Gå till innehåll

Windows Mail till Windows 7


tomorrow

Recommended Posts

Hej!

Det finns ju ingen mailklient i Win 7.

Då undrar jag om man kan använda Windows Mail som finns i Vista.

Om så är fallet, var kan jag ladda ner den ifrån.

Troligen en simpel fråga som som många skrattar åt, men på detta forum är det ju sagt

att ingen fråga är för dum.

/tomorrow

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows Mail är borttaget från Windows 7 och Microsoft och jag själv rekommenderar att man använder Windows Live Mail istället. Faktum är att Windows Live Mail ersätter inte bara Outlook Express i XP men även Windows Mail i Windows Vista. Windows Live Mail kan laddas hem som en del av Live-suiten från http://download.live.com/wlmail.

Absolut ingen dum fråga, det är bara att fråga på! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows Mail är borttaget från Windows 7 och Microsoft och jag själv rekommenderar att man använder Windows Live Mail istället. Faktum är att Windows Live Mail ersätter inte bara Outlook Express i XP men även Windows Mail i Windows Vista. Windows Live Mail kan laddas hem som en del av Live-suiten från http://download.live.com/wlmail.

Absolut ingen dum fråga, det är bara att fråga på! :)

Tack Stenis!

Ska prova lite senare i kväll.

/tomorrow

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska prova lite senare i kväll.

Jag använder också Windows Live Mail (WLM) i 7:an. Det är mycket snarlikt Windows Mail, men på en punkt är det en avsevärd skillnad. Det är en Inkorg, Utkorg, Skickat, Borttaget, Utkast, Skräppost per konto. I windows Mail är dessa gemensamma för alla konton.

Lite jobbigt i WLM då man har 10 konton med en (1) Inbox osv för varje konto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder också Windows Live Mail (WLM) i 7:an. Det är mycket snarlikt Windows Mail, men på en punkt är det en avsevärd skillnad. Det är en Inkorg, Utkorg, Skickat, Borttaget, Utkast, Skräppost per konto. I windows Mail är dessa gemensamma för alla konton.

Lite jobbigt i WLM då man har 10 konton med en (1) Inbox osv för varje konto.

Förvisso rätt att man får många mappar att hålla rätt på... Jag startar min WLM i "Snabbvyer". Då hamnar all oläst mail i en och samma mapp tills man läst dem.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Tittar man i Utforskaren -> Program Files (x86) så finns Windows Mail, men det går inte köra igång?

Någon som kan förklara varför det finns där?

En kvallificerad gissning... det är troligen för att du skall kunna importera kontaktlistor m.m. från gamla windows mail och outlook express!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant fynd, jag installerade en Vista bara för att flytta över Windows Mail-katalogen och se om det gick att få igång på Vista. Det enda som hände var att WinMail.exe startar nya WinMail-processer i en oändlig loop och till slut sänker datorn datorn helt och hållet. Jag forskar inte vidare i detta men håller med om att det är mystiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag i Windows 7 installerade Office 2000 och startade Microsoft Outlook, fick jag felmedelande om att där fattades filer från Outlook Express.

Kan det vara så att Windows Live Mail behöver filer från Windows Mail för att fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Intressant fynd, jag installerade en Vista bara för att flytta över Windows Mail-katalogen och se om det gick att få igång på Vista. Det enda som hände var att WinMail.exe startar nya WinMail-processer i en oändlig loop och till slut sänker datorn datorn helt och hållet. Jag forskar inte vidare i detta men håller med om att det är mystiskt.

För er som vill köra med Windows Mail i Windows 7, kan ni göra tvärt om: Kopiera alla filer i Windows Mail mappen från en Vista-installation till Windows mail mappen i en Windows 7 installation. Funkar hur bra som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite jobbigt i WLM då man har 10 konton med en (1) Inbox osv för varje konto.

Om man som jag är van vid Thunderbird så är detta legio och att få allt i en enda inbox känns lite omtumlande och okontrollerat. Men hur är det med export från OUTLOOK (inte O express) till Live Mail. Fungerar det tillfredsställande eller skall man fortsätta med OUTLOOK (2007 eller 2010)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man som jag är van vid Thunderbird så är detta legio och att få allt i en enda inbox känns lite omtumlande och okontrollerat. Men hur är det med export från OUTLOOK (inte O express) till Live Mail. Fungerar det tillfredsställande eller skall man fortsätta med OUTLOOK (2007 eller 2010)?

Jag tycker att man ska fortsätta med outlook 2007 / 2010 om man har möjlighet att använda den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Tack Stenis!

Ska prova lite senare i kväll.

/tomorrow

Hejsan !

Jag har också funderingar angående Windows Live Mail.

När jag laddar ned Windows Live mail följer då mina samtliga befintliga mail i Windows mail med automatistk eller måste

jag göra något speciellt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en Inkorg, Utkorg, Skickat, Borttaget, Utkast, Skräppost per konto. Lite jobbigt i WLM då man har 10 konton med en (1) Inbox osv för varje konto.

Det är en vanesak, tror jag. Jag är van att ha det så från Thunderbird. Jag upplevde det motsatta med OUTLOOK och det blev en stressfaktor för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan !

Jag har också funderingar angående Windows Live Mail.

När jag laddar ned Windows Live mail följer då mina samtliga befintliga mail i Windows mail med automatistk eller måste

jag göra något speciellt?

I Windows Live Mail kan du sätta upp mail konto till din mail server med POP3/SMTP eller IMAP/SMTP...

Om du använder dig av IMAP kommer mail/kontakter/kalender alltid att vara kvar på server tills du själv ta bort dom (Hotmail / Live Mail är en IMAP/HTTP mail)

Redigerad av Adrian_se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ooops, tack för ditt svar! Men jag tror jag inte är lika vass på detta som du är.

Fast det kanske var jag som var lite otydlig.

Vad jag menar var att jag vill på ett enkelt sätt föra över alla mina mail i inkorgen, skickat osv som idag finns i Windows Mail (Windows vista) till

Windows Live mail (Windows 7)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ooops, tack för ditt svar! Men jag tror jag inte är lika vass på detta som du är.

Fast det kanske var jag som var lite otydlig.

Vad jag menar var att jag vill på ett enkelt sätt föra över alla mina mail i inkorgen, skickat osv som idag finns i Windows Mail (Windows vista) till

Windows Live mail (Windows 7)

Inga problem... i menyraden finns en exportera/importera-funktion. Exportera från Vista och importera till W7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ooops, tack för ditt svar! Men jag tror jag inte är lika vass på detta som du är.

Fast det kanske var jag som var lite otydlig.

Vad jag menar var att jag vill på ett enkelt sätt föra över alla mina mail i inkorgen, skickat osv som idag finns i Windows Mail (Windows vista) till

Windows Live mail (Windows 7)

Om du inte använder dig av Live Mail/Hotmail konto och använder Windows Live Mail tillsammans med annan e-post konto i so fall finns det fantastiskt värktyg som heter import/export den hittar du under genom att öppna meny list och sedan "File" -> Import eller Export

post-11451-1257439269,13_thumb.jpg

Redigerad av Adrian_se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...