Gå till innehåll

Datorn bara dog


Recommended Posts

Jag har ett mystiskt fel i min dator, jag har dubbla bios på mitt moderkort. Datorn är relativt ny, men den är stendöd. Jag får inte ett liv i den, men strömmen fungerar som den ska. Jag kommer inte ens in i bios överhuvudtaget, verkar ju konstigt om båda skulle paja samtidigt. Har testat att göra en biosrecovery när jag fortfarande kom in i bios men det hjälpte inte.

Innehållet i min dator finns på följande länk

http://www.uffeq.se/Minnyadator.htm

Jag vore tacksam för lite tips om vad det kan vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett mystiskt fel i min dator, jag har dubbla bios på mitt moderkort. Datorn är relativt ny, men den är stendöd. Jag får inte ett liv i den, men strömmen fungerar som den ska. Jag kommer inte ens in i bios överhuvudtaget, verkar ju konstigt om båda skulle paja samtidigt. Har testat att göra en biosrecovery när jag fortfarande kom in i bios men det hjälpte inte.

Innehållet i min dator finns på följande länk

http://www.uffeq.se/Minnyadator.htm

Jag vore tacksam för lite tips om vad det kan vara.

Kolla in manualen där kan du reseta bios bredvid batteriet 20) CLR_CMOS (Clearing CMOS Jumper)

Use this jumper to clear the CMOS values (e.g. date information and BIOS configurations) and

reset the CMOS values to factory defaults. To clear the CMOS values, place a jumper cap on the

two pins to temporarily short the two pins or use a metal object like a screwdriver to touch the two

pins for a few seconds.

Hoppas att det funkar länk till manualen http://europe.giga-byte.com/FileList/Manua...58-ud5(p)_e.pdf

Redigerad av GLoNkA
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stendöd = startar inte ens när du trycker på ström knappen?

Startar datorn? bild på skärmen?

Tror inte att dettta har med ditt BIOS att göra.

Nätdel alt. fel på moderkortet / processorn skulle jag gissa på..

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart med om detta och plocka ned ihop datorn och då har den fungerat igen. 2 gånger på olika datorer har detta hjälpt.

Är ju alltid en viss vibration så kablar och annat kan komma i lite dåligt läge så pröva.

Så får du rensa den på damm samtidigt men var väldigt försiktig och ta inte på komponent delar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i manualen på "Clear/Reset CMOS"... du har en knapp på moderkortet (bak på datorn) för detta ändamål! Sen bör du komma in i BIOS igen! För att sedan få igång datorn , är det troligen bios-inställningar som felar!

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla fläktar snurrar och det ser ut som om strömmen fungerar som den ska. Får inte upp ett dugg på skärmen den är svart, kommer inte ens "biosskärmen" så det verkar inte vara nätagget som spökar heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade något liknande fel på min laptop. Jag stängde av den och sedan hörde jag att fläkten gick, försökte starta men inget hände. Efter ett tag lossade jag huvudbatteriet och satte dit det igen och sedan gick datorn att starta och det funkade som vanligt, när jag sedan stängde av. Hittade inga fel i loggen. Mystiskt och det har inte upprepats.

Redigerad av OlleBull
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har redan testat att ta ur batteriet för att resetta bios, så det blir väl i stort sett samma sak. Kan det vara så att båda bios har gett sig?

Nä det är inte samma sak, du har 2 pins som sticker upp bredvid batteriet sätt en skruvmejsel eller en jumper där starta upp och låt den gå typ 5/7 sec sen stäng av och ta bort jumpern/skruvmejseln.. Sen om inte det funkar får du börja leta efter nått annat för då är det nog inte fel på bios!! Var med om ett liknande fel då de inte var fel på bios så tog jag ut grafik kortet , startade upp datorn utan graffe i , stängde av sen stoppade i grafik kortert igen då gick det , tror att i mitt fall att bios "tappade" bort grafik kortet... Lycka till

Redigerad av GLoNkA
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...