Gå till innehåll

Erfarenheter av 64-bitarsplattformen


Recommended Posts

Många datortillverkare kommer endast att satsa på 64-bitarsversionen av Windows 7. Berätta om dina erfarenheter av 64-bitarsversionen av Windows Vista och Windows 7. Problem med programkompatibilitet, saknade drivrutiner för hårdvara? Andra problem som du kan härleda specifikt till 64-bitarsversionen av Windows?

http://www.alltomxp.se/windows-7/19-window...om-gaeller.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket goda erfarenheter av Vista x64, i början fanns det vissa kompabilitetsproblem med programmakare som inte uppdaterade program och drivrutiner i tillräcklig takt, men alltid varit stabilt.

Efte sp1 blev hela vista mera accepterat av folk i allmänhet och folk pratade t.om om att byta från XP.

Tycker det är en bra ide av de stora tillverkarna då man ofta erbjuder mera än 4gb ram men skickar med ett 32 bitars opertivsystem och kunder informeras inte om de begränsningar som finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte nyligen en ny dator, i7 processor, 4 GB DDR3 RAM med Windows Vista 64-bit installerat. Har tidigare haft Windows XP 32-bit, och har än så länge inte riktigt blivit övertygad om att detta är framtiden. Först och främst krävdes massvis med nerladdningar och omstarter pga. uppdateringar även om SP1 var installerat från start.

Sedan har det hela tiden en tendens att helt plötsligt frysa till, som om något går på högvarv, och får pekaren att frysa fast i bara för några millisekunder lite varstans.

Har avinstallerat de medföljande program samt Norton som också följde med, stängt av sidpanelen och defender. Men ändå uppstår de här småfrysningarna, kollat loggarna, inga problem där, så därför bör det ju vara operativsystemet?

Då i Windows XP 32-bit uppstod aldrig problem med att själva pekaren "fastnade", utan jobbade datorn på, vart det istället fönsterna som fryste till någon milisekund.

Enligt aktivitetshanteraren används som max bara 50% av RAM när jag har Firefox igång med drygt 2 flikar samt bara Windows Live Messenger i bakgrunden, känns ganska mycket med tanke på att inte mycket annat är igång.

För övrigt försökte jag nyligen installera en HP skrivare (Photosmart C5180), ingen gammal skrivare, men var inte bara att plugga in, utan fick söka upp drivrutinerna hos HP. De hade för Vista 64-bit (de listade det som de i alla fall), så jag installerade drivrutinerna, Vista meddelade om att drivrutinen "kanske inte fungerar som den ska", men det går att skriva ut utan några problem.

Tycker att jag alltid haft problem med HPs programvaror och drivrutiner för Windows, alltid, och i o med detta har de inte satt sig på någon bättre situation. Så, om Microsoft kan, så tycker jag att de ska pressa HP till att skriva bättre mjukvara som inte förstör operativsystem.

Bortser man från småfrysningarna som uppstår helt utan förvarningar vid vissa tillfällen, har jag fastnat en hel del vid operativsystemet. Dock kommer jag nog börja irritera mig på det hela om det fortsätter och uppkommer när jag sitter och redigerar fotos, och då kanske man går tillbaka till 32-bit.

Redigerad av Frezze
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 kommer bli mitt första x64 operativ. Ska bli mycket intressant att se hur de fungerar. Men inte därför jag skriver egentligen. Detta är anledningen: "De problem som finns är att vissa program och viss hårdvara inte är kompatibel med 64-bitarsversionen av Windiws." :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju bara säga som så att efter att ha bytt till Vista x64 så har jag aldrig varit så nöjd som jag är idag. I ren jämförelse så tycker jag att x86 suger stenhårt jämfört med x64. Allt går snabbare utan undantag. Man blev så less på windows skriv-o-läs-tänkande hela tiden, vilket inte uppenbarat sig i 64-bitarssystemet. W7 x64 RC var grymt snabb, men jag fick tyvärr inte till det utseendemässigt så som jag ville ha det så jag gick tillbaka till Vista, vilket även till stor del berodde på att RTM i mina ögon fungerade sämre än RC.

Hur som helst så fungerar x64 bra mycket snabbare, mer stabilt, drivrutiner finns och uppstarten i sig fungerar klockrent. Ett extra plus för riktigt snabb återstart efter viloläge. Generellt kan jag säga att jag tycker idag mer om Vista än W7 då jag använder mig av det s.k. Windows 98-utseendet, eftersom jag inte är speciellt mycket för resurskrävande bling-bling. Kalla mig bakåtsträvare men jag anser att datorn ska utföra det jobb jag vill den ska utföra, inte försöka imponera med tjusiga effekter. Dock måste jag tillstå att W7 upplevs snabbare med AVG antivirus installerat, jämfört med om jag kör med samma fast på Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många datortillverkare kommer endast att satsa på 64-bitarsversionen av Windows 7. Berätta om dina erfarenheter av 64-bitarsversionen av Windows Vista och Windows 7. Problem med programkompatibilitet, saknade drivrutiner för hårdvara? Andra problem som du kan härleda specifikt till 64-bitarsversionen av Windows?

http://www.alltomxp.se/windows-7/19-window...om-gaeller.html

Tar mina första steg att migrera de datorer som kan klara av 64-bitars till 64-bitars Windows 7. Jag är dödsnervös för att göra fel och att jag inte får med alla viktiga drivrutiner och applikationer som skall finnas med på datorn. Jag tänker närmast på de som t.ex. Dell har lagt med på sina respektive datorer vid leverans. För min del är det ju ingen återläggning utan byte av version på OS:et och jag vet inte ens om de drivrutinsskivor som leverantören skickat med skall eller bör användas. Jaja, vi får väl se vad som sker. Spännande skall det bli. En förhoppning som jag har är att min arbetshäst Optiplexen 755 skall uppföra sig oklanderligt i framtiden.

Edit 1: Nu har jag installerat min bärbara till Windows 7 Ultimate 64-bitars och har fått problem med min bluetooth men jag tar detta i en egen tråd.

Redigerad av perbear
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Många datortillverkare kommer endast att satsa på 64-bitarsversionen av Windows 7. Berätta om dina erfarenheter av 64-bitarsversionen av Windows Vista och Windows 7. Problem med programkompatibilitet, saknade drivrutiner för hårdvara? Andra problem som du kan härleda specifikt till 64-bitarsversionen av Windows?

http://www.alltomxp.se/windows-7/19-window...om-gaeller.html

Jag har börjat så smått - min bärbara Dell XPS M1710 har numera 64-bitars Windows 7. Firefox (3.5.2) tycks hänga sig, rapporterar ibland när jag stänger det och strax efteråt försöker starta det igen att det är igång så att jag få gå in i Task Manager och släcka processen. Jag tror inte att det finns någon specifik 64-bitars version ännu men jag skule gärna vilja ha en. För det mest funegerar dock Firefox som et skall. Däremot ser jag nästa problem som större. Jag kan inte installera 32-bitars programet av Windows Home Server Toolkit på den bärbara laptopen och jag är inte ens säker på att det finns någon 64-bitars version. Sedan har jag ett litet problem med bluetooth drivrutinerna där jag måste avinstallera de gamla innan jag kan installera de nya men jag tror jag tar det i en annan tråd. Så här långt (förutom dessa SMÅ irritationsmoment) tycker jag att allt fungerar som jag vill att det skall fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första 64-bitars system jag kört var Windows 7 Beta 1. Nu kör jag Windows 7 RC1 även det i 64-bitars versionen. Hittills har det funkat mycket bra, inga som helst problem att hitta drivrutiner till datorn. I början var det förstås lite problem att få allt att funka som jag ville, men när RC1 kom hade jag löst allt och det var bara att tuta och köra.

Det enda som jag aldrig fick att fungera var CAD-programmet SolidWorks 2008. Vi körde det i skolan och studentversionen funkade bara på 32-bitars (Den riktiga versionen fanns dock i x64 version). Men nu går jag en annan utbildning och där kör vi inte CAD.

Kommer att skaffa Windows 7 när det kommer och det blir definitivt 64-bitars versionen, det är framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första 64 bitars Windows som jag har haft är Windows Xp Pro x64 Edition tyckte det fungera bra, kommer inte ihåg om jag hade något speciellt problem med drivrutiner.

Redigerad av Eke100
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör numera Win7Ultimate x64 på en labb-dator och allt funkar klockers. Allt utom 64-bitars IE8. Där verkar det som om grafiken inte ´fungerar perfekt, texten blir liksom suddig eller inte helt nedladdad om ni förstår vad jag menar. Samma sidor i 32-bitars IE8 funkar.

Ska se om det finns nån nyare drivare (ATI Mobility Radeon HD 3650, v8.612.0.0)

(En annan lapsus är att jag inte kan köra VPC2007 på den utan är hänvisad till Windows VPC, betan, och jag är inte riktigt kompis med den versionen)

/G

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...