Gå till innehåll

Avsluta USB-diskar


-64

Recommended Posts

Ibland när man har kört externa hårddiskar via USB, backup, urtankning etc. etc. så låter sig diskar och kanske andra enheter inte avslutas i den lilla gröna ikonen (en grön pil och en hårddisk) nere till höger, bredvid tidsvisningen.

Vad håller datorn på med i detta läget, och hur lång tid kan anses acceptabelt? I nuläget har jag kört en extern hårddisk, kopierat och flyttat några mappar, total tid ca. 20 minuter. Nu har har jag väntat säkert en kvart, men "får" inte koppla ur USB-kabeln ännu. Vid varje försök får jag meddelande att disken är upptagen. "Vänta en stund!"

Om man tänker sig att antivirusprogrammet passar på att genomsöka när det hittar en "främmande" enhet, så brukar det ju gå mycket fortare i "original". Och jag hör på disken, den ligger franför mig nu, att den håller inte på med att läsa etc. etc. Det enda som hörs är att den snurrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl inte den externa hårddisken öppen i Den här datorn eller Utforskaren?

Är alla program som använt sig av någon fil på den externa hårddisken avslutade? Eller åtminstone så att de inte har någon referens kvar till den externa hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl inte den externa hårddisken öppen i Den här datorn eller Utforskaren?

Är alla program som använt sig av någon fil på den externa hårddisken avslutade? Eller åtminstone så att de inte har någon referens kvar till den externa hårddisken.

Nej, så långt är allt avslutat både i mottagardatorn och den lösa hårddisken. Klockan är nu 13:50, och disken är fortfarande upptagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag retar mej ock på det, verkar som att eftersom drivrutiner installerats för enheten så finns ikonen vid klockan,när jag försökt ta bort/inaktivera via enhetshanteraren eller aktivitetshanteraren/processer så kommer varning/gör icke detta,likaså högerklick på ikonen/säker borttagning av maskinvara/funkar inte heller.Verkar som datorn snabbt vill accessa oss om vi får för oss att koppla in enheten igen.Är någon fil igång så antingen klicka på datorn och sen högerklicka på ikonen för enheten för att stoppa eller göra det i proccesser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert många varianter av detta felet, och säkert lika många lösningar. Jag talade med supporten för min dator, och dom sa helt enkelt så här: Stäng av datorn i vanlig ordning. koppla ur USB-kabeln. Klart, starta om! Vill man vara säker och noga, så kanske man bara stänger av och startar om, och därefter gör ett nytt försök med "Säker avslutning av USB". Deras terori var i alla fall att den lösa hårddisken har av någon anledning hängt upp sig.

Nu har jag inte provkört den lösa hårddisken ännu efter den här "tvångsåtgärden". Det blir först om någon vecka när jag tänker sätta in den i en annan dator som "Slave", och i det sammanhanget skall den ändå formatteras om. Då ger det sig troligen om man har förlorat något ur den?

Tack i alla fall till er som har engagerat er med svar, och förhoppningsvis kanske någon mer får tips om hur man kan göra i en liknande situation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...