Gå till innehåll

Defragmentering


Recommended Posts

Fråga

Vad beror det på ??Följande.

När man har defragmenterat hårddisken, som kan ta rätt så lång tid och det visar att det är klart.

Så efter en stund, om man gör om det så tar det läng tid då också, fastän man inte varit inne så mycket i datorn ??

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga

Vad beror det på ??Följande.

När man har defragmenterat hårddisken, som kan ta rätt så lång tid och det visar att det är klart.

Så efter en stund, om man gör om det så tar det läng tid då också, fastän man inte varit inne så mycket i datorn ??

LB

Jag raderade din dubbelpostade *Idag, 10:30* tråd

Mickilina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan nog bero på vilket program du använder och vilken metod du valt. Själva defragmenteringen ska inte ta lång tid om du nyss gjort en sådan, men förutom den brukar man även kunna köra olika sorters optimeringar där filer flyttas i olika följder och/eller till olika områden på hårddisken. Om då t.ex en pytteliten fil tagits bort i början på hårddisken mellan gångerna du kör programmet så kan det få för sig att det ska skjuta all data lite närmare början för att fylla ut det tomrummet som uppstått, alltså kan det bli väldigt många och tidskrävande filflyttningar bara av att en enda pytteliten fil försvunnit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan nog bero på vilket program du använder och vilken metod du valt. Själva defragmenteringen ska inte ta lång tid om du nyss gjort en sådan, men förutom den brukar man även kunna köra olika sorters optimeringar där filer flyttas i olika följder och/eller till olika områden på hårddisken. Om då t.ex en pytteliten fil tagits bort i början på hårddisken mellan gångerna du kör programmet så kan det få för sig att det ska skjuta all data lite närmare början för att fylla ut det tomrummet som uppstått, alltså kan det bli väldigt många och tidskrävande filflyttningar bara av att en enda pytteliten fil försvunnit.

Vet inte om det beror på följande, hade NIS 2009 och då tyckte jag att det gick fortare, nu har jag NIS 2010 ??

Har du något bra förslag på ett bra defrag program på svenska som är bra och snabbt, samt lätt att ladda ner. Är inte så kunnig med data , men försöker.

Tack för ditt fina svar.

LB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av NIS men beroende på hur antivirusprogram arbetar kan de kanske slöa ner defragmentering. Du kanske vågar prova att inaktivera det en liten stund medans du defragmenterar för att se om det är någon skillnad, du behöver ju inte tvunget surfa runt på skumma internetsidor just då. :)

Ett hett tips innan du defragmenterar C: disken är att köra en städning med t.ex CCleaner http://www.alltomxp.se/forum/index.php?showtopic=18856. Då kan du bli av med tusentals temporära internetfiler och liknande vilket kan snabba upp defragmenteringen en hel del.

Jag använder en gammal portabel version av JkDefrag. Den är inte på svenska men anledningen att jag använder den är att den är så otroligt okomplicerad så jag tror nog du fixar det ändå, den har 4 knappar. :)

jkdefrag_portable.png

Det är gratis och finns att ladda ner på http://portableapps.com/apps/utilities/jkdefrag_portable

Det finns nyare versioner då under namnet MyDefrag vilka du kan läsa om här i forumet http://www.alltomxp.se/forum/index.php?showtopic=12750 men de har ett mycket mer rörigt grafiskt gränssnitt.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har deletat ett inlägg pga respektlös och snorkig innehåll.

//Mickilina

Snorkigt. Det var tydligen mitt.Var det för att jag skrev att han kunde köra smart defrag,släcka skärmen och lägga sig..Det brukar jag göra.

För övrigt är ett defragprogram inte alls lika viktigt som att hålla datorn ren...Enligt dataansvariga på lunds universitet.Tänk efter innan du tar bort något.Du borde nästan be om ursäkt.

Redigerad av kudden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well kudden.

Jag läste ditt inlägg innan det togs bort. Och där hade du med att det fanns en knapp att trycka på som gjorde att programmet stängde av datorn när defragmenteringen var klar. Så det var ju ett helt relevant och bra tips du kom med.

Men de några ??? som var med i början av inlägget gjorde att om man läste ditt inlägg slarvigt, så kunde det enkelt missuppfattas. Jag betonar nu ordet slarvigt. Vilket det tydligen gjordes.

Redigerad av gebe
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well kudden.

Jag läste ditt inlägg innan det togs bort. Och där hade du med att det fanns en knapp att trycka på som gjorde att programmet stängde av datorn när defragmenteringen var klar. Så det var ju ett helt relevant och bra tips du kom med.

Men de några ??? som var med i början av inlägget gjorde att om man läste ditt inlägg slarvigt, så kunde det enkelt missuppfattas. Jag betonar nu ordet slarvigt. Vilket det tydligen gjordes.

Jag fattar ingenting.Men skit samma.Kanske mickelina har ....:)

Redigerad av kudden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...