Gå till innehåll

Problem med dator


Recommended Posts

Hej!

Fick för en tid sedan problem med min gamla dator. Har en del år på nacken. Problemet jag har är att när jag slår på datorn så ibland är skärmen helt svart, och sen börjar det pipa ifrån datorn (låter som en polis siren) tills jag slår av den igen. Ibland kommer det bild på skärmen men då står det såhär

R Rött streck

G Grönt streck

B Blått streck

Kollar antagligen så färgerna fungerar som det ska.

Men sen kommer det märkliga,

Status: Ingen ström

Kabel: Kopplad

Så den kan känna att kabeln är kopplad, men den får ingen ström? ska dubbelkolla så det verkligen står så. Blev osäker på "Status" delen :)

Det är AGP-grafikkort som sitter i datorn. Har bytt ut det gamla mot ett nygammalt men ingen skillnad ändå.

Skulle verkligen uppskatta om ni kunde hjälpa mig med detta dryga problem!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du inte använder AGP grafikkortet utan istället, 1. kopplar skärmkontakten direkt på moderkortet ( om det finns) 2. Glöm då samtidigt inte att också plocka ur grafikkortet ifrån moderkortet och 3. starta om datorn.

Funkar den då?

(När du kopplar om kontakterna och demonterar grafikkort, glöm inte & bryta strömmen innan.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag kommer inte åt BIOS alls. Den "menyn" visas inte ens. Och moderkortet jag har har inte ett inbyggt grafikkort, utan endast "extern" :)

Har du någon annan skärm som du kan prova med istället? Tänker mig att det kan ju vara skärmen som börjar bli sliten om den är gammal den också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du någon annan skärm som du kan prova med istället? Tänker mig att det kan ju vara skärmen som börjar bli sliten om den är gammal den också.

Jo skärmen är en gammal 17" CRT från 1340-talet! :) Kan prova med den TFT-skärm jag använder till den primära datorn. Fast det får bli imorgon :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett annat steg kan ju vara:

Har du någon CD skiva med drivrutiner som följt med maskinen från början så prova & starta igång den.

Har du ett batteri på moderkortet, så avlägsna det någon minut och sätt sedan tillbaka det igen.

Det ska också har jag för mig finnas några "jumper stift" på moderkortet som man kan återställa BIOS till fabriksinställningarna med om två utav dem kortsluts en stund. Försök hitta en manual hos tillverkare först för att vara säker på vad som är rätt för just ditt moderkort.

Eller testa & kör en rep på disken med hjälp utav installationsskivan om den finns som sista utväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo skärmen är en gammal 17" CRT från 1340-talet! :) Kan prova med den TFT-skärm jag använder till den primära datorn. Fast det får bli imorgon :)

Mistänkte att du hade en CRT skärm :)

Allting som används slits med tiden så är det ju inte ovanligt att dessa skärmar ibland havererar precis som gamla TV-apparater.

Kan ju vara nätdelen som inte riktigt längre klarar att ombesörja skärmen med rätt spänning eller så är någon annan komponent felaktig.

Men eftersom där står RGB så går ju även misstankarna till moderkortet och dess maskinvaru konfigurering och drivrutiner som inte riktigt vill dra jämt med skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Fick för en tid sedan problem med min gamla dator. Har en del år på nacken. Problemet jag har är att när jag slår på datorn så ibland är skärmen helt svart, och sen börjar det pipa ifrån datorn (låter som en polis siren) tills jag slår av den igen. Ibland kommer det bild på skärmen men då står det såhär

R Rött streck

G Grönt streck

B Blått streck

Kollar antagligen så färgerna fungerar som det ska.

Men sen kommer det märkliga,

Status: Ingen ström

Kabel: Kopplad

Så den kan känna att kabeln är kopplad, men den får ingen ström? ska dubbelkolla så det verkligen står så. Blev osäker på "Status" delen :)

Det är AGP-grafikkort som sitter i datorn. Har bytt ut det gamla mot ett nygammalt men ingen skillnad ändå.

Skulle verkligen uppskatta om ni kunde hjälpa mig med detta dryga problem!!

Stäng av strömmen till datorn

Jag tycker det låter mest som att grafikkortet behöver bytas ut till ett nytt jag har själv upplevt samma sak och det har i vissa fal varit processor det var fel på det kan ju vara nätaggregatet testa det kan ju vara minnet också det ända man kan göra är att testa är ta ut del för del och när skärmen går igång det du ska göra är att ta ut alla minnen utom ett ha koll på vilket minne du har satt in dra också ur grafikkortet har moderkortet ingen vga plats där man sätter kan sätta in vga kabeln samma sätta nästan som där man sätter in mus och tangentbord?

testa dig fram hör av dig med hur det går

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska kika i manualen, men tvivlar på att det står någonting om pipen där :) Den krånglade tidigare också när man väl kunde komma in i Windows på den. Då var det massa program som bara la av och datorn kunde gå samma väg. Antar att den har gjort sitt.

En uppdatering får det nog bli om jag inte lyckas lösa problemet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alright

Continuous beep (Låter som en polis siren) = Power supply, system board, or keyboard problem (Standard Original IBM POST Error Codes)

Menar dom BIOS som finns på IBM datorer?

Så då kan det vara nätaggregat, moderkort eller tangentbord? Jag skulle nog gissa på att det är nätaggregatet det är fel på. Eftersom den inte verkar kunna ge ström. Eller ström kan den ge men kanske inte tillräckligt. Och även om det är nätaggregatet så måste jag ändå köpa en ny dator eftersom dom verkar inte sälja nätagg som ska passa så gamla moderkort.

Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
Alright

...(Standard Original IBM POST Error Codes)

Menar dom BIOS som finns på IBM datorer?

Ja det är olika listor för olika bios (AMI BIOS, Phoenix BIOS, Award BIOS m.fl)... den du nämner är säkert en bios för någon sorts IBM-datorer. Du får ta reda vilken bios du har, så du kollar i rätt lista! Award BIOS finns tyvärr i massa olika varianter så om det är vad du har, får du nog kolla efter manual på moderkortets hemsida!

Edit:

Det här hittar jag t.ex i min moderkortsmanual... en liknande uppgift finns säkerligen i din!

Q:What do the beeps emitted during the POST mean?

A: The following Award BIOS beep code descriptions may help you identify possible computer problems.

(For reference only.)

1 short: System boots successfully

2 short: CMOS setting error

1 long, 1 short: Memory or motherboard error

1 long, 2 short: Monitor or graphics card error

1 long, 3 short: Keyboard error

1 long, 9 short: BIOS ROM error

Continuous long beeps: Graphics card not inserted properly

Continuous short beeps: Power error

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag hittar faktiskt ingenting om "beeps" eller liknande i manualen. Tittade även i FAQ på hemsidan. Här

prod_663fbf66235ff75296e6a66a6f6ed587.jpg

Den gula lilla fläkten som sitter vid CPU platsen snurrar inte längre. Jag har öppnat datorn ett X antal gånger i hopp om att jag har missat någon sladd vid tidigare utforskning, men hittar dock inget synligt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom just på att det står "ingen signal" på skärmen när jag startar upp den. Sen lägger skärmen sig i strömspar läge. Läs mitt första inlägg så förstår ni vad jag snackar om :) Ingen signal står jämte "status". Annars är det andra precis som jag skrev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag hittar faktiskt ingenting om "beeps" eller liknande i manualen. Tittade även i FAQ på hemsidan. Här

prod_663fbf66235ff75296e6a66a6f6ed587.jpg

Den gula lilla fläkten som sitter vid CPU platsen snurrar inte längre. Jag har öppnat datorn ett X antal gånger i hopp om att jag har missat någon sladd vid tidigare utforskning, men hittar dock inget synligt fel.

Om ditt moderkort är uppbyggt som mitt eget gamla ASUS kort, då skulle man kunna tänka sig att du har Grafik-processorn belägen under just den fläkten som inte vill kyla. Kan de va på de viset att något är fel med strömkretsarna och strömtillförslen till både fläkten och processorn?

Kan ju va på de viset. Eller så har fläkten inte kylt under en längre tid så processorn helt enkelt har blivit skadad i värsta fall.

Har du otur och processorn är skadad, eller inte får tillräcklig med ström så kanske den rent av har påverkan även på AGP kontakten till grafikkortet.

Tänker mig att om de skulle kunna va fallet, ja då kvittar de ju om grafikkortet som kopplas in är riktigt eller inte.

Om du inte har en spänningsprovare/multimeter med vanlig enkel resistans/Ohm mätning, så rekomenderar jag att skaffa en sån.

Med den går det att mäta sig fram på stiften i kontakterna och komma fram till om någon av strömkontakterna är skadade på kortet.

Du får då också reda på om det finns ström på alla "+stiften" från kontakten som kommer ifrån nätdelen som ansluts till moderkortet.

(svarta sladdar alltid minus -sida) (färgade oftast strömförande +sida)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...