Fluff Posted August 27, 2009 Share Posted August 27, 2009 Är det någon annan än jag på detta forumet, som har hastighetsproblem med Windows 7 ? Jag har sök på nätet under åtskilliga timmar/dagar efter en lösning men ingen i sikte. Det jag har kommit fram till är att det är mängder med människor på utländska siter, som har hastighetsproblem under Windows 7, och i mitt fall gäller det Windows 7 RTM Ultimate 64-bitars versionen. Det verkar som om det inte finns någon lösning på problemet. Jag sitter på en 100/10 Mbit/s fiberlina och hade inte dessa problemen under XP innan, men nu kommer jag oftast inte över 70 kb/s. Har testat allt och lite till, men nu ger jag snart upp, och installerar XP igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 27, 2009 Share Posted August 27, 2009 (edited) Har du provat att starta om övrig nätutrustning, om du har t.ex router? 100/10 Fiberlan + Win 7 ultimate x64... inga hastighetsproblem här! Som en rakad utter på hemmabana! Edited August 27, 2009 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Opptokoppter Posted August 27, 2009 Share Posted August 27, 2009 Hej! Har du provat och ändra nätverksanslutningen så den bara använder ipv4 protokollet? Om ipv6 är aktiverat så testa med att inte köra med detta och se om det hjälper. En annan flaskhals kan ju vara t.ex tjänster som körs och som kanske ligger och bromsar upp. Ladda gärna ner en nätverksövervakare som kan mäta upp nätverks aktiviteten hos din dator. Även avancerade processövervakare kan hjälpa dig att komma fram till vad som ligger och förbrukar och tar kraft ifrån internetanslutningen. Om du har redigerat eller lagt till många webbplatser i host-filen vad gäller blockering av Ad's och annonsmaterial, så kan även detta sega ner Internetupplevelsen. Inaktivera iså fall Dns client tjänsten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fluff Posted August 27, 2009 Author Share Posted August 27, 2009 Har du provat att starta om övrig nätutrustning, om du har t.ex router? Japp, jag har också omkonfigurerat routern samt även testat utan router, men med samma problem. Det sitter ju en RJ45 på moderkortet som jag har bredbandet kopplat till, och funderingarna är om det skulle kunna vara där problemet ligger, och moderkortet är ju helt nytt "Asus P5Q Pro". Kan ju vara så att drivrutinerna inte fungerar som dom skall, har dock dom senaste och även senaste bios uppdateringen. Jag har tyvärr inget löst nätverkskort att testa med, men det är skit om man skall behöva köpa ett för att testa, och problemet kanske då fortfarande återstår. Men som sagt, jag är inte ensam om problemet, det verkar vara världsomspännande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 27, 2009 Share Posted August 27, 2009 Japp, jag har också omkonfigurerat routern samt även testat utan router, men med samma problem.Det sitter ju en RJ45 på moderkortet som jag har bredbandet kopplat till, och funderingarna är om det skulle kunna vara där problemet ligger, och moderkortet är ju helt nytt "Asus P5Q Pro". Kan ju vara så att drivrutinerna inte fungerar som dom skall, har dock dom senaste och även senaste bios uppdateringen. Jag har tyvärr inget löst nätverkskort att testa med, men det är skit om man skall behöva köpa ett för att testa, och problemet kanske då fortfarande återstår. Men som sagt, jag är inte ensam om problemet, det verkar vara världsomspännande. Vad är det för drivrutiner du har? Har du dragit ner och installerat några drivare från Asus, så kanske det är just det som är problemet.... låt hellre Windows hämta det Windows vill ha själv. En av dom stora fördelarna med Win 7 faktiskt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fluff Posted August 27, 2009 Author Share Posted August 27, 2009 Vad är det för drivrutiner du har? Har du dragit ner och installerat några drivare från Asus, så kanske det är just det som är problemet.... låt hellre Windows hämta det Windows vill ha själv. En av dom stora fördelarna med Win 7 faktiskt! Nej, har inte hämtat något från Asus ännu, utan Windows update har skött allt, samtliga enheter är installerade och det finns heller inga konflikter vad jag kan se. Jag har avaktiverat brandväggen och avinstallerat Kaspersky Internet Security, men hastigheten är densamma mellan 60 & 70 kb/s. Drivrutinen för kortet "Atheros AR8121/AR8113/AR8114 PCI-E Ethernet Controller" har jag även installerat och testat, och där fanns en för 64-bitars versionen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fluff Posted August 27, 2009 Author Share Posted August 27, 2009 Jag har hållt på med datorer sedan barnsben ;-), och alltid lyckats att lösa alla problem, genom ren nyfikenhet, tester eller liknande, men detta problemet är nog bland det jävligaste jag har varit med om hitintills...mycket frustrerande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 27, 2009 Share Posted August 27, 2009 (edited) Jag har hållt på med datorer sedan barnsben ;-), och alltid lyckats att lösa alla problem, genom ren nyfikenhet, tester eller liknande, men detta problemet är nog bland det jävligaste jag har varit med om hitintills...mycket frustrerande. Ok... jag tror i alla fall inte att det beror på windows 7. Du kan ju för säkerhets skull ta kontakt med din ISP och be dom kolla så det inte är något fel hos dom. Man skulle naturligtvis kunna tänka sig fel på nätverkskortet. Har du möjlighet att prova med annan dator så kan du ju utesluta det i alla fall. Edited August 27, 2009 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted August 27, 2009 Share Posted August 27, 2009 ...jag tror i alla fall inte att det beror på windows 7. Inte jag heller. Det går minst lika snabbt i Windows 7 som i Vista, XP. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fluff Posted August 27, 2009 Author Share Posted August 27, 2009 Ok... jag tror i alla fall inte att det beror på windows 7. Du kan ju för säkerhets skull ta kontakt med din ISP och be dom kolla så det inte är något fel hos dom. Man skulle naturligtvis kunna tänka sig fel på nätverkskortet. Har du möjlighet att prova med annan dator så kan du ju utesluta det i alla fall. Jag har nu lånat & kopplat upp en Eee pc med Windows XP i, och nu kom jag upp i en hastigheten av 4-5 Mbit/s, så nu är jag säker på att det har med Windows 7 eller själva datorn att göra. Men dessvärre ingen lösning i sikte, förutom en nyinstallation av XP, men jag väntar ett par dagar och ser om någon annan har en lösning på problemet. Skall även se om jag på något vis kan få tag på ett nätverkskort, med stöd för Windows 7 64-bit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted August 28, 2009 Share Posted August 28, 2009 Skall även se om jag på något vis kan få tag på ett nätverkskort, med stöd för Windows 7 64-bit. Vad har du för nätverkskort nu? Mitt är ett onboard (Marvell Yukon) på ett Asus moderkort. Drivrutiner finns inte hos Marvell för Windows 7, utan jag tog de som finns för Windows x64. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 28, 2009 Share Posted August 28, 2009 Vad har du för nätverkskort nu?Mitt är ett onboard (Marvell Yukon) på ett Asus moderkort. Drivrutiner finns inte hos Marvell för Windows 7, utan jag tog de som finns för Windows x64. Jag förstår inte riktigt varför ni håller på och strular med drivrutiner till integrerade nätverkskort....? Jag tror inte jag har behövt fundera på nätverksdrivare sedan Win98-tiden.... om det inte har varit något udda/special! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Japanmannen Posted August 29, 2009 Share Posted August 29, 2009 Jag förstår inte riktigt varför ni håller på och strular med drivrutiner till integrerade nätverkskort....? Absolut inget strulande, utan allt fungerar perfekt. Inbox drivers fungerar ua. Windows Update erbjuder uppdatering, men vill man ha de senaste så erbjuder tillverkaren nyare. För mig är det självklart att hämta och installera de senaste. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
e-son Posted August 29, 2009 Share Posted August 29, 2009 (edited) Absolut inget strulande, utan allt fungerar perfekt.Inbox drivers fungerar ua. Windows Update erbjuder uppdatering, men vill man ha de senaste så erbjuder tillverkaren nyare. För mig är det självklart att hämta och installera de senaste. Jo, det är just detta "självklara" jag inte förstår... när det inte finns någon praktiskt anledning alltså! Som många före mig har sagt... varför laga sådant som inte är trasigt? Edited August 29, 2009 by e-son Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PCGuiden Posted August 29, 2009 Share Posted August 29, 2009 Är mer förvånad att det går fortare än i Vista även då digitaltvn är inkopplad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fluff Posted August 29, 2009 Author Share Posted August 29, 2009 Jo, det är just detta "självklara" jag inte förstår... när det inte finns någon praktiskt anledning alltså! Som många före mig har sagt... varför laga sådant som inte är trasigt? Jo, men är det ju faktisk så att något är trasigt, och därför behöver fixas, och just därför så känner jag mej tvungen att även uppdatera drivrutinerna för nätverkskortet. Men jag märker ju redan nu att jag är ensam i detta forumet att ha detta problemet, och har därför nu bestämt mej för att slänga Windows 7 och återinstallera XP. Tackar alla inblandade för dom tappra försöken att hjälpa mej. Ps. Skall väl även säga det att jag alltid har uppdaterat till dom senaste drivrutinerna, och det har alltid fört med sig något positivt, som tex bättre prestandarad, bättre säkerhet mm och aldrig haft ett enda problem med det, tills Windows 7 vill säga :- Windows 7 känns mer och mer som någon trögflytande sörja gentemot XP, som mer eller mindre kändes som en raket i jämförelse. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.