Gå till innehåll

Frågor kring Windows-licenser


Silenz

Recommended Posts

På min dator har Jag Vista Premium 32 bit OEM.

Ska troligen köpa Win 7 Premium 64 bit RETAIL.

Så nu till mina frågor.

Den dagen jag bygger ny dator får jag då ta Min Retail version av win 7 till den?

Och kan jag då återinstallera Vista OEM licensen på den datorn som jag haft win 7 retail på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det skall gå bra att återinstallera den ursprungliga OEM-versionen, förutsatt att hårdvarukonfigurationen inte ändrats allt för drastiskt... och Retalversionen får du naturligtvis installera på vilken dator du vill, men bara en åt gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta undrar jag åt en kompis!!

Han ahr Win Xp OEM kan han köpa Win 7 Premium upgrade och köra 64 bits läget?

Nej.

För det första måste han köpa en uppgradering till Vista innan han kan uppgradera till Windows 7.

För det andra kan man bara uppgradera till motsvarande version man redan har, alltså samma "modell", samma språk och samma antal bitar.

Att hålla på och uppgradera om och om igen är att be om strul. Det är säkert på tiden att han blåser rent och gör ett nytt fräscht system ändå. Så det blir troligen både enklare och billigare att köpa en retail version av Windows 7, då kan han välja precis vad han vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att hålla på och uppgradera om och om igen är att be om strul. Det är säkert på tiden att han blåser rent och gör ett nytt fräscht system ändå.

Jag undrar lite över ordvalet här. När jag tänker på uppgradering så tänker jag inte automatiskt på "inplace upgrade" för det är inget som förekommit i mitt medvetande tidigare, men det tycks vara vad Nicklas tänker på. Det är möjligt att Silenz tänker på samma sätt som jag.

Alla mina uppgraderingar som jag har gjort från Windows NT och fram till dags dato (Windows 7) har alla varit uppgraderingar med en uppgraderingsskiva och en fullversion (många gånger har det varit NT 3.51 som fungerat som ursprungsoperativ). För det mesta har jag haft en helt ny hårddisk att lägga in operativet på och vid de få tillfällen när jag testat att använda samma hårddisk till uppgraderingen har den i alla fall formaterats innan operativet lagts på.

Så jag skulle vilja säga emot Nicklas. Visst kan din kompis köpa en uppgraderingsversion (om det kommer att finnas UPPGRADERINGSVERSIONER av Windows 7 redan från start). Om Windows kommer att acceptera OEM-skivan som din fullversion av ett tidigare Windows operativ är jag lite osäker på men tror det. Om den inte skulle acceptera OEM-skivan som fullversion så måste din kompis skaffa en fullversion av ett tidgare operativ eller en fullversion av Windows 7. Men om hans dator kom med en 32 bitars OEM så kanske det OCKSÅ hindrar en uppgradering med en uppgraderingsversion. Språkversion vid uppgradering måste man också tänka på. Svensk mot svensk, engelsk mot engelsk inte vice versa, då pratar man återigen om en fullversion av Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alltså att man gör en uppgradering innebär ju inte att man aldrig "blåser rent" hdn. Man kan uppgradera och göra en clean install iallafall med tidigare versioner av Windows. Frågan är bara om man kan gå från ett Xp 32bits oem operativ till ett Win 7 64bits upgrade (om det nu finns) språket blir samma (svenska)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är såklart helt rätt att man kan göra clean install med en uppgraderingslicens, det var mycket riktigt jag som "misstolkade" ordet. Däremot är det sagt på flera ställen att det inte går att uppgradera mellan 32 och 64bit och inte heller mellan olika språk. Har man t.ex Ultimate som ger tillgång till alla språk kan man dock ändra i efterhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...