Gå till innehåll

Usel service och ingen garanti [LÖST] 14/8


Sven B

Recommended Posts

idag hämnade jag ut mitt HBH-PV740 Silver från service.

Jag lämnade in den på Sveavägen den 26 juni.

Felet var att det hade ramlat av en plast bit från skalet, inget annat!

Då vid inlämnandet fungerade produkten, det vill säga det gick att prata och höra mycket bra i den.

Jag pratade i headsetet 20 sekunder innan jag gick in till er.

När jag väl hämtar ut det från Webhallen fick jag först betala 125 kronor för att få se mitt headset. När jag öppnade paketet fick jag ett headset som ej går att bruka mer. Vid servisen har någon antingen på Webhallen, eller de ni har anlitat Mobilbyrån Telefonservice AB brukat yttre våld för att se om det går att göra något åt mitt problem. Kontakterna till hörsnäckan är avslitna från kontakten.

Jag lämnade in headsetet för att få skalet utbytt eftersom det var trasigt. Idag fick jag ju tillbaka den med samma skal, men UTAN plastbiten som trillat bort. Så nu kan jag inte ens limma dit den själv.

Har precis försökt att ladda upp headsetet vilket inte går. Det är helt TRASIGT.

Få en service vara så usel och vad gäller på garantier undra jag

handsfree.th.png

Redigerad av Sven B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mina ögon ser detta helt felaktigt ut och bör också anmälas vidare.

Vad man kanske också ska tänka på, är produktens värde i rellation till vad ytterligare handläggning av ärendet kan komma att kosta och eller åsamka dig personligen som enskild koncument.

Ibland är det inte värt besväret även om det hela är väldigt orättvist och vissa oseriösa företag vet mycket väl om detta och behöver därför inte vara speciellt oroliga för & fortsätta med en fruktansvärd dålig inkompetent service.

Enda sättet som man slipper dem på är att dem i slutänden också förlorat anseende och därmed kunder!

Antagligen har du tyvärr råkat ut för en sommarjobbare som inte visste bättre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tanke var att visa andra hur illa man blir behandlad av en jätte.

Jag personligen kommer aldrig mer köpa något av webhallen.

Tanken på att en pryl som blev ca 1 månad kan åka i soptunnan nu.

Inte hade någon garati alls. Detta kostade mig 125 kronor att få reda på.

Arg är bara förnamnet :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min tanke var att visa andra hur illa man blir behandlad av en jätte.

Jag personligen kommer aldrig mer köpa något av webhallen.

Tanken på att en pryl som blev ca 1 månad kan åka i soptunnan nu.

Inte hade någon garati alls. Detta kostade mig 125 kronor att få reda på.

Arg är bara förnamnet :angry:

Varför har inte varan någon garanti?

kontakta tillverkaren och få reda på vart du kan lämna in den igen, och (förhoppningsvis) få den reparerad korrekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag pratat med en gubbe på Sony Ericson och han hävdar att denna typ av fel på headset inte har någon garanti alls. Jag frågade han om vi säger att jag hår in och köper ett nytt blåtands handset och till min stora förvåning när jag öppnar lådan visar det sig att det är trasigt i höljet. Hur är det då med garantier? Han svarade mig att det inte gäller någon garanti på denna typ av skada. Vilket gör mig mycket förvånad. Jag frågade han. Så du menar på att det inte finns någon typ av garantier på höljen på era blåtands headsets även om ingen har rört de innan. Även om det ligger förpackat så.

Ja jag är ledsen fick jag till svars.

Om någon skulle vara ledsen är det jag som just har blivit blåst på pengar.

Jag kommer aldrig mer köpa en produkt av märke Sony Ericson och aldrig mer en produkt från webhallen

Det är för jävligt.

Har kontaktat Plus via mejl

Detta är bara början på vad jag kommer att kontakta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så finns konsumentköplagen

Enligt den

Garanti

En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier.

Artikeln på teckenspråk

Det vanligaste är att garantin gäller för en viss tid, till exempel ett år. Garantin kan också vara utformad så att en viss egenskap hos varan garanteras. Därför är det bra att kontrollera noga vad som står i garantin och vad den omfattar.

Säljaren ska lämna tydlig information till köparen om garantins innehåll, vad som krävs för att göra garantin gällande och att garantin inte påverkar köparens rättigheter enligt lag. Informationen ska lämnas skriftligen till köparen. Om varan under garantitiden försämras på ett sätt som omfattas av garantin, betraktas den som felaktig. Du har då enligt konsumentköplagen rätt att kräva till exempel

att varan repareras,

att du får en annan vara i stället,

att du får avdrag på priset,

att köpet går tillbaka.

Du kan inte ställa alla krav på en och samma gång. I allmänhet är det de första två, reparation eller ny vara, som gäller. Näringsidkaren har rätt att reparera om det skulle bli oskäligt dyrt att ge dig en ny vara i förhållande till reparationskostnaderna.

För att du ska ha rätt att häva köpet måste felet anses vara väsentligt. Du har även rätt till skadestånd om den felaktiga varan har medfört extra kostnader för dig. Men du är alltid skyldig att försöka hålla nere kostnaderna.

För att säljaren ska slippa stå för garantin, måste han kunna bevisa att felet beror på till exempel:

en olyckshändelse efter det att du har fått varan,

vanvård,

onormal användning,

att du inte följt skötsel- och serviceanvisningar.

Garantibestämmelserna gäller även om någon annan än säljaren, till exempel tillverkaren, har givit garanti för säljarens räkning.

Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.

Med "felets art" menar man sådana fel som man inte rimligen kan hävda har funnits redan vid köpet, exempelvis fel som beror på olyckshändelser eller fel som du själv orsakat. "Varans art" kan till exempel syfta på varor som inte håller i sex månader, som färskvaror eller slitna begagnade varor.

Nu går det ju inte att lämna in den som andra gången tanken på att de har tagit sönder den för mig på service stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har de gått med på webhallen att jag skall få ut en ny fast svart efter spm de tycker att jag blev upprörd. Upprörd är fel ord jag blev arg sviken och lurad.

Så i morgon fredag skall jag åka in till stan och hämta ut ett nytt headset.

Då är allt frid och fröjd på nytt. :)

Men jag kommer aldrig mer köpa en Sony Ericson pryl tanken på vad deras garantier är. :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har de gått med på webhallen att jag skall få ut en ny fast svart efter spm de tycker att jag blev upprörd. Upprörd är fel ord jag blev arg sviken och lurad.

Så i morgon fredag skall jag åka in till stan och hämta ut ett nytt headset.

Då är allt frid och fröjd på nytt. :)

Men jag kommer aldrig mer köpa en Sony Ericson pryl tanken på vad deras garantier är. :wacko:

Det låter mer som den Webhallen JAG har handlat av dom senaste åren...! ;)

En gång när jag ringde och bad att få skicka tillbaka en felaktig hårddisk, fick jag den nya dagen efter... då hade jag inte ens hunnit gå till posten med den felaktiga....! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har man kvitterat ut ett nytt headset från webhallen. Så nu är jag nöjd glad och har rätten på min sida.

Det hjälper att höja rösten ibland.

Jag fick behålla det trasiga som suvenir.

Men man undra vad som gjorde att de bara gav med sig.

Kan det vara för att man har hotat med ARN, Plus. Och att stoppa kunder på gatan utan för butiken och sedan tala om hur lurad man kan bli. Nja detta får vi aldrig reda på.

Citat ur mitt sista mejl från webhallen

Hej Sven,

Det du betalade var en felsökningsavgift då servicefirman har lagt ner

tid på att felsöka produkten, detta står även på inlämningsavtalet som

du skrev under när du lämnade in produkten.

Eftersom du verkar väldigt upprörd över situationen så kan vi som

goodwill erbjuda en ersättningsprodukt, den är av exakt samma modell

fast svart.

Den kommer finnas redo för utlämning under eftermiddagen i vår butik på

sveavägen.

Nej jag var inte upprörd utan bara skit förbannad på hur man som kund kan bli behandlad av jättar.

Det var ju så att produkten fungerade vid inlämnandet men ej vid utlämnandet. Det var precis detta som tog skruv i helvetet.

Men nu är jag nöjd glad. Men kommer aldrig mer köpa en Sony Ericsson produkt tanken på att man måste ta till med hotelser.

Skönt med lyckliga slut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...