Gå till innehåll

Installera Windows 7


jorgeng

Recommended Posts

Jag har försökt att installera windows 7 på en 1,7 ghz pentium-maskin, borde gå enligt upgrade advisor.

Installationen fungerar så långt att den kommer till steg 2, sedan klagar datorn på att cd driver ej fungerar.

Efter googlande kunde det bero på dålig bränning, brände en dvd till med samma resultat.

Vissa skriver att det kan vara för gammal dvd-spelare. Jag har en nyare lg brännare för alla dvd-formaten,

även dvd-ram, men har ej lyckats ändra i boot configen på fujitsu siemens pc:n att den ska boota från den externa

lg-dvd spelaren, hur gör man det? De enda valen som finns är hdd, cd, diskett, ls120. Lg-dvd läsaren har usb-anslutning.

Jag formaterade om hårddisken, då försvann bootmanager, inte lyckat.

Jag kan komma åt windows reapair i vista via en bränd dvd på x:, det enda som går att göra där är starta dos-prompt,

har testat att återskapa bootmanger, utan resultat.

Någon som vet hur jag kommer vidare och kan installera win7?

Jag har funderat på att köpa ett 8gb usb-minne och lägga win7 installationsfilerna där, men frågan är om datorn

kan klara att boota från usb-minne?

:unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man en usb bootbar med Win 7? Ska man "bara" kopiera över alla filer från dvdn?

Steps:

1. run CMD as Administrator

2. diskpart

3. select disk 1 (välj rätt disk !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! du kan använda dig av cmd "list disk")

4. clean

5. create partition primary

6. select partition 1 (cmd "list partition" om du vill se alla partition på disken)

7. active

8. format fs=fat32 (tar tid)

9. assign

10. exit

11. kopiera allt from dvd till USB (tar tid)

12. klar

13. starta pc from USB DRIVE

post-11451-1255143985,44_thumb.jpg

post-11451-1255144308,91_thumb.jpg

Redigerad av Adrian_se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja att boota från USB är ett mycket bra alternativ, men det låter som att det är en äldre dator som möjligtvis inte klarar av detta. Du kan kontrollera i BIOS om det finns något med USB under boot device order eller boot device list.

Nej, det fanns inte med usb i bios, så frågan är hur man kommer vidare.

Jag har nu en dator med en formaterad c:, drive x: används vid bootning, kan via vista recovery-skivan komma

åt repair som ej fungerar då jag har formaterat c:. Jag kan köra dosprompt från x:.

Bootmanager finns ej mer...

:mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du bara en fungerande DVD-läsare/brännare och den i sig är en USB-enhet så sitter du fast, eftersom din BIOS inte låter dig boota från USB.

Har du tillgång till en XP eller Vista-skiva med tillhörande licens? Fungerar det att installera någon av dessa? Bra att veta om det är din inbyggda cd/dvd som är kass eller inte. Har inte stött på en cd/dvd som är för gammal för att kunna boota ifrån

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du bara en fungerande DVD-läsare/brännare och den i sig är en USB-enhet så sitter du fast, eftersom din BIOS inte låter dig boota från USB.

Har du tillgång till en XP eller Vista-skiva med tillhörande licens? Fungerar det att installera någon av dessa? Bra att veta om det är din inbyggda cd/dvd som är kass eller inte. Har inte stött på en cd/dvd som är för gammal för att kunna boota ifrån

Mange

Jo, vista skiva har jag med licens, men nu vill jag installera windows 7. Jag hade vista innan, var otroligt segt på den pc:n, hade hoppats windows7 skulle vara lika snabbt som xp jag hade innan dess på pc:n.

Jag tror inte den inbyggda dvd:n är kass, men det är något fel när windows7 installeras, den klagar på att drivrutinerna för dvd-läsaren saknas,när man googlar har flera haft detta problemet, det pratas om att uppdatera dvd-spelarens drivrutiner, frågan är hur man gör det i bios?

Jag har 4 partitioner på hårddisken. Om jag via dos-prompten kan kopiera innehållet på dvd-en till en partition och köra setup.exe, kommer det fungera?

:mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, kopiera filerna till en av partitionerna är också ett sätt. Du skulle även kunna lägga in kommandot imagex (finns i WAIK) och köra imagex med apply-växeln för att packa upp install.wim på en av partitionerna. Du måste sedan göra partitionen bootbar med C:\boot\bootsect.exe /nt60 D: (byt ut enheterna mot vad dom är på ditt system).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det fanns inte med usb i bios, så frågan är hur man kommer vidare.

Jag har nu en dator med en formaterad c:, drive x: används vid bootning, kan via vista recovery-skivan komma

åt repair som ej fungerar då jag har formaterat c:. Jag kan köra dosprompt från x:.

Bootmanager finns ej mer...

:mellow:

Hej

Skaffa annat DVD ROM DRIV

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej igen.

Jag har nu lyckats installera windows 7 på en två år gammal dell-pc.

Det gick inte heller här att läsa från dvd:n, fick kopiera filerna till hårddisk, installera därifrån.

:mellow:

EN 2 år gammal DELL-dator? Och det inte gick att läsa och att inte ställa om till att bota från USB? Jag blir verkligen förvånad. Jag har en Optiplex från 2002 som jag installerade Windows 7 på och där var det inget problem -FÖRUTOM grafiska drivrutinerna. Men nu kör den som en dröm.

OK. Jag tror att du har tagit saker och ting i fel ordning och föreslår nu att du tittar på följande:

1. Koppla upp dig mot supportsidan på Dell och kolla om det finns uppgraderingar till din modell. Helt troligt finns det minst en senare version av BIOS än vad du har i datorn idag.

2. Kolla om det finns nyare drivrutiner för din DVD. Är det bara en avspelare och inte en brännare bör du skaffa en passande brännare till ditt system (Dell original om det är en bärbar eller small factory unit på lådan eller en brännare som du känner till och litar på ifall du har minitower).

3. skaffar ett program som kollar drivrutinerna åt dig och som du kör regelbundet (ungefär som skanning av datorn och diskdefragmentering)

4. Eftersom du pratar om att ha bränt skivan som du installerar från - är det en äkta Microsoftfil som du har laddat ned och installerat från eller är det något som du hittat på en torrentsajt? det kan ju vara där som felet också ligger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EN 2 år gammal DELL-dator? Och det inte gick att läsa och att inte ställa om till att bota från USB? Jag blir verkligen förvånad. Jag har en Optiplex från 2002 som jag installerade Windows 7 på och där var det inget problem -FÖRUTOM grafiska drivrutinerna. Men nu kör den som en dröm.

OK. Jag tror att du har tagit saker och ting i fel ordning och föreslår nu att du tittar på följande:

1. Koppla upp dig mot supportsidan på Dell och kolla om det finns uppgraderingar till din modell. Helt troligt finns det minst en senare version av BIOS än vad du har i datorn idag.

2. Kolla om det finns nyare drivrutiner för din DVD. Är det bara en avspelare och inte en brännare bör du skaffa en passande brännare till ditt system (Dell original om det är en bärbar eller small factory unit på lådan eller en brännare som du känner till och litar på ifall du har minitower).

3. skaffar ett program som kollar drivrutinerna åt dig och som du kör regelbundet (ungefär som skanning av datorn och diskdefragmentering)

4. Eftersom du pratar om att ha bränt skivan som du installerar från - är det en äkta Microsoftfil som du har laddat ned och installerat från eller är det något som du hittat på en torrentsajt? det kan ju vara där som felet också ligger.

I det här fallet hade jag ingen usb-drive att boota från.

Datorn är en bärbar Dell Vostro 1500.

Jag hade liknande problem med drivrutinen för grafik-kortet, såg inte bra ut, laddade hem drivrutiner för geforce-kortet från nvidias hemsida, nu ser det bättre ut.

Vostron har senaste biosen uppdaterad för ett år sedan.

Det är en dvd-brännare som sitter i datorn.

Jag kör drivermax kontinuerligt för uppdatering av drivrutinerna.

Windows7 filen är nedladdad från Microsoft Technet och bränd till en dvd.

:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör drivermax kontinuerligt för uppdatering av drivrutinerna.

Ett gott råd...! Skippa Drivermax... ett onödigt program som blivit ännu mer onödigt, i och med Windows 7! Ställer till mer förtret och huvudbry, än det gör nytta! Min åsikt alltså...! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett gott råd...! Skippa Drivermax... ett onödigt program som blivit ännu mer onödigt, i och med Windows 7! Ställer till mer förtret och huvudbry, än det gör nytta! Min åsikt alltså...! ;)

Särskilt när det gäller en bärbar dator, där kan det ju finnas speciallösningar som gör att generella drivrutiner inte passar. Det kan ju vara som så att det finns en chipset-drivrutin i datorn nu som egentligen inte passar riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Eftersom ingen av skivorna du har bränt fungerar så känns det nästan som om det skulle kunna vara något fel på ISO-filen. Kanske har det blivit något fel vid nerladdningen. Om det är möjligt så kanske du skulle testa att ladda ner den igen och bränna en ny skiva.

Mvh

Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär, då var win7 installerad på pc:n från 2001.

Det krävdes en ny flashning av bios från fujitsusiemens hemsida, skrev in serienr

så fick jag fram rätt bios-uppdatering.

Installationen från den brända dvd-n gick bra.

När jag loggat in och ska starta ex filhanteraren säger win7 explorer att jag ej har rätt behörighet att komma åt objektet.

Det mesta beter sig så här, dvs ingenting går att starta, inte kontrollpanelen, filhanteraren.

Jag startade i felsäkert läge och lyckades ändra skärmupplösningen från 800*600 på 19 tums

skärmen till 1024*768, att installera drivrutinerna till dlink dwl-g132 trådlös nätverksmottagare usb-

sticka gick inte heller i felsäkert läge.

Jag står nu med en win7-installation som det går att starta ie8 men jag kommer ej ut på internet

via det trådlösa nätverket.

Någon som har någon ide för att komma vidare?

Det verkar som minnet tagit slut i datorn, därför får man alla felmeddelanden.

:mellow:

Redigerad av jorgeng
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...