Gå till innehåll

OpenOffice.org

DAson

Tycker det där är väldigt märkligt. Filen är döpt till 20090427 men kom inte upp på deras hemsida förrän alldeles nyligen.

Det har däremot funnits en 3.1.0 tillgänglig via Sunet sedan 20090427 dock inte med samma filnamn. Är det samma version tro?

Sunet's FTP maxar ju nästan vilken lina som helst medans nerladdningen via OpenOffice.org's länk knappt kan konkurrera med snigelpost.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det där är väldigt märkligt. Filen är döpt till 20090427 men kom inte upp på deras hemsida förrän alldeles nyligen.

Det har däremot funnits en 3.1.0 tillgänglig via Sunet sedan 20090427 dock inte med samma filnamn. Är det samma version tro?

Laddar man ned Windows-versionen från http://sv.openoffice.org/get/ följer Java med.

Direkt: ftp://ftp5.gwdg.de/pub/openoffice/extende...all_wJRE_sv.exe

Jag tog bort _wJRE och laddade ned ftp://ftp5.gwdg.de/pub/openoffice/extende..._install_sv.exe

Laddade även ned från Sunet: ftp://ftp.sunet.se/pub/Office/OpenOffice...._install_sv.exe

De är identiska: SHA-1: 5A781C5F7F62412C4D4805A2FE024C2252E55D3A

Signerade (av Sun Microsystems GmbH) den 27 april 2009 12:33:42.

Länk till kommentar

Tack JoWa, hade tänkt kolla själv men det tog ju sin lilla stund att tanka ner den så du hann före. :)

Men då är det som sagt märkligt att det tog minst 1,5 månad efter att den var färdig innan den kom upp på officiella nerladdningssidan. Jaja nu är den här iaf, hoppas den är stabilare än 3.0.

Länk till kommentar

Historical background

StarDivision, the original author of the StarOffice suite of software, was founded in Germany in the mid-1980s. It was acquired by Sun Microsystems during the summer of 1999 and StarOffice 5.2 was released in June of 2000. Future versions of StarOffice software, beginning with 6.0, have been built using the OpenOffice.org source, APIs, file formats, and reference implementation. Sun continues to sponsor development on OpenOffice.org and is the primary contributor of code to OpenOffice.org. CollabNet hosts the website infrastructure for development of the product and helps manage the project.

The OpenOffice.org source code includes the technology which Sun Microsystems has been developing for the future versions of StarOffice software. The source is written in C++ and delivers language-neutral and scriptable functionality, including Java APIs. This source technology introduces the next-stage architecture, allowing use of the suite as separate applications or as embedded components in other applications. Numerous other features are also present including XML-based file formats based on the vendor-neutral OpenDocument standard from OASIS and other resources.

A FAQ addresses the changing differences between OpenOffice.org and StarOffice.

http://about.openoffice.org/index.html#history

Vilka som ingår i projektet:

The OpenOffice.org project is primarily sponsored by Sun Microsystems, which is the primary contributor of code to the Project. Our other major corporate contributors include Novell, RedHat, RedFlag CH2000, IBM, and Google. Additionally over 450,000 people from nearly every curve of the globe have joined this Project with the idea of creating the best possible office suite that all can use. This is the essence of an "open source." community!

http://about.openoffice.org/index.html

Länk till kommentar

Njaee.... utan att vara särskilt insatt i detta, kan jag i alla fall tala om att StarOffice fortfarande lever och utvecklas under Sun´s fana! ;)

Jaha där ser man, tack för rättelsen. Jag har kanske undermedvetet förträngt det i min filosofi att antingen är det gratislösning eller så är det MS Office, precis som det är gratislösning eller Windows, gratislösning eller Photoshop, osv... Det finns inga intressanta mellanting. :)

Länk till kommentar

Har lite frågor om ett program som jag vil ha tag på. Vart kan man få tag på den senaste versionen av OpenOffice.org.

//DAson

Testat skriva openoffice.org i din webbläsare?

Länk till kommentar

• 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa nytt...