tomorrow Posted July 30, 2009 Share Posted July 30, 2009 Hej! Det finns ju ingen mailklient i Win 7. Då undrar jag om man kan använda Windows Mail som finns i Vista. Om så är fallet, var kan jag ladda ner den ifrån. Troligen en simpel fråga som som många skrattar åt, men på detta forum är det ju sagt att ingen fråga är för dum. /tomorrow Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted July 30, 2009 Share Posted July 30, 2009 Windows Mail är borttaget från Windows 7 och Microsoft och jag själv rekommenderar att man använder Windows Live Mail istället. Faktum är att Windows Live Mail ersätter inte bara Outlook Express i XP men även Windows Mail i Windows Vista. Windows Live Mail kan laddas hem som en del av Live-suiten från http://download.live.com/wlmail. Absolut ingen dum fråga, det är bara att fråga på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomorrow Posted July 30, 2009 Author Share Posted July 30, 2009 Windows Mail är borttaget från Windows 7 och Microsoft och jag själv rekommenderar att man använder Windows Live Mail istället. Faktum är att Windows Live Mail ersätter inte bara Outlook Express i XP men även Windows Mail i Windows Vista. Windows Live Mail kan laddas hem som en del av Live-suiten från http://download.live.com/wlmail.Absolut ingen dum fråga, det är bara att fråga på! Tack Stenis! Ska prova lite senare i kväll. /tomorrow Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted July 30, 2009 Share Posted July 30, 2009 Ska prova lite senare i kväll. Jag använder också Windows Live Mail (WLM) i 7:an. Det är mycket snarlikt Windows Mail, men på en punkt är det en avsevärd skillnad. Det är en Inkorg, Utkorg, Skickat, Borttaget, Utkast, Skräppost per konto. I windows Mail är dessa gemensamma för alla konton. Lite jobbigt i WLM då man har 10 konton med en (1) Inbox osv för varje konto. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manneman Posted July 30, 2009 Share Posted July 30, 2009 Jag använder också Windows Live Mail (WLM) i 7:an. Det är mycket snarlikt Windows Mail, men på en punkt är det en avsevärd skillnad. Det är en Inkorg, Utkorg, Skickat, Borttaget, Utkast, Skräppost per konto. I windows Mail är dessa gemensamma för alla konton.Lite jobbigt i WLM då man har 10 konton med en (1) Inbox osv för varje konto. Förvisso rätt att man får många mappar att hålla rätt på... Jag startar min WLM i "Snabbvyer". Då hamnar all oläst mail i en och samma mapp tills man läst dem. Mange Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snoffa Posted July 30, 2009 Share Posted July 30, 2009 jag stör mig lite på att man inte kan minimera till tray, utan de är och förbli nere i aktivitetsfältet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomorrow Posted July 30, 2009 Author Share Posted July 30, 2009 Tack för övrig input. Nu är det installerat och klart och det fungerar, i mitt tycke som det ska. /tomorrow Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted July 30, 2009 Share Posted July 30, 2009 Tack för övrig input.Nu är det installerat och klart och det fungerar, i mitt tycke som det ska. /tomorrow Strålande! Önskar dig lycka till med programmet och ber dig återkomma i Windows Live-forumet om du har frågor om användningen av programmet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted August 21, 2009 Share Posted August 21, 2009 Det finns ju ingen mailklient i Win 7. Tittar man i Utforskaren -> Program Files (x86) så finns Windows Mail, men det går inte köra igång? Någon som kan förklara varför det finns där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 21, 2009 Share Posted August 21, 2009 Tittar man i Utforskaren -> Program Files (x86) så finns Windows Mail, men det går inte köra igång?Någon som kan förklara varför det finns där? En kvallificerad gissning... det är troligen för att du skall kunna importera kontaktlistor m.m. från gamla windows mail och outlook express! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted August 22, 2009 Share Posted August 22, 2009 Intressant fynd, jag installerade en Vista bara för att flytta över Windows Mail-katalogen och se om det gick att få igång på Vista. Det enda som hände var att WinMail.exe startar nya WinMail-processer i en oändlig loop och till slut sänker datorn datorn helt och hållet. Jag forskar inte vidare i detta men håller med om att det är mystiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yvkmug Posted August 22, 2009 Share Posted August 22, 2009 När jag i Windows 7 installerade Office 2000 och startade Microsoft Outlook, fick jag felmedelande om att där fattades filer från Outlook Express. Kan det vara så att Windows Live Mail behöver filer från Windows Mail för att fungera? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
freddan Posted September 2, 2009 Share Posted September 2, 2009 Intressant fynd, jag installerade en Vista bara för att flytta över Windows Mail-katalogen och se om det gick att få igång på Vista. Det enda som hände var att WinMail.exe startar nya WinMail-processer i en oändlig loop och till slut sänker datorn datorn helt och hållet. Jag forskar inte vidare i detta men håller med om att det är mystiskt. För er som vill köra med Windows Mail i Windows 7, kan ni göra tvärt om: Kopiera alla filer i Windows Mail mappen från en Vista-installation till Windows mail mappen i en Windows 7 installation. Funkar hur bra som helst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perbear Posted September 2, 2009 Share Posted September 2, 2009 Lite jobbigt i WLM då man har 10 konton med en (1) Inbox osv för varje konto. Om man som jag är van vid Thunderbird så är detta legio och att få allt i en enda inbox känns lite omtumlande och okontrollerat. Men hur är det med export från OUTLOOK (inte O express) till Live Mail. Fungerar det tillfredsställande eller skall man fortsätta med OUTLOOK (2007 eller 2010)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beldia Posted September 2, 2009 Share Posted September 2, 2009 Om man som jag är van vid Thunderbird så är detta legio och att få allt i en enda inbox känns lite omtumlande och okontrollerat. Men hur är det med export från OUTLOOK (inte O express) till Live Mail. Fungerar det tillfredsställande eller skall man fortsätta med OUTLOOK (2007 eller 2010)? Jag tycker att man ska fortsätta med outlook 2007 / 2010 om man har möjlighet att använda den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders63 Posted November 5, 2009 Share Posted November 5, 2009 Tack Stenis! Ska prova lite senare i kväll. /tomorrow Hejsan ! Jag har också funderingar angående Windows Live Mail. När jag laddar ned Windows Live mail följer då mina samtliga befintliga mail i Windows mail med automatistk eller måste jag göra något speciellt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perbear Posted November 5, 2009 Share Posted November 5, 2009 Det är en Inkorg, Utkorg, Skickat, Borttaget, Utkast, Skräppost per konto. Lite jobbigt i WLM då man har 10 konton med en (1) Inbox osv för varje konto. Det är en vanesak, tror jag. Jag är van att ha det så från Thunderbird. Jag upplevde det motsatta med OUTLOOK och det blev en stressfaktor för mig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adrian_se Posted November 5, 2009 Share Posted November 5, 2009 (edited) Hejsan ! Jag har också funderingar angående Windows Live Mail. När jag laddar ned Windows Live mail följer då mina samtliga befintliga mail i Windows mail med automatistk eller måste jag göra något speciellt? I Windows Live Mail kan du sätta upp mail konto till din mail server med POP3/SMTP eller IMAP/SMTP... Om du använder dig av IMAP kommer mail/kontakter/kalender alltid att vara kvar på server tills du själv ta bort dom (Hotmail / Live Mail är en IMAP/HTTP mail) Edited November 5, 2009 by Adrian_se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders63 Posted November 5, 2009 Share Posted November 5, 2009 Ooops, tack för ditt svar! Men jag tror jag inte är lika vass på detta som du är. Fast det kanske var jag som var lite otydlig. Vad jag menar var att jag vill på ett enkelt sätt föra över alla mina mail i inkorgen, skickat osv som idag finns i Windows Mail (Windows vista) till Windows Live mail (Windows 7) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted November 5, 2009 Share Posted November 5, 2009 Ooops, tack för ditt svar! Men jag tror jag inte är lika vass på detta som du är. Fast det kanske var jag som var lite otydlig. Vad jag menar var att jag vill på ett enkelt sätt föra över alla mina mail i inkorgen, skickat osv som idag finns i Windows Mail (Windows vista) till Windows Live mail (Windows 7) Inga problem... i menyraden finns en exportera/importera-funktion. Exportera från Vista och importera till W7. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adrian_se Posted November 5, 2009 Share Posted November 5, 2009 (edited) Ooops, tack för ditt svar! Men jag tror jag inte är lika vass på detta som du är. Fast det kanske var jag som var lite otydlig. Vad jag menar var att jag vill på ett enkelt sätt föra över alla mina mail i inkorgen, skickat osv som idag finns i Windows Mail (Windows vista) till Windows Live mail (Windows 7) Om du inte använder dig av Live Mail/Hotmail konto och använder Windows Live Mail tillsammans med annan e-post konto i so fall finns det fantastiskt värktyg som heter import/export den hittar du under genom att öppna meny list och sedan "File" -> Import eller Export Edited November 5, 2009 by Adrian_se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders63 Posted November 7, 2009 Share Posted November 7, 2009 Inga problem... i menyraden finns en exportera/importera-funktion. Exportera från Vista och importera till W7. Tack för ditt svar! Jag kommer säkert på någon ytterligare "tung" fråga snart... Återkommer! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts