Gå till innehåll

Laptopinställningar igen


Recommended Posts

Hej

Jag undrar vilka inställningar man skall göra för att få absolut bästa batteritid i datorn?

Kan man då göra den konfigurationen så man kan sätta på den när den behövs... Jag skall ha datorn en längre tid per dag i skogen utan tillgång till laddningsmöjligheter...

Tack på förhand

Redigerad av PCGuiden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dra ner på ljusstyrka och cpu-kraft samt avaktivera den hårdvara du inte använder.

Du kan med fördel skapa en ny profil som du justerar alla inställningar på, så du inte fibblar bort din orginalprofil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skapar jag en ny profil och hur startar jag den?

Dra ner på cpu kraft ???

Hur menar du med avaktivera den hårdvara jag inte använder

Jag förutsätter att du har w7 som det står...

I systemegenskaperna -> Användarprofiler, där hittar du de profiler som finns. Kopiera din standardprofil och ge den ett annat namn, och spara den.

Sedan i Enhetshanteraren, avaktiverar du den hårdvara du inte behöver på den profilen.

I tjänster, avaktiverar du de som inte behövs.

Glöm inte bort att starta datorn på den nya profilen innan du börjar konfigurera. Om något går galet, kan du alltid starta på din standardprofil och radera den nyskapade... utan att det händer något

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tipps kan vara & ladda hem ett snabbfix som dra ner på antalet aktiverade "onödiga" tjänster som körs på datorn.

Nu är jag inte så säker på vilka siter som tillhanda håller information för tjänsthantering i Windows7.

Men en liknande site som blackviper är för XP.

Därigenom får du ner processerna som körs i processorn eftersom väldigt många är rellaterade till just tjänster.

Annars så har du också som Venoms beskrev de inställnings alternativ som hör samman med grafiken.

I Vista fanns något som kallas Mobilitetscenter där man automatiskt kan ställa in funktioner vid batteridrift.

Borde finnas något liknande i W7 också om du tittar efter där.

Om man har tillgång till 12Volt så finns ju också laddare som t.ex passar för bilar men går ju enkelt att bygga om till egen kraftkälla om man så vill som exempelvis en liten behändig booster som man laddar upp med ström innan man ska ut och väger inte mycket mer än ett par kg och kan t.o.m starta upp en bil som saknar laddat batteri.

I det fallet behöver du ju inte krångla med datorn överhuvudtaget dessförinnan du sticker ut i skogen.

Vad ska du göra i skogen med datorn om man får fråga? ahh jaktsäsong :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...