Gå till innehåll

felmedelande..


Recommended Posts

Har försökt få tag på någon som kan hjälpa mig eftersom jag inte kan ett skit om datorer :(

Jag har ett problem som retar mig till vansinne. det är att internet explorer krashar nästan hela tiden... Det händer när jag surfar på nätet.. men datorn kan även starta om när jag ser filmer osv (händer dock inte ofta)...

Men när jag är ute på nätet poppar det upp en ruta "internet explorer måste stängas". Det kan vara modname

"flash 10", "unknown", "mshtml.dll", "win32.dll medelande... ibland så kommer en blåskärm upp i en halvsekund samtidigt som datorn startar om.. Förut hände det flera ggr per dag med en blåskärm ang dumpar minne men detta medelande har jag inte sett på flera veckor sedan jag rensa datorn.. nu har jag period då jag enbart istället får upp alla felmedelande angående flash10 eller , mshtml.dll.... och sidan måste laddas om eller stängas..

har installerat Firefox och safari för att testa om det blev bättre men dom krashar också..

Någon som vet vad som kan vara felet?

har virus scannat osv utan resultat.. rensat datorn osv..hämtat uppdatering för IE osv..

Jag har XP... IE 8 , firefox och safari...

Redigerad av Sandraaa
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har försökt få tag på någon som kan hjälpa mig eftersom jag inte kan ett skit om datorer :(

Jag har ett problem som retar mig till vansinne. det är att internet explorer krashar nästan hela tiden... Det händer när jag surfar på nätet.. men datorn kan även starta om när jag ser filmer osv (händer dock inte ofta)...

Men när jag är ute på nätet poppar det upp en ruta "internet explorer måste stängas". Det kan vara modname

"flash 10", "unknown", "mshtml.dll", "win32.dll medelande... ibland så kommer en blåskärm upp i en halvsekund samtidigt som datorn startar om.. Förut hände det flera ggr per dag med en blåskärm ang dumpar minne men detta medelande har jag inte sett på flera veckor sedan jag rensa datorn.. nu har jag period då jag enbart istället får upp alla felmedelande angående flash10 eller , mshtml.dll.... och sidan måste laddas om eller stängas..

har installerat Firefox och safari för att testa om det blev bättre men dom krashar också..

Någon som vet vad som kan vara felet?

har virus scannat osv utan resultat.. rensat datorn osv..hämtat uppdatering för IE osv..

Jag har XP... IE 8 , firefox och safari...

Det du kan prova är att gå in i C:\Windows\System32\Macromed\Flash... där finns en fil som heter FlashUtil***.exe... dubbelklicka på den och kör en uppdatering.

Funkar inte det kan du ta bort allt som har med Adobe Flash Player i Lägg till/Ta bort och sen gå in på: http://www.adobe.com/se/products/flashplayer/ och hämta den senaste... detta borde hjälpa angående krascherna i din webbläsare.

Mange

Redigerad av Manneman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Sandraaa

Går man till följande sida som beskriver lite om den dll-fil som du får upp på skärm "mshtml.dll"

Så hittar man lite längre ner på sidan några andra dll-filer som hänger samman med just mshtml.dll.

http://xpdll.nirsoft.net/mshtml_dll.html

Tipps, försök titta efter om dessa också finns i datorn:

msvcrt.dll

GDI32.dll

KERNEL32.dll

USER32.dll

ADVAPI32.dll

ole32.dll

iertutil.dll

SHLWAPI.dll

msls31.dll

OLEAUT32.dll

VERSION.dll

Har du rensat bort flashcookies också?

Finns egentligen två sätt som man kan använda sig utav för & rensa upp vad som finns lagrat i datorn, antingen besöker man Adobe's website http://www.macromedia.com/support/document..._manager02.html, där man kan ställa in mer exakta valmöjligheter som ska gälla för just aktuell dator.

Eller så kan man emellanåt låta rensa upp mappen där flash informationen från besökta webbsidor sparas i datorn med t.ex Ccleaner eller motsvarande program och ange nedanstående mapp att rensa:

C:\Documents and Settings\%USERNAME%\Application Data\Macromedia\Flash Player\#SharedObjects

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du kan prova är att gå in i C:\Windows\System32\Macromed\Flash... där finns en fil som heter FlashUtil***.exe... dubbelklicka på den och kör en uppdatering.

Funkar inte det kan du ta bort allt som har med Adobe Flash Player i Lägg till/Ta bort och sen gå in på: http://www.adobe.com/se/products/flashplayer/ och hämta den senaste... detta borde hjälpa angående krascherna i din webbläsare.

Mange

Jag tog bort flash och ominstallerade men efter en stund när jag surfa kom ännu ett felmedelande upp "internet explorer måste avslutas" modname flash10... oftast behöver sidan bara laddas om så kan man surfa vidare ett tag igen eller så stängs explorer helt och man måste klicka upp en nya sida... oftast är det hela tiden flash 10 eller mshtmld.dll som står under modename ....

Ibland också när dessa felmedelande kommer upp så stänger datorn av sig helt och startar om...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Sandraaa

Går man till följande sida som beskriver lite om den dll-fil som du får upp på skärm "mshtml.dll"

Så hittar man lite längre ner på sidan några andra dll-filer som hänger samman med just mshtml.dll.

http://xpdll.nirsoft.net/mshtml_dll.html

Tipps, försök titta efter om dessa också finns i datorn:

msvcrt.dll

GDI32.dll

KERNEL32.dll

USER32.dll

ADVAPI32.dll

ole32.dll

iertutil.dll

SHLWAPI.dll

msls31.dll

OLEAUT32.dll

VERSION.dll

Har du rensat bort flashcookies också?

Finns egentligen två sätt som man kan använda sig utav för & rensa upp vad som finns lagrat i datorn, antingen besöker man Adobe's website http://www.macromedia.com/support/document..._manager02.html, där man kan ställa in mer exakta valmöjligheter som ska gälla för just aktuell dator.

Eller så kan man emellanåt låta rensa upp mappen där flash informationen från besökta webbsidor sparas i datorn med t.ex Ccleaner eller motsvarande program och ange nedanstående mapp att rensa:

C:\Documents and Settings\%USERNAME%\Application Data\Macromedia\Flash Player\#SharedObjects

Jag förstod inte så mycket av det du skrev i början haha.. men jag har rensat tagit bort cookies osv och använde Ccleaner förra veckan och gick även in på den där sidan med dll namn och dom du skrev fanns på sidan jag fick upp???.. men nått jag är mest orolig för är varför datorn startar om sig?? jag är typ livrädd för hela datorn skall dö nu..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstod inte så mycket av det du skrev i början haha.. men jag har rensat tagit bort cookies osv och använde Ccleaner förra veckan och gick även in på den där sidan med dll namn och dom du skrev fanns på sidan jag fick upp???.. men nått jag är mest orolig för är varför datorn startar om sig?? jag är typ livrädd för hela datorn skall dö nu..

Det här med att datorn startar om sig kan ju bero på att ett systemfel har uppstått inne i Windows och har du tur så hänger detta samman med dessa felmeddelandena som du får i anslutning till webbläsaren. Men det kan ju också bero på en helt annan orsak.

Det går att stänga av och på funktionen för automatisk omstart vid fel inne i Systemegenskaper.

Klicka Start-> Högerklicka Den här datorn och välj Egenskaper.

På fliken Avancerat, klicka dig in till Start och Återställning och knappen Inställningar.

Bocka ur Starta om Automatiskt om du vill stänga av detta.

(Kan va bra att använda vid blåskärmar eftersom man då får tid för att hinna skriva ner felmeddelandet på skärmen som är en viktig pusselbit.)

När det gäller cookies så finns det lite olika typer av dessa, dels så finns de vanligaste som de allra flesta känner igen och som du kan rensa bort via webbläsaren och Internetinställningar. Men det finns ett par andra typer som inte rensas bort den vägen och dit hör flashcookies och cookies för t.ex Silverlight som egentligen stannar kvar i datorn så länge man inte gör något.

Bl.a så sparas det information i dessa flashmappar omkring hur vissa webbsidor ska visas då dessa besöks och ibland kan det löna sig att helt enkelt rensa upp dessa filer lite ibland eftersom det nollställer om det mot förmodan råkar uppstå midre fel osv i flash för webbläsaren.

Ang. flash, så kan du rensa vad som finns i följande mapp förutom mappen jag nämde tidigare -> C:\Documents and Settings\%USERNAME%\Application Data\Macromedia\Flash Player\macromedia.com\support\flashplayer\sys\

Istället för %USERNAME% så skriver du ditt eget användarnamn som du har på datorn.

Då du nu har installerat om flashplayer och rensat bort gamla inställningar och flashcookies så borde den biten kring flash vara avklarad så långt.

Ledsen om jag var otydlig där med filerna i början..Som du såg på sidan i första länken och även inlägget så hade jag radat upp en del filnamn med .dll på slutet. Det jag tänkte var att du kunde försöka leta i datorn och söka efter dessa dll-filer och se om det går att hitta dem.

Felet med just denna mshtml.dll kan bero på att någon av dessa andra filer antingen saknas eller har blivit skadade på något sätt och därför behöver bytas ut till nya..Om du vill så kan man kontrollera datorns systemfiler genom att i Kommandotolken skriva sfc /scannow och vid uppmaning mata in installationsskivan för din XP (Gäller dock att samma servicepack finns på skivan som den som är installerad på datorn just nu).

Du har inte lust med att visa oss vad som finns installerat i datorn vad gäller program osv genom köra verktyget Hijackthis och ladda upp en logg här i tråden? Programmet kan laddas ner härifrån-> http://free.antivirus.com/hijackthis/

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med att datorn startar om sig kan ju bero på att ett systemfel har uppstått inne i Windows och har du tur så hänger detta samman med dessa felmeddelandena som du får i anslutning till webbläsaren. Men det kan ju också bero på en helt annan orsak.

Det går att stänga av och på funktionen för automatisk omstart vid fel inne i Systemegenskaper.

Klicka Start-> Högerklicka Den här datorn och välj Egenskaper.

På fliken Avancerat, klicka dig in till Start och Återställning och knappen Inställningar.

Bocka ur Starta om Automatiskt om du vill stänga av detta.

(Kan va bra att använda vid blåskärmar eftersom man då får tid för att hinna skriva ner felmeddelandet på skärmen som är en viktig pusselbit.)

När det gäller cookies så finns det lite olika typer av dessa, dels så finns de vanligaste som de allra flesta känner igen och som du kan rensa bort via webbläsaren och Internetinställningar. Men det finns ett par andra typer som inte rensas bort den vägen och dit hör flashcookies och cookies för t.ex Silverlight som egentligen stannar kvar i datorn så länge man inte gör något.

Bl.a så sparas det information i dessa flashmappar omkring hur vissa webbsidor ska visas då dessa besöks och ibland kan det löna sig att helt enkelt rensa upp dessa filer lite ibland eftersom det nollställer om det mot förmodan råkar uppstå midre fel osv i flash för webbläsaren.

Ang. flash, så kan du rensa vad som finns i följande mapp förutom mappen jag nämde tidigare -> C:\Documents and Settings\%USERNAME%\Application Data\Macromedia\Flash Player\macromedia.com\support\flashplayer\sys\

Istället för %USERNAME% så skriver du ditt eget användarnamn som du har på datorn.

Då du nu har installerat om flashplayer och rensat bort gamla inställningar och flashcookies så borde den biten kring flash vara avklarad så långt.

Ledsen om jag var otydlig där med filerna i början..Som du såg på sidan i första länken och även inlägget så hade jag radat upp en del filnamn med .dll på slutet. Det jag tänkte var att du kunde försöka leta i datorn och söka efter dessa dll-filer och se om det går att hitta dem.

Felet med just denna mshtml.dll kan bero på att någon av dessa andra filer antingen saknas eller har blivit skadade på något sätt och därför behöver bytas ut till nya..Om du vill så kan man kontrollera datorns systemfiler genom att i Kommandotolken skriva sfc /scannow och vid uppmaning mata in installationsskivan för din XP (Gäller dock att samma servicepack finns på skivan som den som är installerad på datorn just nu).

Du har inte lust med att visa oss vad som finns installerat i datorn vad gäller program osv genom köra verktyget Hijackthis och ladda upp en logg här i tråden? Programmet kan laddas ner härifrån-> http://free.antivirus.com/hijackthis/

Förra veckan försökte jag radera massa program och gamalt skit just för att jag tänkte att nått kunde orsaka felet.. Har bara haft denna dator i ett halvår.. men eftersom jag inte är vidare kunnig så har jag ju inte vågat ta bort så mycket än sånna saker jag redan vet vad det är.

Jag körde Hijack saken och jag vet inte om det var detta du ville se?? säkert nått man egentligen inte bör slänga ut på nätet.. men vafan jag behöver all hjälp jag kan få....

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2

Scan saved at 17:55:57, on 2009-10-02

Platform: Windows XP SP3 (WinNT 5.01.2600)

MSIE: Internet Explorer v8.00 (8.00.6001.18702)

Boot mode: Normal

Running processes:

C:\WINDOWS\System32\smss.exe

C:\WINDOWS\system32\csrss.exe

C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe

C:\WINDOWS\system32\services.exe

C:\WINDOWS\system32\lsass.exe

C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe

C:\WINDOWS\system32\svchost.exe

C:\WINDOWS\system32\svchost.exe

C:\WINDOWS\System32\svchost.exe

C:\WINDOWS\system32\svchost.exe

C:\WINDOWS\system32\svchost.exe

C:\WINDOWS\system32\svchost.exe

C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe

C:\WINDOWS\Explorer.EXE

C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe

C:\Program\Synaptics\SynTP\SynTPLpr.exe

C:\Program\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe

C:\ATI-CPanel\atiptaxx.exe

C:\Norman\NVC\BIN\ZLH.EXE

C:\Program\Delade filer\InstallShield\UpdateService\issch.exe

C:\Program\CyberLink\PowerDVD\PDVDServ.exe

C:\Program\Anti-Blaxx\Anti-Blaxx.exe

C:\Program\AVG\AVG8\avgtray.exe

C:\Program\QuickTime\qttask.exe

C:\Program\CA\eTrust Internet Security Suite\caissdt.exe

C:\Program\CA\eTrust Internet Security Suite\eTrust PestPatrol Anti-Spyware\PPActiveDetection.exe

C:\Program\iTunes\iTunesHelper.exe

C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe

C:\Program\IObit\Advanced SystemCare 3\AWC.exe

C:\WINDOWS\system32\svchost.exe

C:\Program\AVG\AVG8\avgwdsvc.exe

C:\Program\Bonjour\mDNSResponder.exe

C:\Program\Java\jre6\bin\jqs.exe

C:\Norman\NVC\BIN\Zanda.exe

C:\NORMAN\Nvc\BIN\NIP.EXE

C:\NORMAN\Nvc\BIN\NYMSE.EXE

C:\WINDOWS\system32\tcpsvcs.exe

C:\Program\AVG\AVG8\avgrsx.exe

C:\Program\AVG\AVG8\avgnsx.exe

C:\WINDOWS\system32\slserv.exe

C:\WINDOWS\System32\snmp.exe

C:\WINDOWS\system32\UAService7.exe

C:\Program\Viewpoint\Common\ViewpointService.exe

C:\WINDOWS\system32\MsPMSPSv.exe

C:\Program\AVG\AVG8\avgemc.exe

C:\Program\AVG\AVG8\avgcsrvx.exe

C:\Program\iPod\bin\iPodService.exe

C:\NORMAN\Nvc\BIN\NJEEVES.EXE

C:\NORMAN\Nvc\BIN\nipsvc.exe

C:\NORMAN\Nvc\BIN\NVCSCHED.EXE

C:\NORMAN\Nvc\BIN\nvcoas.exe

C:\NORMAN\Nvc\BIN\cclaw.exe

C:\WINDOWS\System32\alg.exe

C:\WINDOWS\System32\svchost.exe

C:\Program\Internet Explorer\iexplore.exe

C:\Program\Internet Explorer\iexplore.exe

C:\WINDOWS\system32\wuauclt.exe

C:\WINDOWS\system32\msiexec.exe

C:\Program\Internet Explorer\iexplore.exe

C:\Program\Trend Micro\HijackThis\HijackThis.exe

C:\WINDOWS\system32\wbem\wmiprvse.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://search.conduit.com?SearchSource=10&ctid=CT2088752

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896

R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896

R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Internet Settings,ProxyOverride = *.local

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Länkar

O2 - BHO: (no name) - {02478D38-C3F9-4efb-9B51-7695ECA05670} - (no file)

O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program\Adobe\Acrobat 6.0\Reader\ActiveX\AcroIEHelper.dll

O2 - BHO: BitComet ClickCapture - {39F7E362-828A-4B5A-BCAF-5B79BFDFEA60} - C:\Program\BitComet\tools\BitCometBHO_1.1.3.28.dll

O2 - BHO: WormRadar.com IESiteBlocker.NavFilter - {3CA2F312-6F6E-4B53-A66E-4E65E497C8C0} - C:\Program\AVG\AVG8\avgssie.dll

O2 - BHO: Java Plug-In 2 SSV Helper - {DBC80044-A445-435b-BC74-9C25C1C588A9} - C:\Program\Java\jre6\bin\jp2ssv.dll

O2 - BHO: JQSIEStartDetectorImpl - {E7E6F031-17CE-4C07-BC86-EABFE594F69C} - C:\Program\Java\jre6\lib\deploy\jqs\ie\jqs_plugin.dll

O4 - HKLM\..\Run: [synTPLpr] C:\Program\Synaptics\SynTP\SynTPLpr.exe

O4 - HKLM\..\Run: [synTPEnh] C:\Program\Synaptics\SynTP\SynTPEnh.exe

O4 - HKLM\..\Run: [ATIPTA] C:\ATI-CPanel\atiptaxx.exe

O4 - HKLM\..\Run: [NeroFilterCheck] C:\WINDOWS\system32\NeroCheck.exe

O4 - HKLM\..\Run: [Norman ZANDA] C:\Norman\NVC\BIN\ZLH.EXE /LOAD /SPLASH

O4 - HKLM\..\Run: [iSUSPM Startup] C:\Program\DELADE~1\INSTAL~1\UPDATE~1\ISUSPM.exe -startup

O4 - HKLM\..\Run: [iSUSScheduler] "C:\Program\Delade filer\InstallShield\UpdateService\issch.exe" -start

O4 - HKLM\..\Run: [RemoteControl] C:\Program\CyberLink\PowerDVD\PDVDServ.exe

O4 - HKLM\..\Run: [Anti-Blaxx Manager] C:\Program\Anti-Blaxx\Anti-Blaxx.exe

O4 - HKLM\..\Run: [AVG8_TRAY] C:\Program\AVG\AVG8\avgtray.exe

O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\Program\QuickTime\qttask.exe" -atboottime

O4 - HKLM\..\Run: [sony Ericsson PC Suite] "C:\Program\Sony Ericsson\Mobile2\Application Launcher\Application Launcher.exe" /startoptions

O4 - HKLM\..\Run: [CaISSDT] "C:\Program\CA\eTrust Internet Security Suite\caissdt.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [eTrustPPAP] "C:\Program\CA\eTrust Internet Security Suite\eTrust PestPatrol Anti-Spyware\PPActiveDetection.exe"

O4 - HKLM\..\Run: [iTunesHelper] "C:\Program\iTunes\iTunesHelper.exe"

O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe

O4 - HKCU\..\Run: [Advanced SystemCare 3] "C:\Program\IObit\Advanced SystemCare 3\AWC.exe" /startup

O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'LOKAL TJÄNST')

O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'NETWORK SERVICE')

O4 - HKUS\S-1-5-18\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'SYSTEM')

O4 - HKUS\.DEFAULT\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\system32\CTFMON.EXE (User 'Default user')

O8 - Extra context menu item: Download all links using BitComet - res://C:\Program\BitComet\BitComet.exe/AddAllLink.htm

O8 - Extra context menu item: Download all videos using BitComet - res://C:\Program\BitComet\BitComet.exe/AddVideo.htm

O8 - Extra context menu item: Download link using &BitComet - res://C:\Program\BitComet\BitComet.exe/AddLink.htm

O9 - Extra button: Referensinformation - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\Program\MICROS~2\OFFICE11\REFIEBAR.DLL

O9 - Extra button: (no name) - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - C:\WINDOWS\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe

O9 - Extra 'Tools' menuitem: @xpsp3res.dll,-20001 - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - C:\WINDOWS\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe

O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program\Messenger\msmsgs.exe

O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Program\Messenger\msmsgs.exe

O14 - IERESET.INF: START_PAGE_URL=http://www.spray.se/gratisinternet

O16 - DPF: {6E32070A-766D-4EE6-879C-DC1FA91D2FC3} (MUWebControl Class) - http://www.update.microsoft.com/microsoftu...b?1253644804093

O16 - DPF: {E2883E8F-472F-4FB0-9522-AC9BF37916A7} - http://platformdl.adobe.com/NOS/getPlusPlus/1.6/gp.cab

O17 - HKLM\System\CCS\Services\Tcpip\..\{8890154B-6FB1-4AC2-ACED-383534D5EC3A}: NameServer = 84.246.88.10,84.246.88.20

O18 - Protocol: linkscanner - {F274614C-63F8-47D5-A4D1-FBDDE494F8D1} - C:\Program\AVG\AVG8\avgpp.dll

O20 - Winlogon Notify: avgrsstarter - C:\WINDOWS\SYSTEM32\avgrsstx.dll

O23 - Service: Ati HotKey Poller - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\Ati2evxx.exe

O23 - Service: AVG Free8 E-mail Scanner (avg8emc) - AVG Technologies CZ, s.r.o. - C:\Program\AVG\AVG8\avgemc.exe

O23 - Service: AVG Free8 WatchDog (avg8wd) - AVG Technologies CZ, s.r.o. - C:\Program\AVG\AVG8\avgwdsvc.exe

O23 - Service: Bonjour-tjänst (Bonjour Service) - Apple Inc. - C:\Program\Bonjour\mDNSResponder.exe

O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Program\Delade filer\InstallShield\Driver\11\Intel 32\IDriverT.exe

O23 - Service: iPodService - Apple Computer, Inc. - C:\Program\iPod\bin\iPodService.exe

O23 - Service: Java Quick Starter (JavaQuickStarterService) - Sun Microsystems, Inc. - C:\Program\Java\jre6\bin\jqs.exe

O23 - Service: Norman API-hooking helper (NipSvc) - Unknown owner - C:\NORMAN\Nvc\BIN\nipsvc.exe

O23 - Service: Norman NJeeves - Unknown owner - C:\NORMAN\Nvc\BIN\NJEEVES.EXE

O23 - Service: Norman ZANDA - Unknown owner - C:\Norman\NVC\BIN\Zanda.exe

O23 - Service: Norman Virus Control on-access component (nvcoas) - Norman ASA - C:\NORMAN\Nvc\BIN\nvcoas.exe

O23 - Service: Norman Virus Control Scheduler (NVCScheduler) - Norman Data Defense Systems - C:\NORMAN\Nvc\BIN\NVCSCHED.EXE

O23 - Service: SmartLinkService (SLService) - - C:\WINDOWS\SYSTEM32\slserv.exe

O23 - Service: SecuROM User Access Service (V7) (UserAccess7) - Sony DADC Austria AG. - C:\WINDOWS\system32\UAService7.exe

O23 - Service: Viewpoint Manager Service - Viewpoint Corporation - C:\Program\Viewpoint\Common\ViewpointService.exe

--

End of file - 8929 bytes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Det är inget hit att ha 3 antivirusprogram installerade(AVG,eTrust Internet Security Suite o Norman) Detta leder bara till sämre skydd o konflikter i din dator så avinstallera det som du inte använder!

Mvh MrO

Redigerad av MrO
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättesnällt av dig att du kunde fixa loggen :) Allt blir ju lite mer överblickbart och lättare & förstå.

Bland de som jag själv kan se så går lite av mina misstankar till skyddsprogram som finns installerade.

Kan se att du använder ett antal som tillsammans kan ställa till det (eventuellt så kanske blåskärmen hänger ihop med dessa program). När det gäller Norman så överväg att övergå till t.ex Comodo om du har möjlighet till det.

Har själv använt Norman Internet Control och Security Suite som inkluderar både antivirus och brandvägg men har under senaste tiden upptäckt att där finns en hel del brister både vad gäller Support som säkerhet.

I övrigt reagerar jag också över antalet processer som körs (räknade till ungefär 60st) Kan du få ner antalet till nästan hälften så kommer du märka skillnad på hur snabbt datorn jobbar. Processer som körs är ju detsamma som tjänster och program eller program-moduler som ligger aktiverade och redo att köra igång.

Man kan ju därför tjäna på att försöka gå igenom installerade program och försäkra sig om att dessa inte startas automatiskt när Windows startas.

Men iförsta hand så tror jag att du ska titta närmare på skyddsprogrammen och välja bort några till att börja med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jättesnällt av dig att du kunde fixa loggen :) Allt blir ju lite mer överblickbart och lättare & förstå.

Bland de som jag själv kan se så går lite av mina misstankar till skyddsprogram som finns installerade.

Kan se att du använder ett antal som tillsammans kan ställa till det (eventuellt så kanske blåskärmen hänger ihop med dessa program). När det gäller Norman så överväg att övergå till t.ex Comodo om du har möjlighet till det.

Har själv använt Norman Internet Control och Security Suite som inkluderar både antivirus och brandvägg men har under senaste tiden upptäckt att där finns en hel del brister både vad gäller Support som säkerhet.

I övrigt reagerar jag också över antalet processer som körs (räknade till ungefär 60st) Kan du få ner antalet till nästan hälften så kommer du märka skillnad på hur snabbt datorn jobbar. Processer som körs är ju detsamma som tjänster och program eller program-moduler som ligger aktiverade och redo att köra igång.

Man kan ju därför tjäna på att försöka gå igenom installerade program och försäkra sig om att dessa inte startas automatiskt när Windows startas.

Men iförsta hand så tror jag att du ska titta närmare på skyddsprogrammen och välja bort några till att börja med.

Problem för min del är ju att jag inte har nån direkt koll på vad som är skyddsprogram eller inte.. Norman vet jag och AVG eller vad det heter men sen har jag inte större koll haha.. Somsagt så har jag bara haft denna dator i ett halvår och har ingen direkt koll på vad det är för program i datorn. Just därför vet jag heller inte vad som kan tas bort utan att man riskerar att man tar bort nått viktigt som ställer till det ännu mer..

Processer program osv hur hittar man dom då? jag brukar stänga ner små program ikoner när windows startas men det räcker alltså inte? .. jag tror det finns en hel del saker jag kan ta bort från datorn egentligen (som jag inte ens använder) men eftersom jag inte har någon som hellst koll på datorer så är jag livrädd att det är nått viktigt som raderas.. :(

så om ni orkar så får ni gärna säga vilka program man kan ta bort helt eftersom jag troligtvis har massor med onödigt... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem för min del är ju att jag inte har nån direkt koll på vad som är skyddsprogram eller inte.. Norman vet jag och AVG eller vad det heter men sen har jag inte större koll haha.. Somsagt så har jag bara haft denna dator i ett halvår och har ingen direkt koll på vad det är för program i datorn. Just därför vet jag heller inte vad som kan tas bort utan att man riskerar att man tar bort nått viktigt som ställer till det ännu mer..

Processer program osv hur hittar man dom då? jag brukar stänga ner små program ikoner när windows startas men det räcker alltså inte? .. jag tror det finns en hel del saker jag kan ta bort från datorn egentligen (som jag inte ens använder) men eftersom jag inte har någon som hellst koll på datorer så är jag livrädd att det är nått viktigt som raderas.. :(

så om ni orkar så får ni gärna säga vilka program man kan ta bort helt eftersom jag troligtvis har massor med onödigt... :)

btw... när du nämde om alla dessa program som är redo att gå igång.. kan det vara därför någonting surrar hela tiden?? antar att det är fläkten eller något.. men förr var datorn tyst nästan jämt.. men nu är det något surrar nästan hela tiden.. har kollat tempraturen och den ligger på runt 35 grader så det verkar ju inte var så att den är för varm.. men kanske har det nått med att det är massor med program som ligger och är igång i bakrunden???

har iaf avinstallerar lite program nu också så som gamla spel och andra saker som ja vet vad det är .. men det har inte hänt nån direkt skillnad.. har även fixat det där med virusprogramen.. tog bort norton..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att du tog bort Norman (inte Norton), antar jag. ;) Då har du AVG och CA eTrust Internet Security Suite kvar. Fortfarande ett program för mycket. ;)

nu tror jag nog att jag fått borta alla virusprogram förutom en... men det jag undrar är vad har detta med alla dessa internet explorer har stött på ett problem och måste avslutas meddelanden? datorn beteer sig likadant som förut.. har startat om den typ 2 grr nu.. och felmeddelande med olika dll problem har kommit upp i samma ruta som internet explorer medelandet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har inte nödvändigtvis direkt något med ditt problem att göra, men kan som MrO skrev orsaka konflikter.

Med tanke på den långa listan under Running processes, kan du öppna CCleaner, Verktyg, Uppstart och avaktivera allt som inte hör till det säkerhetsprogram valde att behålla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen skulle iallafall jag rekommendera att du kör nåt malwareprogram som typ Malwarebytes eftersom denna post vittnar om infektion i datorn

O23 - Service: Viewpoint Manager Service - Viewpoint Corporation - C:\Program\Viewpoint\Common\ViewpointService.exe

http://www.systemlookup.com/search.php?typ...ointService.exe

Mvh MrO

Okey, jag har nu stängt det mesta tror jag.. :)

En annan sak jag undrar.. Det finns ju sådana program så som "Regcure" osv som kan reparera dll fel osv.. provade att scanna med en sådan och fick upp massa fel.. nu kunde jag inte använde den eftersom den jag hitta bara var ett testprogram.. vill man ha det så får man betala,regga sig osv.. men är det kanske värt att köpa? eller ska man akta sig för sånna program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Registerstädningsprogram ska man vara mycket försiktig med om man inte vet vad man gör. Många städar gärna alldeles för mycket. RegCure ska man ju definitivt hålla sig borta från. Du kan läsa andras åsikter om det på:

http://www.mywot.com/sv/scorecard/regcure.com

Nöj dig med CCleaner som registerstädningsprogram.

Viewpoint ska avinstalleras om du inte förstod det av MrOs inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen skulle iallafall jag rekommendera att du kör nåt malwareprogram som typ Malwarebytes eftersom denna post vittnar om infektion i datorn

O23 - Service: Viewpoint Manager Service - Viewpoint Corporation - C:\Program\Viewpoint\Common\ViewpointService.exe

http://www.systemlookup.com/search.php?typ...ointService.exe

Mvh MrO

Det går inte att ladda hem malwarebytes.. antingen står det felkod i en ruta som poppar upp efter installationen.. eller så startar min dator om sig.. kan det vara så att om jag jag infektion i datorn att dom blockerar att jag skalla kunna köra sånna program? Jag har provat nu 4 ggr nu att avinstaller och ladda hem.. men det funkar inte..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Vilken webläsare använder du vid nedladdningen o från vilken sida laddar du? Denna ska det vara: http://download.cnet.com/Malwarebytes-Anti...&tag=button

Kanske lika bra att vi tittar lite vidare på hur det ser ut i datorn om det inte fungerar att ta hem Malwarebytes!

Hämta hem DDS:

http://download.bleepingcomputer.com/sUBs/dds.scr

1: Spara den till skrivbordet

2: Dubbelklicka på dds.scr för att starta verktyget.

(För Vista/Windows 7-användare: Högerklicka och välj Kör som Administratör:)

3: Klicka Yes/Ja på frågan om Optional Scan

4: När DDS har scannat klart kommer där att dyka upp två textfiler DSS.txt och Attach.txt

5: Spara dessa till ditt skrivbord

4: Kopiera/Klistra in de båda loggarna DSS.txt och Attach.txt hit till din tråd.

OBS:

Kopiera INTE in loggan (textfilen) som bifogad fil ej heller inom code-taggar eller annat.

Kopiera/klistra in loggan DIREKT i ditt inlägg.

Mvh MrO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Vilken webläsare använder du vid nedladdningen o från vilken sida laddar du? Denna ska det vara: http://download.cnet.com/Malwarebytes-Anti...&tag=button

Kanske lika bra att vi tittar lite vidare på hur det ser ut i datorn om det inte fungerar att ta hem Malwarebytes!

Hämta hem DDS:

http://download.bleepingcomputer.com/sUBs/dds.scr

1: Spara den till skrivbordet

2: Dubbelklicka på dds.scr för att starta verktyget.

(För Vista/Windows 7-användare: Högerklicka och välj Kör som Administratör:)

3: Klicka Yes/Ja på frågan om Optional Scan

4: När DDS har scannat klart kommer där att dyka upp två textfiler DSS.txt och Attach.txt

5: Spara dessa till ditt skrivbord

4: Kopiera/Klistra in de båda loggarna DSS.txt och Attach.txt hit till din tråd.

OBS:

Kopiera INTE in loggan (textfilen) som bifogad fil ej heller inom code-taggar eller annat.

Kopiera/klistra in loggan DIREKT i ditt inlägg.

Mvh MrO

hmm .. nu fick jag igång malware. Har alltså kunnat ladda hem det men inte fått igång programmet.... men det funka nu när jag valde "kör som" och bockade ur under "användarkonto" "skydda din dator och mina filer från otillåtna programfunktioner (det här allternativet kan förhindra att virus osv osv ... men väljer du detta kanske programmet inte fungerar korrekt)..

nu fick jag alltså igång programmet och har börjat scanna... men hade det någon betydelse eller försämmrar det sökeffekten på nått sätt??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm tolkar det som att du inte har full adminstratörsstatus på programmet men är inte säker för jag har aldrig upplevt det problemet!

Men kör på med en snabbscan o klistra in loggan om något hittas!

Mvh MrO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm tolkar det som att du inte har full adminstratörsstatus på programmet men är inte säker för jag har aldrig upplevt det problemet!

Men kör på med en snabbscan o klistra in loggan om något hittas!

Mvh MrO

körde full scan och hitta lite skit som jag tog bort?? (hoppas jag gjorde rätt) det jag tog bort som kom upp hette något med Rogue.installer... :)

logg

Malwarebytes' Anti-Malware 1.41

Databasversion: 2775

Windows 5.1.2600 Service Pack 3

2009-10-04 00:09:15

mbam-log-2009-10-04 (00-09-15).txt

Skanningstyp: Fullständig skanning (C:\|)

Antal skannade objekt: 217332

Förfluten tid: 1 hour(s), 2 minute(s), 52 second(s)

Infekterade minnesprocesser: 0

Infekterade minnesmoduler: 0

Infekterade registernycklar: 1

Infekterade registervärden: 0

Infekterade registerdataposter: 0

Infekterade mappar: 0

Infekterade filer: 2

Infekterade minnesprocesser:

(Inga illasinnade poster hittades)

Infekterade minnesmoduler:

(Inga illasinnade poster hittades)

Infekterade registernycklar:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Image File Execution Options\setup.exe (Rogue.Installer) -> Quarantined and deleted successfully.

Infekterade registervärden:

(Inga illasinnade poster hittades)

Infekterade registerdataposter:

(Inga illasinnade poster hittades)

Infekterade mappar:

(Inga illasinnade poster hittades)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...