Gå till innehåll

Svår mapp att ta bort


JohnSixten

Recommended Posts

Jag har fått hjälp att leta mig fram till sidan http://www.tipsomvista.se/windows-vista/av...ighet-till.html. Där kan man läsa följande:

"Vissa filer och mappar i Windows Vista går bara inte att ta bort och detta beror i de flesta fallen på att du saknar behörighet på dem och att du inte står som ägare till dessa. Åtgärda detta genom att från en kommandoradstolk (cmd.exe) med administratörsrättigheter först köra kommandot "takeown /f c:\svårmappattabort /r /d y" följt av "icacls c:\svårmappattabort /grant administrators:F /t". Ta sedan bort filerna som vanligt från Utforskaren."

Dessa instruktioner fungerar inte för mig. Följande felmeddelande visas:

C:\Users\Bertil> takeown /f c:\svårmappattabort /r /d y

Fel: Felaktig syntax: Värdet y tillåts inte för alternativet /d

Skriv TAKEOWN om du vill se syntaxinformation.

Om jag försöker med "/y" i stället för "y" ändras felmeddelandet till:

C:\Users\Bertil> takeown /f c:\svårmappattabort /r /d /y

Fel: Felaktig syntax: Värdet /y tillåts inte för alternativet /d

Skriv TAKEOWN om du vill se syntaxinformation.

I ett sista försök slopar jag "y" och för då felmeddelandet:

C:\Users\Bertil> takeown /f c:\svårmappattabort /r /d

Fel: Felaktig syntax: Ett värde förväntades för /d.

Skriv TAKEOWN om du vill se syntaxinformation.

Vad ska jag skriva i stället för "y" i kommandoraden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått hjälp att leta mig fram till sidan http://www.tipsomvista.se/windows-vista/av...ighet-till.html. Där kan man läsa följande:

"Vissa filer och mappar i Windows Vista går bara inte att ta bort och detta beror i de flesta fallen på att du saknar behörighet på dem och att du inte står som ägare till dessa. Åtgärda detta genom att från en kommandoradstolk (cmd.exe) med administratörsrättigheter först köra kommandot "takeown /f c:\svårmappattabort /r /d y" följt av "icacls c:\svårmappattabort /grant administrators:F /t". Ta sedan bort filerna som vanligt från Utforskaren."

Dessa instruktioner fungerar inte för mig. Följande felmeddelande visas:

C:\Users\Bertil> takeown /f c:\svårmappattabort /r /d y

Fel: Felaktig syntax: Värdet y tillåts inte för alternativet /d

Skriv TAKEOWN om du vill se syntaxinformation.

Om jag försöker med "/y" i stället för "y" ändras felmeddelandet till:

C:\Users\Bertil> takeown /f c:\svårmappattabort /r /d /y

Fel: Felaktig syntax: Värdet /y tillåts inte för alternativet /d

Skriv TAKEOWN om du vill se syntaxinformation.

I ett sista försök slopar jag "y" och för då felmeddelandet:

C:\Users\Bertil> takeown /f c:\svårmappattabort /r /d

Fel: Felaktig syntax: Ett värde förväntades för /d.

Skriv TAKEOWN om du vill se syntaxinformation.

Vad ska jag skriva i stället för "y" i kommandoraden?

Jag råkade ut för något som tog mig evig tid att fixa. Vid en installation av Quick Tme och Itune så gick något väldig galet så det var totalt omöjligt att att vare sig reparera avinstallera eller ominstallera. Jag provade med allt , hade unlocker programmet till hjälp för att låsa upp mapparna och så var de försvunna en tid men återvände ibland när man minst väntade dt. Programmet som löste problemet heter Reevo uninstaller. Där kan man verkligen sopa rent hus med omöjliga mappar. Desstom är det gratis.Bästa programmet jag någonsin använt som dessutom har en massa andra finesser. Prova!

Redigerad av rizzla
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått hjälp att leta mig fram till sidan http://www.tipsomvista.se/windows-vista/av...ighet-till.html. Där kan man läsa följande:

"Vissa filer och mappar i Windows Vista går bara inte att ta bort och detta beror i de flesta fallen på att du saknar behörighet på dem och att du inte står som ägare till dessa. Åtgärda detta genom att från en kommandoradstolk (cmd.exe) med administratörsrättigheter först köra kommandot "takeown /f c:\svårmappattabort /r /d y" följt av "icacls c:\svårmappattabort /grant administrators:F /t". Ta sedan bort filerna som vanligt från Utforskaren."

Dessa instruktioner fungerar inte för mig. Följande felmeddelande visas:

C:\Users\Bertil> takeown /f c:\svårmappattabort /r /d y

Fel: Felaktig syntax: Värdet y tillåts inte för alternativet /d

Skriv TAKEOWN om du vill se syntaxinformation.

Om jag försöker med "/y" i stället för "y" ändras felmeddelandet till:

C:\Users\Bertil> takeown /f c:\svårmappattabort /r /d /y

Fel: Felaktig syntax: Värdet /y tillåts inte för alternativet /d

Skriv TAKEOWN om du vill se syntaxinformation.

I ett sista försök slopar jag "y" och för då felmeddelandet:

C:\Users\Bertil> takeown /f c:\svårmappattabort /r /d

Fel: Felaktig syntax: Ett värde förväntades för /d.

Skriv TAKEOWN om du vill se syntaxinformation.

Vad ska jag skriva i stället för "y" i kommandoraden?

Om du vill, kan du använda ett registerhack istället...! Det åstadkommer ett högerklickskommando, som låter dig ta över äganderätten på mappar!

Ladda ner filen eller tillverka en egen med hjälp av koden! En återställare bifogas också, så klart!

ContextmenuTakeOwnership.reg

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT\*\shell\runas]
@="Ta över äganderätten"
"NoWorkingDirectory"=""

[HKEY_CLASSES_ROOT\*\shell\runas\command]
@="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" && icacls \"%1\" /grant administrators:F"
"IsolatedCommand"="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" && icacls \"%1\" /grant administrators:F"

[HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell\runas]
@="Ta över äganderätten"
"NoWorkingDirectory"=""

[HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell\runas\command]
@="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" /r /d y && icacls \"%1\" /grant administrators:F /t"
"IsolatedCommand"="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" /r /d y && icacls \"%1\" /grant administrators:F /t"

RemoveContextmenuTakeOwnership.reg

Windows Registry Editor Version 5.00

[-HKEY_CLASSES_ROOT\*\shell\runas]

[-HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell\runas]

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag råkade ut för något som tog mig evig tid att fixa. Vid en installation av Quick Tme och Itune så gick något väldig galet så det var totalt omöjligt att att vare sig reparera avinstallera eller ominstallera. Jag provade med allt , hade unlocker programmet till hjälp för att låsa upp mapparna och så var de försvunna en tid men återvände ibland när man minst väntade dt. Programmet som löste problemet heter Reevo uninstaller. Där kan man verkligen sopa rent hus med omöjliga mappar. Desstom är det gratis.Bästa programmet jag någonsin använt som dessutom har en massa andra finesser. Prova!

Tack för tipset, rizzla. Tyvärr funkar det inte för mig. Efter en stund får jag bara besked om att det program som jag vill ta bort svarar inte. Då går det inte heller att avsluta med Aktivitetshanteraren. Jag får använda en nödknapp på datorn för omstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill, kan du använda ett registerhack istället...! Det åstadkommer ett högerklickskommando, som låter dig ta över äganderätten på mappar!

Ladda ner filen eller tillverka en egen med hjälp av koden! En återställare bifogas också, så klart!

ContextmenuTakeOwnership.reg

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT\*\shell\runas]
@="Ta över äganderätten"
"NoWorkingDirectory"=""

[HKEY_CLASSES_ROOT\*\shell\runas\command]
@="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" && icacls \"%1\" /grant administrators:F"
"IsolatedCommand"="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" && icacls \"%1\" /grant administrators:F"

[HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell\runas]
@="Ta över äganderätten"
"NoWorkingDirectory"=""

[HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell\runas\command]
@="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" /r /d y && icacls \"%1\" /grant administrators:F /t"
"IsolatedCommand"="cmd.exe /c takeown /f \"%1\" /r /d y && icacls \"%1\" /grant administrators:F /t"

RemoveContextmenuTakeOwnership.reg

Windows Registry Editor Version 5.00

[-HKEY_CLASSES_ROOT\*\shell\runas]

[-HKEY_CLASSES_ROOT\Directory\shell\runas]

Tack, e-son, för att du försökt hjälpa mig. Tyvärr är dina råd överkurs för mig, så jag törs inte ge mig på dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset, rizzla. Tyvärr funkar det inte för mig. Efter en stund får jag bara besked om att det program som jag vill ta bort svarar inte. Då går det inte heller att avsluta med Aktivitetshanteraren. Jag får använda en nödknapp på datorn för omstart.

Om det är ett program du vill ta bort så bör ju inte programmet vara igång. Jag är inte säker på att det är det du menar med ovanstående med utifall att.

Vad är det för något du vill ta bort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, e-son, för att du försökt hjälpa mig. Tyvärr är dina råd överkurs för mig, så jag törs inte ge mig på dem.

Nu var det ju så, att jag försökte överbrygga "överkursen" för dig...! Mitt tips gick helt enkelt ut på att du skulle ladda ner min bifogade fil, dubbelklicka på den, och godkänna registerändringen. Efter omstart, får du då ett extra menyval när du högerklickar på en mapp/fil... ett val som låter dig ta över ägarskapet på berörd fil/mapp. Därmed inte sagt att detta löser ditt problem... men det ger dig en enkel väg till ägarbyte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag kollar hjälptexten (takewon /?) i min Vista-dator så anger den att det efter /d ska stå j eller n. Detta verkar vara språkberoende för y verkar vara en förkortning av yes.

<a href="http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc753024%28WS.10%29.aspx" target="_blank">http://technet.microsoft.com/en-us/library...28WS.10%29.aspx</a>

Hej Cecilia och tack för att du försöker hjälpa mig. Nu har jag kommit en bit på väg men för beskedet att jag inte är behörig, se nedan:

C:\Users\Bertil> takeown /f c:\Program\BOINC /r /d j

FEL: Den användare som är inloggad har inte behörighet att ta

ägandeskap av filen eller mappen c:\Program\BOINC

C:\Users\Bertil> takeown /f c:\Program\BOINC /a

FEL: Den användare som är inloggad har inte administratörsprivilegier

Men i Kontrollpanelen, Användarkonton, står jag och har alltid stått som Administratör. Kan det spela någon roll att jag också låter min dotter stå som administratör? Ingen av oss använder lösenord.

Kan du råda mig vad jag ska göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Vista så har man inte full behörighet som standard även om man har ett administratörskonto av säkerhetsskäl.

Om jag minns rätt så startas BOINC från Autostart-mappen:

Start - Alla Program - Autostart

Har du BOINC där?

I så fall högerklicka på BOINC och välj Ta bort.

Starta om datorn så ska inte BOINC längre starta automatiskt.

I Kontrollpanelen - Program och funktioner så bör du kunna hitta World Community Grid - BOINC Agent så att du kan avinstallera programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<!--quoteo(post=139015:date=October 06, 2009, 16:58:name=JohnSixten)--><div class='quotetop'>Citat (JohnSixten @ October 06, 2009, 16:58) <a href="index.php?act=findpost&pid=139015"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Tack för tipset, rizzla. Tyvärr funkar det inte för mig. Efter en stund får jag bara besked om att det program som jag vill ta bort svarar inte. Då går det inte heller att avsluta med Aktivitetshanteraren. Jag får använda en nödknapp på datorn för omstart.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Om det är ett program du vill ta bort så bör ju inte programmet vara igång. Jag är inte säker på att det är det du menar med ovanstående med utifall att.

Vad är det för något du vill ta bort?

Hej igen Cecilia.

Jag kände för att "låta astronomerna räkna på sina teorier med min dator" i projektet cosmology@home (University of Illinois at Urbana Champaign) och laddade därför ner filen boinc_6.6.38_windows_intelx86.exe. Installationen misslyckades och programmet fungerade aldrig. Jag retade mig på att det gång på gång kom upp en "BOINC Manager" som försökte koppla upp mig mot USA för att hämta hem jobb, men alltid misslyckades. Det gick inte att avinstallera programmet via Kontrollpanelen, och eftersom datorn blev knasig och inte ens Word fungerade använde jag Utforskaren för att lägga så många av filerna som möjligt i papperskorgen. Nu återstår det två filer som jag vill ta bort, för att om jag lämnar datorn för fem minuter så kommer det upp en BOINC skärmsläckare på skärmen. De två filerna är C:\Program\BOINC\boinctray.exe (57 kB) resp. boinc.dll (18 kB).

man kanske skulle kunna glömma de där två filerna om det gick att undvika att BOINC startade, men jag hittar det inte bland startprogrammen.

Via Windows Defender och Startprogram hittar jag under Space Sciences Laboratory programmet BOINC client, men när jag markerat det har jag inte möjligheten att inaktivera det - knappen Inaktivera är grå.

Filnamn: boinctray.exe

Visningsnamn: BOINC client

Beskrivning: BOINC System Tray for Windows

Utgivare: Space Sciences Laboratory

Digitalt signerad av: Thawte Code Signing CA

Filtyp: Program

Startvärde: "C:\Program Files\BOINC\boinctray.exe"

Filens sökväg: C:\Program Files\BOINC\boinctray.exe

Filstorlek: 58112

Filversion: 6.6.38

Installerat: 2009-07-21 16:35:56

Startmetod: Registret: Local machine

Plats: Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

Klassificering: Inte ännu klassificerad

Medföljer operativsystemet: Nej

SpyNet-omröstning: Inte tillgängligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Vista så har man inte full behörighet som standard även om man har ett administratörskonto av säkerhetsskäl.

Om jag minns rätt så startas BOINC från Autostart-mappen:

Start - Alla Program - Autostart

Har du BOINC där?

I så fall högerklicka på BOINC och välj Ta bort.

Starta om datorn så ska inte BOINC längre starta automatiskt.

I Kontrollpanelen - Program och funktioner så bör du kunna hitta World Community Grid - BOINC Agent så att du kan avinstallera programmet.

_______________________________________________________________________

BOINC finns inte i Autostart-mappen.

Inte heller finns "World Community Grid - BOINC Agent" i Kontrollpanelen - Program och funktioner.

Går det inte att på något sätt få full behörighet i Vista? Jag har köpt datorn åt mig själv och är huvudanvändare inom familjen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen kan du inte ta bort filerna därför att de är igång/används.

För mig så låter det ju som att installationen fungerade eftersom det ändrades saker i datorn. Vad menar du med att det inte gick att avinstallera i Kontrollpanelen?

Att bara ta bort filer är inget bra sätt att få bort program på eftersom de också lägger in filer i Windows-mappar och information i registret. Ofta kan det vara enklare att avinstallera genom att installera programmet igen och så avinstallera på vanligt sätt (dock med programmet avstängt först).

Kan du byta skärmsläckare genom att högerklicka på Skrivbordet och välja Anpassa - Skärmsläckare?

Vi kan ju se hur det ser ut med de automatiska uppstarterna genom att använda HijackThis. Ladda ner http://www.trendsecure.com/portal/en-US/_download/HJTInstall.exe

Installera, starta och välj "Do a system scan and save a logfile", kopiera den undre delen av loggen där alla rader börjar med en bokstav och en siffra, t ex R1, O4. Klistra in den delen i ditt svar här. Gör inget annat med programmet utan avsluta det.

PS. Hann inte se ditt senaste inlägg innan jag svarade. Det var ju inte via World Community Grid du installerade BOINC så det är ju inte underligt att det inte går att ta bort med det namnet.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen kan du inte ta bort filerna därför att de är igång/används.

För mig så låter det ju som att installationen fungerade eftersom det ändrades saker i datorn. Vad menar du med att det inte gick att avinstallera i Kontrollpanelen?

Att bara ta bort filer är inget bra sätt att få bort program på eftersom de också lägger in filer i Windows-mappar och information i registret. Ofta kan det vara enklare att avinstallera genom att installera programmet igen och så avinstallera på vanligt sätt (dock med programmet avstängt först).

Kan du byta skärmsläckare genom att högerklicka på Skrivbordet och välja Anpassa - Skärmsläckare?

Vi kan ju se hur det ser ut med de automatiska uppstarterna genom att använda HijackThis. Ladda ner http://www.trendsecure.com/portal/en-US/_download/HJTInstall.exe

Installera, starta och välj "Do a system scan and save a logfile", kopiera den undre delen av loggen där alla rader börjar med en bokstav och en siffra, t ex R1, O4. Klistra in den delen i ditt svar här. Gör inget annat med programmet utan avsluta det.

PS. Hann inte se ditt senaste inlägg innan jag svarade. Det var ju inte via World Community Grid du installerade BOINC så det är ju inte underligt att det inte går att ta bort med det namnet.

Hej Cecilia och tack för all hjälp du försökt att ge mig. Men nu kan vi avsluta den här tråden.

Jag löste problemet genom att ladda ner installationsfilen ännu en gång och sedan försöka att installera programmet, att reparera programmet och att avinstallera programmet. Varje gång slutade Windows installer att fungera och jag fick stänga det med Aktivitetshanteraren. Varje gång startade jag också om datorn. När jag efter sista gången tittade på Utforskaren igen, hade dll-filen försvunnit. Jag tänkte att kanske gick det bara att ta bort en av de motspänstiga filerna i taget, så jag upprepade alltihop igen, men exe-filen fans fortfarande kvar. I ren desperation markerade jag då exe-filen och valde Ta bort. Filen fördes över till Papperskorgen. Sedan gick det att också ta bort mappen, så nu är jag fri.

Än en gång tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...