Gå till innehåll

Återlämnad " spräckt datorskärm"


Recommended Posts

I maj inköpte jag ny dator med skärm, min son råkade ge skärmen en liten knuff då han var på väg att ramla, varvid skärmen blev obrukbar.Uppgav till ANOVO endast att skärmen uppvisade "konstiga mönster". Jag har nu fått kostnadsförslag där 2. innebär 1330 kr 3. 1135. Betala och se glad ut eller vadå ??? . skärmen kostade ungefär det dom vill ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är ni som orsakat skadan så går det ju inte på någon sorts garanti. Om du har en utökad hemförsäkring (drulleförsäkring) så kan du kanske få viss ersättning från försäkringsbolaget.

Sen om du vill ha skärmen lagad eller hellre köper en ny får du ju bestämma själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte tvingas betala så köp hellre en ny skärm med ny garanti,

har de sagt varför de inte tycker att garantin ska gälla? Det skall ju trots allt vara uppenbart att ni haft sönder skärmen genom att vara oaktsamma eftersom att det är dom som har bevisbördan när den är under 6 månader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill ni använda hemförsäkringen, så kommer antagligen försäkringsbolaget att kräva in ett kvitto eller faktura ifrån företaget som lagat skärmen för att vilja lämna ut en ersättning.

Därigenom så kan ju beloppet bli något lägre som ni får betala och ni får då tillbaka er beg. skärm.

Men kom samtidigt ihåg, att det oftast innebär att man också måste betala försäkringsbolaget en självrisk om man väljer att utnyttja försäkringen. Självrisken i propotion till skadans och reparationens värde måste ju också rimma rätt i jämförelse med vad en helt ny motsvarande skärm kostar !

När det gäller små grejer på bara någon tusenlapp, så lönar det sig oftast inte att utnyttja en hemförsäkring.

Då det gäller enskilda elektronik försäkringar för varor med låga värden så gäller detsamma i butik.

Detta är heller inget som man vill medge i affären då en vara säljs till kund, många gånger är det just försäkringarna som tecknas som man också tjänar pengarna på under varans livslängd både iform av erlagd premie som betald självrisk.

Tror att risken är ganska obefintlig att kunna få ut försäkringsersättning för den gamla skärmen och sedan använda dessa pengar till en ny istället, såvida det inte är ett mindre hemförsäkringsbolag och man känner dem som jobbar.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack och det stämmer som ni skrivit, självförsäkringen är samma som skärmen kostar, ringer och frågar vad dom grundar räkningen på, jag fick hålla på en månad med att fråga om mitt ärende, och så visar det sej till slut att skärmen sitter fast på posten, detta var 3 ggr det strular med hempaket, så nu skriver jag lista hur jag bäst går tillväga när jag behöver få hemkört, ber om datum när paketet skickats iväg och så kollinr, bara går in på nätet (posten)då och kolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...