Gå till innehåll

Fundering om min dators upp bootning


Recommended Posts

Har ett Asus P5K premium moderkort.

När jag startar datorn från det att den vart helt avslagen så precis innan Win ska börja laddas blinkar en markör sen hoppar den nedåt 2 gånger sen börjar win att ladda. Så långt allt ok.

MEN om jag haft datorn avslagen i mer än 24 timmar så stannar den betydligt längre vid markören när den hoppat ned en gång.

Någon som har någon ide om vad detta kan bero på?

Klockan mm är rätt så batteriet på mobo kan inte vara slut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som den har rensat minnet och därför behöver mer tid på sig att ladda upp de igen.

Även en kall processor kommer ju inte upp i varv förens den har hunnit värma upp sig :wub:

Har strömmen varit frånslagen en längre tid så behöver nog de flesta datorer mer tid på sig att starta.

Märker de på min gamla FS emellanåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm men klockan osv är rätt det bruakr vara första tecknet och att bios inställningar går tillbaka till default och det gör dom inte.

Sen vet jag inte alltså oavsett om jag har avslaget datorn i 10 min eller 10 timmar rensas väl minnet på samma sätt som jag förstått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo de är sant och när den varit avstängd ifrån elnätet i ett par minuter så skall de ju inte finnas någon ström (Ampere) och heller ingen spänning (Volt) på kretsarna. Men visst de kan ju alltid finnas en viss potential med spänning kvar även om inte datorn har förbindelse med elnätet. Vanligtvis så sjunker ju potentialen ganska snart den också efter att datorn varit avstängd en tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör ett inlägg här om min dator, sista åskan som var så stängde jag av all ström,sen starta inte datorn utan markören bara blinka, jag stängde av och väntade en stund och sen startades datorn normalt. Batteriet i datorn, vad har det för funktion ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska
Gör ett inlägg här om min dator, sista åskan som var så stängde jag av all ström,sen starta inte datorn utan markören bara blinka, jag stängde av och väntade en stund och sen startades datorn normalt. Batteriet i datorn, vad har det för funktion ?

Datorn har ett batteri som håller igång en minneskrets. Denna krets håller reda på tiden, datum och även en del andra inställningar, även när datorn är avstängd. Batteriet sitter på moderkortet (Platt, runt, blankt) Det brukar hålla 2-5 år. Så när klockan börjar gå fel är det dags att byta batteriet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har updaterat bios ikväll så får se hur den beter sig nu ;) Tycker bara det är märkligt att den stannar en stund när datorn vart avslagen mer än ca 24 timmar. Strömmen ligger ju på och moderkorts lampan lyser så det borde inte vara någon skillnad i boot oavsett tiden den vart avslagen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som den gör sin POST, och när den varit avstängd, tar det längre tid.

Har du kollat om allt ditt minne, hårddisken/arna är kopplade rätt, ingen glapp kabel etc.

Du kan även prova att stänga av post i bios

POST = Power On Self Test

Är det några pip...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är detta för skitsnack?

En CPU blir fan inte långsam för att den är kall, inte heller för den inte använts på ett tag. En CPU ska aldrig värmas upp för att "komma igång".

Det här kan bero på exakt vad som helst, vad vet jag - jag har inte källkoden till ditt BIOS.

Ville bara klargöra detta, annars ser tråden fin ut :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så sant men varför jag skapade denna tråd var för att jag var nyfiken vad som är skillnaden för datorn i bootup beroende på tiden det vart avslagen jag kan själv egentligen inte komma på nåt.

Tänkte att någon annan vet nåt jag inte vet men det verkar inte så.

Sen har du helt rätt om cpu och fan det är absolut inget som behöver "värmas" upp eller komma igång hehe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...