Gå till innehåll

Hemsideutvecklare: Kompatibilitet med IE6?


L-L

Recommended Posts

Jag utvecklar en hemsida för min arbetsgivare med hjälp av Plone. Sidan, i sin nuvarande form (ligger endast lokalt på min dator), ser bra ut i IE8 - samt Firefox 3, Opera 10 och Google Chrome. Jag har dock hört mycket ont om IE6 och skulle vilja kontrollera hur min sida ser ut där, då jag använder en del CSS för att få sidan som jag vill.

Nu är jag ovan vid IE8, men jag har hittat Developer Tools med F12. Jag konstaterar att allt ser bra ut när man väljer IE7-läget. Så nu är min fråga förstås, vet något om jag kan kontrollera hur IE6 hanterar min sida? Eller tycker ni rent av att man skall lämna IE6-användare åt sitt öde?

Tacksam för råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IE6 bör fasas ut snabbt... med våld, om nödvändigt! B) Så varför göra det enklare för bakåtsträvaren att behålla skräpet? ;)

Ja detta är ju egentligen min hållning också... samtidigt som jag tänker på vårt eget bästa, att så många besökare som möjligt skall mötas av en snygg sida. Nu har jag inte så bra koll på hur många som fortfarande kör IE6 men det är säkert fler än t.ex. de futtiga procent som kör Opera (fast jag optimerar gladeligen för Opera :lol:).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att det är relativt få hemanvändare idag som använder IE6, däremot vet jag att många företag fortfarande kör skräpet. ;) Jag har bojkottat IE6 för länge sedan, har inte IE6 på någon dator så jag kan inte kontrollera mina kodningar i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att det är relativt få hemanvändare idag som använder IE6, däremot vet jag att många företag fortfarande kör skräpet. ;)

Detta var vad jag misstänkte. Dessvärre riktar vi oss uteslutande mot företag och organisationer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...
Vad blev det för resultat? Såg det ut som du hade tänkt dig?

Har bara kollat som hastigast innan semestern (börjar först på måndag igen). Jag kom lindrigt undan; endast något enstaka element blev inte bra placerat i IE6, och transparens i .png-bilder fungerar inte. Skall konvertera dem till .gif tror jag, det bör går bra.

Trodde att det skulle bli en himla röra med IE6, men det har som sagt blivit väldigt bra. Jag har trots allt kodat några hundra CSS-rader så det var skönt att slippa problem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...