Gå till innehåll

organiseringstips?


Recommended Posts

Hej,

Jag vill nu ta initiativet att från och med nu att bli mer ordningsam och hålla mer ordning rent allmänt och ävem bland mina filer på datorn.

Jag vill sortera alla filer och saker jag har i datorn så ordningsamt som möljigt , borde på datorns hårddisk och även på en externa hårddiskar. Jag har två externa hårddiskar som jag hade tänkt att börja fixa ordning i mappstrukturen..Har ni tips eller synpunkter på hur man ska tänka? Hur gör ni när ni sorterar tex bilder,video eller vanliga worddokument och etc..

Mvh

uUser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag vill nu ta initiativet att från och med nu att bli mer ordningsam och hålla mer ordning rent allmänt och ävem bland mina filer på datorn.

Jag vill sortera alla filer och saker jag har i datorn så ordningsamt som möljigt , borde på datorns hårddisk och även på en externa hårddiskar. Jag har två externa hårddiskar som jag hade tänkt att börja fixa ordning i mappstrukturen..Har ni tips eller synpunkter på hur man ska tänka? Hur gör ni när ni sorterar tex bilder,video eller vanliga worddokument och etc..

Mvh

uUser

God kväll!

När jag stukturerar min HD, så döper jag mina mappar till, 09-bilder, 09-Worddokument osv. Detta efter årtalet, enkelt att hålla reda på, eventuellt datum också.

Redigerad av Sunshine
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag vill nu ta initiativet att från och med nu att bli mer ordningsam och hålla mer ordning rent allmänt och ävem bland mina filer på datorn.

Jag vill sortera alla filer och saker jag har i datorn så ordningsamt som möljigt , borde på datorns hårddisk och även på en externa hårddiskar. Jag har två externa hårddiskar som jag hade tänkt att börja fixa ordning i mappstrukturen..Har ni tips eller synpunkter på hur man ska tänka? Hur gör ni när ni sorterar tex bilder,video eller vanliga worddokument och etc..

Mvh

uUser

Ha ha, bortsett från fotografisk minne, är det faktisk ett allmänt problem och för min del är det mina foto jag har oordning i, de ligger i daterade mappar och med kring 5 gb kort är det en styv uppgift att leta upp något.

Jag skal börja "tagga" alla fotos och skapa olika kategorier, familj, natur och liknande.

Dokument bör man skapa kategorier för, privat , myndighet, skola och liknande och sen ge alla dokument adekvate namn så de kan identifieras snabbt.

Jag har själv 2 interna HD, plus fyra externa att hålla koll på, en var jag konsekvent har al musik, en annan med systembackup (imagefiler) och en film/video-disk, sista är den jag reser med och har som lagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar att man gör olika partitioner av C: disken som t.ex. Film-Disk, Musik-Disk, Foto-Disk osv. Fördelen med detta är att man har kvar allt vid en krasch eller vid en nyformatering. Har sett många skräck exempel på datorer med en partition på C: typ 500Gb där personer lagt allt möjligt i samma partition och tappat allt efter nått år pga.: okunskap.

Fördelen med att dela upp disken är att man även får en snabbare dator då den blir mindre defragmenterad, Passa även på att ta bort onödiga ikoner, länkar m.m. på skrivbordet alternativ skapa mappar istället, sen vill jag rekommendera CCleaner som gör ett korrekt jobb att städa upp skräpfiler m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst det IT doktron sa ovan var vettigt.

Du verkar ju veta hur det här med filer och kataloger fungerar så då är det mest sunt förnuft och att man tar sig tid att tänka lite varje gång man sparar något så det hamnar på rätt ställe med ett vettigt namn.

När du sparar dokument t.ex med Word, ta dig tid att tänka ut ett ordentligt beskrivande namn som du fattar vad det är när du ser det 2 år senare. Ha gärna med datum i början av filnamnet om du vill sortera efter det, annars i slutet av filnamnet. Har du många filer som hör ihop lägger du dem lämpligen i en gemensam underkatalog med ett vettigt namn.

Foton är lite speciella då de ofta kommer i stora klumpar med krypstiska siffernamn och det är kanske för mycket jobba att sitta och döpa om varje enskild fil till något representativt för motivet. Därför struntar man i det och sorterar bara in dem i vettiga udnerkataloger istället. Mina fotografier är ordnade i underkataloger som heter t.ex

010822 Byggde bilstereo i Dennis Mazda

030621 Midsommar hos Bodil och Christer

050204-050206 Stafetten final i Stockholm

Blandat

Alltså datumet det handlar om först och sedan en kort beskrivning så är det lätt att hitta rätt. En del går inte att kategorisera eller är bara en enstaka bild och får då hamna i Blandat. Blandat i sin tur innehåller ytterligare underkataloger som Bilar, Folk, Jobb osv. Dessa få bildfiler tar jag mig också oftast tid döpa till något beskrivande.

Är man lite proffsigare fotograf och/eller har extremt många bilder som man söker bland ofta så bör man överväga att indexera dem ordentligt med taggar. Därefter kan man söka efter enskilda ord typ solnedgång vinter och få fram de bilder som stämmer med det. Detta kan man göra med t.ex Adobe Bridge men det finns även billigare alternativ.

Såhär ser diskstrukturen ut hos mig.

C: Windows 7 - 36GB disk (10000rpm) enbart till Win7 och installerade nyttoprogram.

Går snabbt att defragmentera. Tar 1 minut att backupa mail och favoriter innan man blåser den för ominstallation.

D: Windows XP - 20GB partition enbart till XP och installerade nyttoprogram.

Går snabbt att defragmentera. Används bara om något inte funkar i Win7. Inget att backupa vid eventuell ominstallation.

E: Documents - Partition med underkataloger för Bilder, Arbetsfiler, Installationsfiler (drivrutiner, mindre program), Musik, Installerade Spel osv.

Behöver nästan aldrig defragmenteras eftersom filerna ligger där de ligger. Slipper backupa vid ominstallation av OS.

F: Movies - Disk för backup på alla köpfilmer.

G: TV - Disk för backup på alla TV-serier jag spelat in från TV för eget bruk.

H: Download - Disk enbart för upp/nerladdning, cache för Spotify och andra tillfälliga filer.

Om jag t.ex sparar en bild från någon hemsida eller tar emot någon fil via MSN så är det här det sparas för att sedan sorteras in på rätt platser enligt ovan. Denna ansträngs ganska hårt då disken snurrar för jämnan och blir snabbt fragmenterad då filer skapas/tas bort ofta tiden, så bra att ha det på en egen disk. Började med gamla smådiskar jag hade över och körde livet ur dem och bytade efterhand upp mig, nu är det en hyfsat ny disk på 150GB som nog ska hålla ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst det IT doktron sa ovan var vettigt.

Du verkar ju veta hur det här med filer och kataloger fungerar så då är det mest sunt förnuft och att man tar sig tid att tänka lite varje gång man sparar något så det hamnar på rätt ställe med ett vettigt namn.

När du sparar dokument t.ex med Word, ta dig tid att tänka ut ett ordentligt beskrivande namn som du fattar vad det är när du ser det 2 år senare. Ha gärna med datum i början av filnamnet om du vill sortera efter det, annars i slutet av filnamnet. Har du många filer som hör ihop lägger du dem lämpligen i en gemensam underkatalog med ett vettigt namn.

Foton är lite speciella då de ofta kommer i stora klumpar med krypstiska siffernamn och det är kanske för mycket jobba att sitta och döpa om varje enskild fil till något representativt för motivet. Därför struntar man i det och sorterar bara in dem i vettiga udnerkataloger istället. Mina fotografier är ordnade i underkataloger som heter t.ex

010822 Byggde bilstereo i Dennis Mazda

030621 Midsommar hos Bodil och Christer

050204-050206 Stafetten final i Stockholm

Blandat

Alltså datumet det handlar om först och sedan en kort beskrivning så är det lätt att hitta rätt. En del går inte att kategorisera eller är bara en enstaka bild och får då hamna i Blandat. Blandat i sin tur innehåller ytterligare underkataloger som Bilar, Folk, Jobb osv. Dessa få bildfiler tar jag mig också oftast tid döpa till något beskrivande.

Är man lite proffsigare fotograf och/eller har extremt många bilder som man söker bland ofta så bör man överväga att indexera dem ordentligt med taggar. Därefter kan man söka efter enskilda ord typ solnedgång vinter och få fram de bilder som stämmer med det. Detta kan man göra med t.ex Adobe Bridge men det finns även billigare alternativ.

Såhär ser diskstrukturen ut hos mig.

C: Windows 7 - 36GB disk (10000rpm) enbart till Win7 och installerade nyttoprogram.

Går snabbt att defragmentera. Tar 1 minut att backupa mail och favoriter innan man blåser den för ominstallation.

D: Windows XP - 20GB partition enbart till XP och installerade nyttoprogram.

Går snabbt att defragmentera. Används bara om något inte funkar i Win7. Inget att backupa vid eventuell ominstallation.

E: Documents - Partition med underkataloger för Bilder, Arbetsfiler, Installationsfiler (drivrutiner, mindre program), Musik, Installerade Spel osv.

Behöver nästan aldrig defragmenteras eftersom filerna ligger där de ligger. Slipper backupa vid ominstallation av OS.

F: Movies - Disk för backup på alla köpfilmer.

G: TV - Disk för backup på alla TV-serier jag spelat in från TV för eget bruk.

H: Download - Disk enbart för upp/nerladdning, cache för Spotify och andra tillfälliga filer.

Om jag t.ex sparar en bild från någon hemsida eller tar emot någon fil via MSN så är det här det sparas för att sedan sorteras in på rätt platser enligt ovan. Denna ansträngs ganska hårt då disken snurrar för jämnan och blir snabbt fragmenterad då filer skapas/tas bort ofta tiden, så bra att ha det på en egen disk. Började med gamla smådiskar jag hade över och körde livet ur dem och bytade efterhand upp mig, nu är det en hyfsat ny disk på 150GB som nog ska hålla ett tag.

Tack för infon IT doktron,Nicklas och alla andra övriga.

Alltså när jag formaterade om datorn senast så skapade jag flera partioner :

C: 17 gb endast till för windowset..

D: växlingsfilen har det på en partion från en 40 hårddisk..sägs att man får bättre prestenda om man lägger växlingsfilen på helt annan hårddisk

E:Musik och ljudfiler

F: Mina dokumentmappar

G:här är alla video filer

H:osorterat

K:bilder.

men det där ni säger att man ska mappar med datum för varje bild man har verkar väldigt jobbigt..tänk man ska leta en bild så man ta reda på datumet.

Events > fotorundor blandannat

Family & friends > familj och friends i två separata mappar

Other > bilder på grejer, wallpapers etc

Places > städer

tänk om man tar en bild på nån händelse tex en fest så ligger den ju bäst på events men om det är vänner på bilderna ska man ha dem på friends mappen eller events..sånt här tycker jag verkar svårt att bestämma. :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men det där ni säger att man ska mappar med datum för varje bild man har verkar väldigt jobbigt..tänk man ska leta en bild så man ta reda på datumet.

Events > fotorundor blandannat

Family & friends > familj och friends i två separata mappar

Other > bilder på grejer, wallpapers etc

Places > städer

tänk om man tar en bild på nån händelse tex en fest så ligger den ju bäst på events men om det är vänner på bilderna ska man ha dem på friends mappen eller events..sånt här tycker jag verkar svårt att bestämma. :blink:

Problemet du beskriver är väl lite anledningen att proffsen indexerar sina bilder ordentligt med taggar. Då spelar det inte någon roll vart de ligger rent fysiskt utan man gör en sökning och alla bilder som har matchande taggar listas.

Men jag sorterar inte riktigt som du utan i första hand lägger jag alltid saker i en underkatalog för varje event, t.ex ett bröllop och döper den katalogentill t.ex

Foton\090801 - Parkfesten 2009

Foton\090802 - Anders och Annas bröllop

sedan lägger jag alla bilderna jag tagit som hör till det eventet i den katalogen. I vissa fall indelade i ytterligare någon underkatalog men oftast ligger alla bilderna bara i en klump direkt i katalogen. Det är bara i undantagsfall, enstaka bilder som inte behöver en egen eventkatalog eller inte "hör hemma" någonstan som jag lägger i min Blandat katalog som påminner lite om strukturen du beskriver ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa när det gäller foton och bilder så bör man börja namnge bilderna rätt fort så inte man tömmer kameran på 500st på en gång. Sen bör man göra mappar t.ex. midsommarbilder 2008,studenten 2006,mina bilar 1990-2009 osv. Själv har jag namn på mina mappar och då slipper man namnge alla bilder. som User säger så blir det lättare att hitta om 2år. Sen tycker jag att växlingsfilen gärna kan ligga i C: disken, vinsten är marginell, bättre är att städa datorn och installera bara det ni har användning för, sen gör ni en backup kan rekommendera Paragon Drive Backup 9.0 Express som är gratis och enkelt att använda. Har man en bra backup så är snabbaste vägen att återställa C: disken då slipper man ovanstående procedur varje gång.

Här finner ni backup programmet http://www.paragon-software.com/home/db-express/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet du beskriver är väl lite anledningen att proffsen indexerar sina bilder ordentligt med taggar. Då spelar det inte någon roll vart de ligger rent fysiskt utan man gör en sökning och alla bilder som har matchande taggar listas.

Men jag sorterar inte riktigt som du utan i första hand lägger jag alltid saker i en underkatalog för varje event, t.ex ett bröllop och döper den katalogentill t.ex

Foton\090801 - Parkfesten 2009

Foton\090802 - Anders och Annas bröllop

sedan lägger jag alla bilderna jag tagit som hör till det eventet i den katalogen. I vissa fall indelade i ytterligare någon underkatalog men oftast ligger alla bilderna bara i en klump direkt i katalogen. Det är bara i undantagsfall, enstaka bilder som inte behöver en egen eventkatalog eller inte "hör hemma" någonstan som jag lägger i min Blandat katalog som påminner lite om strukturen du beskriver ovan.

Hur sorterar man bilder i taggar utan nåt program då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur sorterar man bilder i taggar utan nåt program då?

Har aldrig haft behov av att tagga själv så har inte satt mig in i det. Men mycket möjligt att iallafall Vista och Windows 7 har någon funktion för det. Man kan ju åtminstone skriva in taggar samt betygsätta under Egenskaper för en bildfil så det borde ju gå att söka/lista utifrån dem också annars är det ju inte mycket mening med det tycker jag. Kanske en vanlig sökning även söker bland taggarna. Fast ska man göra det där ordentligt så tror jag nog man bör satsa på något program speciellt utvecklat för det i stil med Adobe Bridge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...