis forumet är stängda och att de kräver att Softpedia tar bort artikeln från sin egen sida, maffiafasoner.

Ingen storm i ett vattenglas om man inte kan ta lite kritik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan fortfarande vara en storm i ett vattenglas även om tråden stängs. ;) Saken ansågs vara utagerad när tråden stängdes. Om ny input dyker upp så går det förstås bra att diskutera det på forumet, givet att man håller sig inom ramarna för policyn. Vi är INTE ute efter att censurera något (vare sig moderatorerna eller Comodo själva), censur hade ju ändå bara varit möjlig att tillämpa på vårt eget forum, men vi vill inte att diskussionerna skall gå överstyr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malou

Hej!

Tycker rubriken på den här tråden är orättvis. Den borde istället heta

=> Ask.com & Toolbar Maffian <=

Då med tanke på att dessa har en förmåga att tränga sig på i stort sett flertalet program/verktyg numera och inte enbart i CIS.

Gällande dessa Ask.com & Toolbar's så är det bara till att bocka bort dem under installationens gång.

=> Säkerhetspaket (Gratis för Privat Bruk och Företag): Comodo Internet Security (Gratis för Privat Bruk och Företag):

//Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker rubriken på den här tråden är orättvis. Den borde istället heta

=> Ask.com & Toolbar Maffian <=

Då med tanke på att dessa har en förmåga att tränga sig på i stort sett flertalet program/verktyg numera och inte enbart i CIS.

Det är väl Comodo som valt att inkludera Ask.com i sin installation, då är det väl Comodo som ska stå till svars för det? Tycker Comodo att detta är så viktigt får de anpassa sin produkt, inte Softpedias hemsida och dess normer. Jag håller dock helt med om stormen i vattenglaset, diskussionen är löjlig och ger inget positivt för någon av parterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Malou
Nicklas skrev:

Det är väl Comodo som valt att inkludera Ask.com i sin installation, då är det väl Comodo som ska stå till svars för det?

Kan så vara. Det jag ville ha sagt var att. Varför enbart dra upp CIS?

Där finns flertalet gratisprogram/verktyg där ASK.COM/Yahoo Toolbarer finns inkluderat.

Så jag håller med dig i ditt uttalande => diskussionen är löjlig och ger inget positivt för någon av parterna. <=

Slutdiskuterat för min del ;)

//Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lätt att ogilla verktygsfält och ändring av startsida och standardsökmotor i webbläsaren, och jag gör det också. Samtidigt är det lätt att gilla att få bra program gratis… och jag gör det också.

Crawler, LLC. befinner sig i samma situation med Spyware Terminator 2.5 som tidigare Comodo med CIS. Spyware Terminator klassas som adware p.g.a. Web Security Guard/Crawler Toolbar. Intressant i det fallet är att verktygsfältet kommer från samma företag som Spyware Terminator: Crawler LLC.!

Diskussion: http://forum.spywareterminator.com/Default...osts&t=6089

Symantec har också ett Ask.com-baserat verktygsfält: Ask.com and Symantec Announce Strategic Partnership to Make Web Searching Safer. En vän köpte nyligen en bärbar emachines med förinstallerat Vista HP, och Norton 360. Jodå, Nortons verktygsfält fanns i IE. Snacka om adware (hela datorn, som också innehöll Google Toolbar). :rolleyes:

Det är också intressant hur olika nedladdningssidor förhåller sig till ”adware” (verktygsfält). Medan Softpedia erbjuder CCleaner i varianterna Slim och Portable (båda utan Yahoo Toolbar), erbjuder FileHippo endast varianten med Yahoo Toolbar. Och Piriform hänvisar i första hand till FileHippo för nedladdning. De säger att Slim och Portable är “for system admins and advanced users” (källa). :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ser man hur programmet testas och hanteras. ;)

PC Mag

Det dyker emellanåt upp trådar om PC Mag på Comodos forum. Här den senaste. ;)

Tror inte pcworld och pcmag är samma tidning och site, ;)

Blev visst lite upprörda känslor här men jag tycker inte att Comodo ska lägga sig i vad Softpedia gör, det är ju uppenbarligen adware so whats the fuss?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte pcworld och pcmag är samma tidning och site, ;)

Ursäkta förväxlingen. :blink:Här är en mer relevant tråd. ;)

Blev visst lite upprörda känslor här men jag tycker inte att Comodo ska lägga sig i vad Softpedia gör, det är ju uppenbarligen adware so whats the fuss?

Problemet är väl att Softpedia använder den etablerade termen adware, men med en egen definition.

Jfr. t.ex. hur adware förklaras i Wkipedia:

Adware or advertising-supported software is any software package which automatically plays, displays, or downloads advertisements to a computer after the software is installed on it or while the application is being used. Some types of adware are also spyware and can be classified as privacy-invasive software.

Givetvis vill inte Comodo (eller Piriform, Crawler m.fl.) förknippas med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta förväxlingen. :blink:Här är en mer relevant tråd. ;)

Problemet är väl att Softpedia använder den etablerade termen adware, men med en egen definition.

Jfr. t.ex. hur adware förklaras i Wkipedia:

Givetvis vill inte Comodo (eller Piriform, Crawler m.fl.) förknippas med det.

Självklart inte, men man kan väl knappast gilla att man får med dyngan som visserligen går att välja bort men inte krävs för programmets funktioner och ordet adware är väl lite mer invecklat än vad den personen (vem det nu är) på wikipedia har skrivit. Och du har tydligen valt Matt som husgud, andra läser tidningar och andra som jag själv provar själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart inte, men man kan väl knappast gilla att man får med dyngan som visserligen går att välja bort men inte krävs för programmets funktioner och ordet adware är väl lite mer invecklat än vad den personen (vem det nu är) på wikipedia har skrivit. Och du har tydligen valt Matt som husgud, andra läser tidningar och andra som jag själv provar själv.

Wikipedia var ett exempel. Det finns förstås ingen som ensam äger rätten att bestämma vad adware betyder. Om vi antar att Wikipedias definition är den ”rätta” och överensstämmande med folks uppfattning, innebär Softpedias avvikande användning av ordet att Comodo, då CIS ännu fanns på Softpedia, oförskyllt kom att förknippas med något som deras SafeSurf/Ask.com Toolbar alls inte representerar. (Analys av SafeSurf Toolbar)

Sedan kan man gilla ”dyngan” eller inte, och så länge man kan välja bort den, och vara viss om att inget oönskat installeras eller ändras (startsida, sökmotor) är det inget problem för mig. Helst skulle alla tillägg vara avmarkerade som standard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wikipedia var ett exempel. Det finns förstås ingen som ensam äger rätten att bestämma vad adware betyder. Om vi antar att Wikipedias definition är den rätta och överensstämmande med folks uppfattning, innebär Softpedias avvikande användning av ordet att Comodo, då CIS ännu fanns på Softpedia, oförskyllt kom att förknippas med något som deras SafeSurf/Ask.com Toolbar alls inte representerar. (Analys av SafeSurf Toolbar)

Sedan kan man gilla dyngan eller inte, och så länge man kan välja bort den, och vara viss om att inget oönskat installeras eller ändras (startsida, sökmotor) är det inget problem för mig. Helst skulle alla tillägg vara avmarkerade som standard.

"Helst skulle alla tillägg vara avmarkerade som standard" precis, det är ju allt som krävs. Skit samma ingen mening att ödsla energi mer på något som egentligen inte har någon större betydelse, förstår bara inte att Comodo MÅSTE ha de ibockade som standard.

Ha en fortsatt trevlig kväll Jowa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fint, då har vi samma uppfattning. Tror (vet ej) att avtalet med Ask inte tillåter Comodo att ändra att de tre alternativen är markerade som standard. Småningom skall Comodo HopSurf ersätta dagens SafeSurf. Återstår att se hur det då kommer att se ut. ;)

Tack, och ha en trevlig kväll du med. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan så vara. Det jag ville ha sagt var att. Varför enbart dra upp CIS?

Där finns flertalet gratisprogram/verktyg där ASK.COM/Yahoo Toolbarer finns inkluderat.

Problemet är väl att Softpedia använder den etablerade termen adware, men med en egen definition.

Jfr. t.ex. hur adware förklaras i Wkipedia:

Givetvis vill inte Comodo (eller Piriform, Crawler m.fl.) förknippas med det.

Softpedia listar många produkter som Adware utan att företagen bakom de produkterna börjar bråka med Softpedia och kräva att Softpedia ska ta bort alla hänvisningar till deras produkter:

http://www.softpedia.com/get/Internet/Chat...ssenger-8.shtml

http://www.softpedia.com/get/CD-DVD-Tools/...MON-Tools.shtml

http://www.softpedia.com/get/Antivirus/AVG...e-Edition.shtml

Sedan kan man gilla dyngan eller inte, och så länge man kan välja bort den, och vara viss om att inget oönskat installeras eller ändras (startsida, sökmotor) är det inget problem för mig. Helst skulle alla tillägg vara avmarkerade som standard.

Vi som skriver i den här tråden läser och förstår säkert vad som kommer upp under installationen, men de allra flesta som sitter vid en dator gör inte det. Det är ju för att skydda dem som Softpedia har ställt upp hårda riktlinjer för att markera produkter som 100% rena.

Det ju lite underligt att Comodo själv, tidigare i vår, klagade på att Ask toolbar var skadligt (Unclassified Malware@8305287) om man installerade Ask toolbar separat, men om det var Comodo som installerade Ask toolbar så var den bra. Hur kan man då lita på Comodo och deras produkter om deras åsikt om en fil varierar beroende på hur filen är installerad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ju lite underligt att Comodo själv, tidigare i vår, klagade på att Ask toolbar var skadligt (Unclassified Malware@8305287) om man installerade Ask toolbar separat, men om det var Comodo som installerade Ask toolbar så var den bra. Hur kan man då lita på Comodo och deras produkter om deras åsikt om en fil varierar beroende på hur filen är installerad?

De bekräftade att det var ett falsklarm och fixade det så snart det hade rapporterats. https://forums.comodo.com/false_positiveneg...t-t38509.0.html

Samma fil är det förstås inte, men vilka skillnader det är mellan SafeSurf Toolbar och Ask Toolbar vet jag dock inte, förutom att det står Comodo på den förstnämnda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma fil är det förstås inte, men vilka skillnader det är mellan SafeSurf Toolbar och Ask Toolbar vet jag dock inte, förutom att det står Comodo på den förstnämnda.

Skillnaden spelar förresten ingen roll i sammanhanget. Larmet gällde installationsprogrammet askBarSetup.exe, som inte ingår i CIS-installeraren. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men en del andra program som fortsätter reagera på installationsfilen i alla fall enligt dina egna länkar.

Den filen har som sagt inget med Comodo att göra, och inte heller med Symantec, som också har ett Ask-baserat verktygsfält.

potentially unwanted program och Signed-AdWare kan ju vara passande beskrivningar, om det ingår i installationen av ett annat program.

Däremot kan man väl anta att den som själv laddar ned Ask Toolbar faktiskt vill ha det, och detsamma kan sägas om Google, Yahoo, Crawler m.fl.

Man kan dock undra varför detta fristående Ask Toolbar beskrivs som potentially unwanted program och Signed-AdWare, medan Yahoo! Toolbar Bootstrapper Setup, som medföljer CCleaner, och således i flesta fall får antas vara oönskat (man installerar inte CCleaner för att få Yahoo Toolbar) inte får någon att reagera. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ovilja som många, som på ett eller annat sätt är inblandade i säkerhetsfrågor, känner mot Ask har sin början i det som redovisas på http://www.benedelman.org/spyware/ask-toolbars/ . Saker som inte har kunnat påvisas när det gäller Yahoo eller Google toolbars. Crawler toolbar brukar inte heller anses vara riktigt rumsren, se http://vil.mcafeesecurity.com/vil/content/v_137764.htm .

Eller läs varför Ask Toolbar inte finns med i brandväggen Online Armor Free:

http://onlinearmorpersonalfirewall.blogspo...ree-nearly.html

eller varför Bill Pytlovany tackar nej när Ask erbjuder honom att få pengar om han skickar med Ask med sin produkt WinPatrol:

http://billpstudios.blogspot.com/2008/01/w...-with-your.html

http://billpstudios.blogspot.com/2008/03/i...om-toolbar.html

http://billpstudios.blogspot.com/2008/08/w...h-toolbars.html

http://billpstudios.blogspot.com/2009/03/n...ur-toolbar.html

Jag anser att man kan ställa högre krav på vad säkerhetsföretag skickar med sina produkter än på vad andre företag skickar med eftersom det är säkerhetsprodukterna som ska skydda datorn mot olämpliga produkter och varna om man t ex tror att det är bra att installera något som inte är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...