Gå till innehåll

Convert


e-son

Recommended Posts

Sådant här blir man glad av!

Ett litet program som konverterar precis varenda enhet man kan tänka sig... och några helt otänkbara därtill! :rolleyes:

Programmet som just nu distribueras i version 4.10 finns som både installer och portable.

convert.png

Convert is a free and easy to use unit conversion program that will convert the most popular units of distance, temperature, volume, time, speed, mass, power, density, pressure, energy and many others, including the ability to create custom conversions!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:DpDYyPjecQ.gif för det!

Men hur kunde du missa att infoga den animerade gif-en!? ;)

convertAni.gif

Saknar dock dokumentation i form av en förteckning och kort beskrivning av de olika enheterna.

Lade förresten själv till svensk sjömil (7 420 meter) i Custom, som jag nu kan konvertera till nautisk mil och meter. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur kunde du missa att infoga den animerade gif-en!? ;)

Tyckte den såg ut som Win 98... typ! :D

Saknar dock dokumentation i form av en förteckning och kort beskrivning av de olika enheterna.

...och jag tycker språkstöd borde vara självklart, men man kan ju inte få allt! ;)

Lade förresten själv till svensk sjömil (7 420 meter) i Custom, som jag nu kan konvertera till nautisk mil och meter. :)

...bra idé!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, språkstöd vore välkommet. Att t.ex. degree är grad är för de flesta ingen svår översättning, men vad är grad? (1 degree = 1,111111 grad.) :rolleyes:

Jag sa ju att det fanns en och annan "otänkbar" enhet! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jowa, en sjömil är inte 7420 meter... den är bara 1852 meter...

1 nautisk mil = 10 000 000/90°/60 = 1851,851852 meter. Förkortas till 1852 meter dvs 1 knop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varvet delas in i 400 gon, en gon delas in i 100 minuter och en minut delas in i 100 sekunder. Det gör att det är mycket enklare att räkna med vinklar i gon än vinklar i grader.

...man börjar bli gammal...! :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formellt heter det nautiska längdmåttet för 1 852 m nautisk mil, förkortat M, men ofta säger man (även jag) sjömil. Och en del säger distansmint eller bara distans. För att skilja dem åt, skrev jag svensk sjömil. I Hemmets årsbok 1933 kallas nautisk mil engelsk sjömil. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formellt heter det nautiska längdmåttet för 1 852 m nautisk mil, förkortat M, men ofta säger man (även jag) sjömil. Och en del säger distansmint eller bara distans. För att skilja dem åt, skrev jag svensk sjömil. I Hemmets årsbok 1933 kallas nautisk mil engelsk sjömil.

Hursomhelst, 1852 m är internationellt och således även svenskt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...