Gå till innehåll

Vista SP1


Kimpazi

Recommended Posts

Hej!

Jag har ominstallerat mitt system och är i stort sett färdig med alla konfig, uppdateringar, installation av program mm.. Jag tog för givet att Windows update hämtade SP1 utan problem eftersom det är ett bra tag sedan det släpptes. Likaså SP2 även om det inte är fullt så längesedan. Men det verkar inte ha fungerat :(

I windows update får jag meddelande om att det inte finns några nya uppdateringar för datorn. Samtidigt ser min historik ut såhär:

post-8598-1250955736_thumb.jpg

När jag klickar på Dator - högerklick Egenskaper, står det ingenstans att jag har SP1. Det gjorde det innan jag gjorde ominstallationen (hade inte SP2 då)...

Har försökt hitta en bra länk via microsofts hemsida men har inte fått ett klockrent napp. Det som förbryllar mig är att uppdateringarna ibland heter Microsoft.NET Framework 3.5 SP1.

Dessutom vill jag ju ha SP1 på svenska eftersom det finns. Känns onödigt att installera uppdateringen för alla språk. Fast egentligen vet jag inte om jag har SP1 redan? Isf undrar jag ju varför inte det framgår i "Egenskaper" som jag nämnde ovan? Det känns riskfyllt att prova hämta hem SP2 nu när jag inte vet säkert. Jag hade nämligen stora problem att installera SP2 innan. Det var en bidragande anledning till att jag valde en ominstallation av datorn. Men nu är det något annat som krånglar såklart <_<

Någon som kan hjälpa mig?

MVH

Kimpazi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklaste sättet att kika vilken servicepack nivå du är på är att hålla ner windows tangenten och trycka på Pause/break, och kika i systemegenskaper vad det står efter din Vista utgåva.

Här kan du hämta sp1: http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=sv

och här sp2: http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=sv

(tog lite förgivet att du kör x86 och inte 64 bitars)

ang, net framework sp1 så är detta inte Vista sp1, utan sp1 av just Microsoft Framework, så du behöver inte oroa dig att servicepacket heter något annorlunda.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska
Räcker det inte med SP2 vid en ominstallation, för inte bhöver man väl då lägga in SP1 först och sedan SP2?

Jag kanske har fel, men bara en tanke.

Jo du har faktiskt fel där. B) Både SP1 och SP2 behövs på Vista. På XP var det inte riktigt så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej! Jag ska kolla vilken "SP-nivå" jag ligger på i morgon. Men jag utgår ifrån att jag inte har någon SP alls. Just för att det inte står med under installerade uppdateringar eller uppdateringshistorik. Jag skulle bli högst förvånad om jag har både 1 och 2 installerat nu. :blink:

Någon som har någon aning om varför Windows Update inte hämtar dessa per automatik??? (som sagt; jag utgår från att jag inte har något nu).

Tack si3rra och alla andra för svaret och inte minst länkarna :)

MVH

Kimpazi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej! Jag ska kolla vilken "SP-nivå" jag ligger på i morgon.

Ytterligare ett sätt att se om man har SP1, SP2 eller inget SP, är att skriva winver i Kör/Run eller i ett kommandotolksfönster/Command Prompt.

Enkelt kommando för att öppna Kör/Run: Windowstangenten + R.

Om du inte har något SP, står det Version 6.0 (Build 6000).

Har du t.ex. SP2 står det Version 6.0 (Build 6002: Service Pack 2...).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du laddar hem den fristående filen av SP1 eller SP2 måste du ta den med alla språk eftersom det inte finns någon specifik svensk version att ta hem.

Anledningen till varför du inte får upp SP1 i Windows Update kan bero på att det finns en drivrutin på din dator som inte blockerar SP1 från att visas. Detta kan möjligtvis lösas genom att installera eventuella drivrutiner som finns på Windows Update.

Men att SP1 inte dyker upp där är egentligen inget stort problem och det du bör göra är att först ta hem och installera SP1 och efter detta SP2.

SP1: http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=sv

SP2: http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=sv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...