Gå till innehåll

USB - Problem


Windows90

Recommended Posts

Hejsan.

Det är så att jag har ett problem med min dator. Jag kan inte ansluta någon form av USB i min dator. Varje gång jag stoppar in en USB så hänger sig dator och jag måste starta om. Dessutom så får jag upp medelandet "USB känns inte igen". Vad kan felet vara?

Jag har provat att ominstallera USB i enhetshanteraren, men det hjälpte inte.

Jag har provat att installera en ren XP installation och installera de senaste drivrutinerna, men det hjälpte inte det heller.

Jag har provat kolla i min dator efter fel, men det verkar som allt är helt okej.

Har ni några tips på vad man kan göra?

Har haft detta problem väldigt länge nu.

Lite info om Datorn

Minne: 894 MB RAM

Grafikkort: ATI RADEON XPRESS 200M Series

Ljudkort: Realtek HD

Processor: Intel® Celeron® M processor 410 with 1 MB L2 cache

Core Logic Chipset: ATI Radeon Xpress 200M

Peripheral Subsystem: 3 USB (ingen funkar) 2.0, 1 VGA, 1 Microphone-in, 1 Line-in,

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppenbarligen fler än du som har problemet iallafall:

http://www.askmehelpdesk.com/computers-beginners/usb-ports-acer-aspire-5100-not-working-297976.html

och här kan man med kolla

http://www.usbman.com/Troubleshooter%20General.htm#BIOS

Kanske kan vara till någon hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp det gäller verkligen ALLT jag provat, USB, mus, extern hårddisk etc.

Tack si3rra för sidan, men jag har redan provat det två gånger, och det funkade inte.

Om du kollar i enhetshanteraren... inga gula utropstecken framför USB... typ "rotnav" eller "USB Hub"

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar inte usb:n ens innan windows startar? Dvs, om du kopplar på ett tangentbord och försöker komma in i bios tex. med det?

Jag har provat det också, det funkar inte. Har till och med provat med Ubuntu, men det funkar inte heller.

Orsaken till att USB:n förstördes (tror jag) var att jag fick ett virus när jag skulle föra över en grej till min dator via USB. Mitt antivirus varnade sen helt plötsligt kunde jag inte använda USB:n alls.

Jag har formaterat om datorn flera gånger, ändå funkar det inte.

Jag gjorde en "Driver check" med ett program och där stog det att BIOS var skadat, man man var tvungen att betala för att kunna reparera det, och det vill jag inte.

Någon som vet vad felet kan vara? Kan det vara BIOS som är felet? Kan viruset ha skadat BIOS?

EDIT: Här är programmet jag använde http://biosagentplus.com/?ref=29

Min BIOS heter Phoenix

Redigerad av Windows90
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att gå in i BIOS och välj att återställa allt till Default... vem vet, det kanske är det du behöver. Det bör finnas något som heter "Load system Defaults" eller liknande.

Hurvida det är ett virus som orsakat problemen i BIOS vågar jag inte ens gissa mig till.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Citat"Jag gjorde en "Driver check" med ett program och där stog det att BIOS var skadat.

Kan nog bli att Du får hämta ny programvara till Bioset från Phoenix och flasha om det på nytt och återställa till ursprunget. Se bara till att få rätt version bara.

Det är vad jag kan tänka just i dagsläget. Hoppas Du får till det.

Mvh// Sunshine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Citat"Jag gjorde en "Driver check" med ett program och där stog det att BIOS var skadat.

Kan nog bli att Du får hämta ny programvara till Bioset från Phoenix och flasha om det på nytt och återställa till ursprunget. Se bara till att få rätt version bara.

Det är vad jag kan tänka just i dagsläget. Hoppas Du får till det.

Mvh// Sunshine

Vart kan jag hitta programvaran? Har letat på Phoenix hemsida men hittar inte. En sak till, hur gör man när man flashar?

System Manufacturer: Acer

System Model: Aspire 3650

BIOS: BIOS Version TC-SP2.RS400 BF-B77-05Apr2006-BR17212(8.50I.000) <------ Det är min BIOS, ingen aning vart jag ska hitta den.

Det vore schysst om någon kan hjälpa till att hitta programvaran och förklara hur man flashar.

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart kan jag hitta programvaran? Har letat på Phoenix hemsida men hittar inte. En sak till, hur gör man när man flashar?

System Manufacturer: Acer

System Model: Aspire 3650

BIOS: BIOS Version TC-SP2.RS400 BF-B77-05Apr2006-BR17212(8.50I.000) <------ Det är min BIOS, ingen aning vart jag ska hitta den.

Jo det verkar finnas nyare BIOS... länk till supportsidan och direktnedladdning nedan! Ladda ner, packa upp, och kicka igång flash32.exe... med alla program och annat nedstängda under tiden. Sen är det bara att följa instruktionerna.

Edit:

När du ändå har sidan framme, kan du ju passa på att kolla om det finns nya drivrutiner också!

Supportsidan

Direktnedladdning

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt att jag segade.

Skulle bara säga att jag provat era tips, inget funkar. Men tack ändå. Jag ringde Acer och de sade att man var tvungen att byta ut hela skitet som skulle kosta 2500 kronor.

Lika bra att köpa ny dator.

Men som sagt, tack för all hjälp.

Redigerad av Windows90
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt att jag segade.

Skulle bara säga att jag provat era tips, inget funkar. Men tack ändå. Jag ringde Acer och de sade att man var tvungen att byta ut hela skitet som skulle kosta 2500 kronor.

Lika bra att köpa ny dator.

Men som sagt, tack för all hjälp.

Skulle vara roligt att få veta vad ACER sa mera, inte bara att bara byta ut! Dom måste väl ha sagt mera vad som orsakar problemet! Det kanske inte behöver kosta Dig 2500:-, måste finnas en enlare lösning på det hela.

Mvh// Sunshine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...