Gå till innehåll

Lapptoppens CPU går på högvarv


Opptokoppter

Recommended Posts

Process Explorer är ett bra "verktyg", finns här att hämta om Du inte har :

http://technet.microsoft.com/en-us/sysinte...s/bb896653.aspx

:)

Tack Jarru för tippset!

Har laddat ner Process Explorer och installerat programmet.

Försöker begripa mig på hur man jobbar med det, känns ganska så avancerat.

Har från tidigare ett par andra program ifrån www.sysinternals.com

-Process Monitor och Autoruns.

Du nämde något tidigare om att Norman körde fler processer än Comodo. Hur såg du det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du nämde något tidigare om att Norman körde fler processer än Comodo. Hur såg du det?

På dina bilder av Aktivitetshanteraren ser man att det totala antalet processer var 50 då du använde CIS, och 63 då du använde Norman. Det säger dock ingenting om säkerhetspaketen, då bilderna inte visar alla processer, och vi således inte ser vilka program som är igång.

I Process Explorer kan du sortera processerna på företagsnamn, gör det, och kolla hur många Norman-processer som är igång. CIS använder processerna cfp.exe och cmdagent.exe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På dina bilder av Aktivitetshanteraren ser man att det totala antalet processer var 50 då du använde CIS, och 63 då du använde Norman. Det säger dock ingenting om säkerhetspaketen, då bilderna inte visar alla processer, och vi således inte ser vilka program som är igång.

I Process Explorer kan du sortera processerna på företagsnamn, gör det, och kolla hur många Norman-processer som är igång. CIS använder processerna cfp.exe och cmdagent.exe.

Hej JoWa!

Hyggligt av dig, tackar så mycket för förklaringen.

Provade att söka på Norman i Process Explorer, med och utan brandväggen aktiverad & installerad.

Tog en skärmdump i vardera läget och jämförde sedan däremellan för & hitta processerna kopplade till brandväggen.

Resultat= npfuser.exe och npfsvc.exe, fanns två andra också men jag tror inte dem har någon egentlig anknytning till brandväggen.

( taskeng.exe och WmiPrvSE.exe )

Kunde också hitta en extra Zlh.exe (antar att de är någon slags tjänst inom Normans program, ungefär som Windows svchost.exe som också betyder service host för tjänst.) Iaf så hängde den Zlh.exe ihop med C:\Program Files\Norman\npf\bin\zlh_npf.dll

post-10854-1247658574_thumb.jpg

post-10854-1247658596_thumb.jpg

Motvilja var kanske ett lite väl starkt ordval, tar tillbaka de :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ytterligare omständighet som förbryllat när brandväggen är aktiverad och precis efter Vista startat upp.

Då har jag fått upp följande bekräftelseruta ifrån Norman och har provat att ge både jakande och nekande svar, men inget har gjort någon betydelse på processerna efteråt:

Programmet System har öppnat port 3389 TCP med Server privilegier ( MS-WBT-Server).

Programmet körs som en server. Om du inte har installerat och startat den här servern bör du neka försöket.

De märkliga har också varit att brandväggen tycks stoppa CPU'n ifrån att börja rusa sålänge jag inte svarat något. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ms-wbt-server är ett namn på ett protokoll som används av Windows Remote Desktop, och den i sin tur använder TCP port 3389.

Det kan vara många olika program som använder ms-wbt-server, men de vanligaste är Windows Remote Desktop connection och Terminal services client, precis som internet explorer och firefox använder http protokollet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte att du skulle klicka på kolumnen Company Name i huvudfönstret, som min bild här visar. Det blir överskådligare än en sökning, som inkluderar dll-filer i resultatet. ;)

TjHavMnfJ.png

Ser ut som det verkar finnas golf-intresserade personer på forumet, trevligt :)

Eftersom alla processer inte fick plats på sedvanligt vis, så har jag för all enkelhet vänt på skärmen

post-10854-1247758948_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Golfintresserad? :unsure: Inte jag

14 Norman-processer i alla fall. Har du kollat vad den CPU-krävande svchost.exe kör för tjänst(er)? Om inte, högerklicka på den, Properties, fliken Services.

Misstog mig kanske lite där gällande golf :P

Hittade KtmRm, NlaSvc och TermService

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NlaSvc skall du nog låta vara.

Terminal Services kan du eventuellt inaktivera (jag har gjort det i XP).

Gör att flera användare kan ansluta interaktivt till en dator och se skrivbord och program från en fjärrdator. Detta gäller Fjärrskrivbord (inklusive Fjärrskrivbord för administratörer), snabbt användarbyte, fjärrhjälp och Terminal Server.

Är osäker angående KtmRm

http://www.blackviper.com/WinVista/Service...Coordinator.htm

Inaktiverad i BlackVipers Bare Bones-konfiguration.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NlaSvc skall du nog låta vara.

Terminal Services kan du eventuellt inaktivera (jag har gjort det i XP).

Är osäker angående KtmRm

http://www.blackviper.com/WinVista/Service...Coordinator.htm

Inaktiverad i BlackVipers Bare Bones-konfiguration.

Tack JoWa, alltså min intuition säger mig att den egentliga orsaken till problemet är Vista rellaterat i botten och programmet inte är tillräckligt utvecklat än. Kan också komma ihåg den här förfrågan ifrån tidigare som Norman ställer användaren ang Serverport som ska öppnas eller inte.

Det hände på min stationära XP maskin tidigare, men där gick de ju inte så långt som att processorn började löpa amok.

Däremot har jag för mig att den helt enkelt låste hela windows vid något tillfälle. (Hade då svarat nekande på frågan).

Antar därför att det kan vara vanskligt & inaktivera denna KtmRm (Kernel Transaction Manager)

Tittade på http://www.speedyvista.com/services.php om vad som beskrivs om Terminal Services.

Den ska ju vara inaktiverad eller inställd på manuelt som standard.

Hos mig var den inställd som Automatiskt och jag har aldrig ändrat den tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså det kändes så himmla skönt efter att Tjänsten Terminal Server blev avstängd.

Processorn stannade ner och processerna nästintill försvann på skärmen.

Det var nästan som & höra en hellykoppter gå ner för landning och stanna sin propeller & rotorblad :P:rolleyes:

:wub:

post-10854-1247840688_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Har du försökt uppddatera Bios (2007)?

Kan ju vara det som behövs.

Hej, har en erfarenhet här att dela med intresserade läsare som använder lapptop och har problem med varmgång.

Letar också efter svar på varför brandväggen tar upp så pass mycket resurser i datorn?

Kan man undervolta processorn?

Processorn går på högvarv!

och flexar mellan 50-100% vid minimal användning.

Fujitsu Siemens Amilo Li 1718.

Processor CPU Intel® CoreDuo T2450 @ 2.00GHz, 2000MHz,2kärnor.

Bios Phoenix V1.7 2007-06-14

SMBios version 2.4

Grafik kort ATI Radeon Xpress 200M

Telias USBmodem Option Globetrotter GI0505

1st SATA HD WDC WD 1600BEVS-07RSTO 137GB NTFS

Ram minne 2,0GB med automatisk växlingsfil.

x86 Vista Home Premium 6.0.6002 Service pack 2

post-10854-1247065500_thumb.jpg

post-10854-1247080164_thumb.jpg

post-10854-1247080234_thumb.jpg

Det var först nu när jag var på gång och skulle installera Sp1 och 2 på Vista och tillsammans med skaffandet av mobilt internet bredband, som jag upptäckte att det började se konstigt ut på lapptoppens tangentbord. Har visserligen sett att antalet % på CPU har legat ganska högt (50-60%)

Vad gäller förekomst av damm i denna maskin, så finns det i stort sett inget alls pga den har används väldigt lite (kanske ett par veckors användning totalt) och enbart i rena miljöer och för övrigt förvarats i väska.

Onödigt krimskrams och program i autostart är bortrensade, använder Ccleaner för uppfräschning i temp mappar osv. Har från första installationen av Vista eftersom datorn köptes som demo i butik, låtit installera Norman virusprogram tillsammans med Norman brandvägg. Råkade bli så, hade en liggande licens som inte användes.

Men tyvärr får jag nog påstå att Normans brandvägg har en förmåga att vara ganska så resurskrävande. Märkte detta då jag lät avinstallera brandväggen och kunde mig tydligt se hur belastningen på datorns CPU sjönk till omkring 5%.

Gjorde därefter en ombootning och aktiverade Windows egen brandvägg för att se skillnaden, den visade sig vara obefintlig. Lät därefter avaktivera Windows brandvägg och återigen installera Normans brandvägg. Mycket riktigt så vipps steg CPU användningen till omkring 55% och stannade i det området efter varje omstart.

Försöker jag samtidigt starta och köra ett par andra program (Windows egna eller utomstående) så stiger Cpu belastningen omgående till 100% under tiden då dessa exekveras och körs. Inte konstigt att den stackars datorn börjar kännas varm, men visst under vinterhalvåret så kan det ju vara skönt för gemene man att kunna få värma fingrarna lite granna:) Kanske snart borde bli dags med ett sånt där barnskydd (plåt) som finns till dagens elspisar från att hålla obehöriga mindre individer borta från spisplattan för att inte bränna sina fingrar. Om nu inte brandkåren hinner rycka ut först för denna torrkokning vill säga..

Norman tycks ha lyckats med en helt ny innovation inom Internet säkerheten, Vi eldar upp våra virus och inkräcktare!..tycks ju vara på det viset.

Efter att nyligen ha varit i kontakt med Norman i Norge på deras support forum, så fick jag precis veta svaret att detta phenomen inte var känt utav dem.

Vidare blev svaret också att dem bad mig att kontakta Norman i Sverige

Någon som vet hur man kan åtgärda Norman brandvägg ifrån & ta upp så mycket resurser?

Vad sägs om undervoltning av processorn eller är det riskabelt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...