Sandstone50 Posted August 6, 2009 Share Posted August 6, 2009 Hej Jag står i begrepp i att köpa ny dator, men har ingen större kunskap i allt vad alla förkortningar och nyheter innebär. Dett har jag dock bestämt. Dom har nämligen en helt suverän service, och det är något jag uppskattar. Jag skulle så gärna vilja att ni som vet så mycket har synpunkter som ni tycker jag borde välja till nu när jag ändå ska förse mej med en ny "kompis". Nån nyhet man borde beakta vid köpet ?? eller annat ?? Tackar på förhand här kommer kopia av det som datorn är tänkt att innehålla: Intel® Celero T3000-processor med dubbla kärnor (1,80 GHz, 1 MB, 800 MHz) Äkta Windows Vista® Home Basic SP1 32 Bit - Svenska Minne ; 2 048 MB 800 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 1 024] Grafikkort:Intel Integrated GMA 4500MHD Hårddisk; 160 GB seriell ATA-hårddisk (5 400 RPM) Optisk enhet; Fixed Internal DVD+/-RW Slot Load Drive including Software Trådlös anslutning; Intel WiFi Link 5100-minikort i halvstorlek (802.11 a/b/g/n 1X2) Primärt 6-cells litiumjonbatteri (48 wattimmar) Media för system: Inspiron 1750 Resource DVD (Diagnostic & Drivers) Inbyggd webbkamera med 1,3 megapixlar Online Backup DataSafe säkerhetskopiering online, 2 GB i 1 år 17,3-tums WLED TFT-skärm med TrueLife och HD-upplösning + (1 600 x 900) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nasarf Posted August 6, 2009 Share Posted August 6, 2009 HejJag står i begrepp i att köpa ny dator, men har ingen större kunskap i allt vad alla förkortningar och nyheter innebär. Dett har jag dock bestämt. Dom har nämligen en helt suverän service, och det är något jag uppskattar. Jag skulle så gärna vilja att ni som vet så mycket har synpunkter som ni tycker jag borde välja till nu när jag ändå ska förse mej med en ny "kompis". Nån nyhet man borde beakta vid köpet ?? eller annat ?? Tackar på förhand här kommer kopia av det som datorn är tänkt att innehålla: Intel® Celero T3000-processor med dubbla kärnor (1,80 GHz, 1 MB, 800 MHz) Äkta Windows Vista® Home Basic SP1 32 Bit - Svenska Minne ; 2 048 MB 800 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 1 024] Grafikkort:Intel Integrated GMA 4500MHD Hårddisk; 160 GB seriell ATA-hårddisk (5 400 RPM) Optisk enhet; Fixed Internal DVD+/-RW Slot Load Drive including Software Trådlös anslutning; Intel WiFi Link 5100-minikort i halvstorlek (802.11 a/b/g/n 1X2) Primärt 6-cells litiumjonbatteri (48 wattimmar) Media för system: Inspiron 1750 Resource DVD (Diagnostic & Drivers) Inbyggd webbkamera med 1,3 megapixlar Online Backup DataSafe säkerhetskopiering online, 2 GB i 1 år 17,3-tums WLED TFT-skärm med TrueLife och HD-upplösning + (1 600 x 900) En bärbar dator? Du kan inte konfigurera den så mycket mer eller är det detta du kan välja på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandstone50 Posted August 6, 2009 Author Share Posted August 6, 2009 En bärbar dator? Du kan inte konfigurera den så mycket mer eller är det detta du kan välja på? Det är en Dell Inspiron 17" - som man kan modifiera lite tycker du nåt fattas ?? - när man ändå handlar ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gsb Posted August 6, 2009 Share Posted August 6, 2009 Jag skulle ta: - Mer minne (2x2GB) - Inte Vista Home, utan Ultimate och på engelska - Online backup, nej tack. Köp en extern usbdisk och backup:a till i stället. /G Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest fjamsetramsa Posted August 6, 2009 Share Posted August 6, 2009 Kan du välja en bättre processor för några 100lappar så blir det nog bra.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandstone50 Posted August 6, 2009 Author Share Posted August 6, 2009 ok mer minne och bättre processor, men vad är bättre processor... förslag ?? och sen vill jag fortsätta med xp, är det dumt, eller ?? och när jag ändå har er på "tråden", min gmail har blivit tokug, sidan är dubbelt så stor som normalt. Har visst kommit åt nån knapp ?? går inte att göra texten mindre via verktyg, ser ju helkonstigt ut.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest fjamsetramsa Posted August 6, 2009 Share Posted August 6, 2009 ok mer minne och bättre processor,men vad är bättre processor... förslag ?? och sen vill jag fortsätta med xp, är det dumt, eller ?? och när jag ändå har er på "tråden", min gmail har blivit tokug, sidan är dubbelt så stor som normalt. Har visst kommit åt nån knapp ?? går inte att göra texten mindre via verktyg, ser ju helkonstigt ut.... allt utom celeron:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir_N Posted August 6, 2009 Share Posted August 6, 2009 Byt till en HD på 7200 varv/min, det gör MYCKET på prestanda! Glöm inte att beställa Bluetooth! (Det gjorde jag, fick montera in den efteråt! ) Jag köpte en Dell XPS M-1530 för 1 år sedan och jag är mycket nöjd med den! /Sir_N Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandstone50 Posted August 6, 2009 Author Share Posted August 6, 2009 Byt till en HD på 7200 varv/min, det gör MYCKET på prestanda! Glöm inte att beställa Bluetooth! (Det gjorde jag, fick montera in den efteråt! ) Jag köpte en Dell XPS M-1530 för 1 år sedan och jag är mycket nöjd med den! /Sir_N tack för värdefulla råd ska effektuera mvh och ha en gó dag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir_N Posted August 6, 2009 Share Posted August 6, 2009 Glömde en sak! Fundera på om du skall förlänga garantin, en bärbar dator är inte lätt (om ens möjligt) att laga själv. Pajjar grafikkortet så måste du byta hela moderkortet och det är en dyrsmäll! Man kan i o f s förlänga garantin innan den går ut, men då vill det till att man kommer ihåg det... /Sir_N Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts