Gå till innehåll

Problem efter installation


Jack Bauer

Recommended Posts

Verkligen tråkigt att du ger upp. Du HAR fel i ditt påstående om formatering. Jag installerade via en uppgraderingsskiva nu på morgonen och det fungerade precis som det var tänkt. Jag kunde plocka bort partitioner, skapa partitioner och formatera precis som det var tänkt. Så något blir helt klart fel när du gör det... om det beror på datorn, felaktiga drivrutiner eller kvarlämnade filer från ett gammalt OS... ja, jag kan knappt gissa.

Magnus

Edit: Kan kanske vara en idé? Vid installationen... att innan formateringen så tar du bort partitionerna, gör en ny och installerar där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det absolut bästa och enklaste sättet att få till en clean install, är att helt enkelt överlåta all formatering och partitionering åt Windows installationsprogram. Man tar helt enkelt bort alla gamla partitioner som inte skall sparas (om man eventuellt har någon lagringspartition på systemdisken)... sedan startar man installationen på det oformaterade utrymme som uppstår, samt överlåter resten åt Windows.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

God förmiddag!

Jag hade tyvärr samma fel när jag installade Vistan på min sons dator. Tittade inte riktigt noga på installationsbilden, utan körde som ett tok för att få till det. Sedan upptäckte jag, något var galet i installationen och fick göra om det hela. Tittade då EXTRA NOGA och fann att det var 2 markerade rader i bilden, deletade båda för säkerhets skull, därefter formaterades hårddisken 0 och installationen fortgick som det skulle.

Sedan var allt som det skulle vid en helt ny installation. Inga som helst problem kom till!

Tilläggas bör, det fanns inga tillbehör koppade i datorn som kunde störa installationen.

Det var min erfarenhet av misstaget jag gjorde. Så nu läser jag nogrannare informationerna som dyker upp.

Mvh// Sunshine

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att man trycker på den disken som heter "0" och klickar på ta bort även den?

Trodde det var den som man skulle installera på?

Har testat att klicka på formatera på den också,men kanske skall man klicka på "ta bort"?

Finns det alternativet?

Skall man sedan klicka på "ny" för att göra den nya partitionen som man skall installera W7 på?

Hade några andra som jag tog bort igår,men lämnade kvar disken som hette "disk 0 system" som är på 74 Gb.

Skall man även markera den och klicka på ta bort vid början av installationen?

Hur går man vidare efter det? skall man klicka på "ny"?

Känner ändå att det är värt att lämna in den på datorbutiken, för att få det riktigt gjort.

Kommer säkert dyka upp nåt mer problem,och man får lägga energi o tid på att försöka fixa o trixa själv.

Kommer hem runt 5,och då är det en miljon saker man skall fixa med. u know the drill.

Därför var nu i helgen perfekt, då har man tid att sätta sig ner o verkligen ge detta tid.

(Närmare bestämt 1 dygn ). Höll på att somna igår framför datorn :blink:

Jag vill bara att det skall fungera , ( som MS vill få oss att tro att det skall göra ).............

Om det är fel på hårdvaran,då borde det väl inte komma så långt som till efter installationen och till skrivbordet?

Denna tråden blev visst längre än vad jag trodde,men tackar jättemycket för snabba svar o all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är ju såååååå nära. Du har HELT rätt enligt ovan...ta bort ALLA partitioner. Du behöver inte ens skapa en ny, det gör installationen åt dig bara du markerar den. Om allt är rätt så ska det stå "Disk0 ej allokerat utrymme" på disken (eller liknande).

Nåja... tid har man aldrig för mycket av... men med lite tålamod och lugn så sparar du åtskilliga hundralappar genom att slutföra detta själv.

Hör av dig om du behöver!

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag kunde få ett öre för varje timme jag jobbat med problem i datorn sen 2-3 år tillbaka så vore jag riktigt rik nu.Har haft problem vid nyinstallation och då jag kört "sfc/scannow" så har det varit 90 % fel i systemet,detta hänt vid 2 tillfällen och då ringt fujutsi supporten, suttit med telefonen i ena handen samtidigt som jag blivit guidad genom installationen,så det är ett tips till den ovana att kolla upp om den möjligheten finns.

Som Cecilia skriver om "missad text" så är det så det är att det gäller att vara vaken och ha is i magen och tålamod, så finns dåligt med tid i övrigt så försöka få antingen någon man känner eller lokala data`n att ta över,denna känsla jag har nu att jag fixar det mesta själv,söker på nätet efter info och i slutändan frågar här och sedan fixar problemet,självkänslan har ökat och osäkerhet/otillräcklighetkänslan är nästan borta,en manual i denna tråd hade kanske varit på plats dvs punkt ett osv i hur man gör installationen så det blir mindre rörigt,sen skriva ut råden och ha jämte sej medan`s man jobbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, är inte den som ger upp i första taget,men nu är det nära tyvärr.

Ringde MS supporten,och de hänvisade mig till deras hemsida.

Jag skulle återkomma när jag satt vid datorn, är på jobbet nu.

Supporten stänger kl.5,och jag är hemma efter 5......

Sitter i valet och kvalet,om man skall lämna in datorn eller om man skall göra ett sista försök.

Det lutar åt att lämna in den, eftersom de som sysslar med sånt här kan tar reda på exakt vad som är felet.

Det enda som jag inte provat,är att ta bort partitionen som jag har kvar, disk0.

försvinner allt med xp och gamla filer om man tar bort den?

Går det att ta bort den? Går ju ej att formatera den,har provat detta i kommandotolken.

anledningen var att det var en s k "systemdisk".

misstänker att det kan vara något hårdvaruproblem, men enligt MS specifikationer så skall den ju klara det.

det enda som jag anmärker på själv är det som jag markerat med fet o understruket:

System requirementsProcessor Required

1 GHz or faster 32-bit (x86) or 64-bit (x64) processor

Hard disk

16 GB available disk space (32-bit) / 20 GB (64-bit); for the download version, an additional 3 GB is required

Memory Required

1 GB RAM (32-bit) / 2 GB RAM (64-bit)

Video card

DirectX 9 graphics processor with WDDM 1.0 or later driver Other

Additional requirements to use certain features:

Internet access (fees may apply)

Depending on resolution, video playback may require additional memory and advanced graphics hardware

For some Windows Media Center functionality a TV tuner and additional hardware may be required

Windows Touch and Tablet PCs require specific hardware

HomeGroup requires a network and PCs running Windows 7

DVD/CD authoring requires a compatible optical drive

Music and sound require audio output

Product functionality and graphics may vary based on your system configuration. Some features may require advanced or additional hardware.

Men det går ju att ändra upplösningen till 1024*768, och ha kvar den inställningen efteråt också.

Får ju till installationen,men problemen börjar efter.

Precis som om det "strejkar". klickar man på startknappen, så kommer det visserligen upp en lista med program.

Men när man klickar på ett program,så startar det inte. Samma gäller med Windows Update. Händer inget alls.

Explorer startar men kommer inte fram någon sida. Det fungerar att stänga av,men går ej att starta igen,

man är tvungen att stänga av datorn med powerknappen. Nästa gång som man startar datorn,kommer det upp en

fråga om man vill starta den i felsäkert läge med kommandotolk eller nätverk. Då fungerar datorn smidigt till 90 %,

men utan alla fuktioner och godis som var en av anledningen till att man köpte W7. Vill ju slippa XP helt.

Redigerad av Jack Bauer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JA! ALLT försvinner om du tar bort partitionen. Du skriver att du kört kommandotolken och försökt ta bort en systemdisk? Då har du gjort det när du är inne i Windows? Självklart går inte det... den sista partitionen kan du bara ta bort med installationsprogrammet.

Att det strular när väl Windows 7 är installerat... ja, jag kan inte utläsa av dina inlägg om det är ett orört system eller om du försökt att installera egna drivrutiner? Tumregeln är att du ska ha igång ditt nätverkskort och gå direkt på Windows Update. Det är inte Internet Explorer i Windows 7. Det är ett eget program (se bilden). Är det totalstopp här så kan en BIOS-uppdatering som rekommenderas...

Att datorn frågar efter Felsäkert läge när du tvingats stänga Windows är ju inte så konstigt... det ska vara så. Men man kan inte ha en dator i felsäkert i all framtid. Det är till för att just felsöka och reparera.

Mvh Magnus

post-738-1256553940_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja,det var via kommandotolken efter uppstarten i felsäkert läge.

Men har beslutat mig för ett absolut sista försök efter jobbet idag. Går ej det så åker den i på datorbutiken.

Det enda som jag inte provat nu , är att helt ta bort den partition som heter "disk0. Det är den enda som finns att välja på för övrigt.

Men går den att ta bort? är den inte grå?

Vad skall man göra efter det? skall man klicka på "ny", eller kommer det upp av sig själv en del att installera på?

ursäkta om jag upprepar mig, men vill inte gå igenom den långa processen i onödan om man gjort något felval.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja,det var via kommandotolken efter uppstarten i felsäkert läge.

Men har beslutat mig för ett absolut sista försök efter jobbet idag. Går ej det så åker den i på datorbutiken.

Det enda som jag inte provat nu , är att helt ta bort den partition som heter "disk0. Det är den enda som finns att välja på för övrigt.

Men går den att ta bort? är den inte grå?

Vad skall man göra efter det? skall man klicka på "ny", eller kommer det upp av sig själv en del att installera på?

ursäkta om jag upprepar mig, men vill inte gå igenom den långa processen i onödan om man gjort något felval.

Aha då förstår jag gällande kommandotolken.

Du markerar Disk0 och väljer avancerat. Ta bort partitionen och sen markerar du den igen och väljer nästa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det har jag ju inte provat,men det får bli upp till datorbutiken att göra.

Skall nämna detta när jag lämnar in den. Hoppas att de kan fixa den,

för de hade vart kalas att testa W7. Har ej fått möjlighet till det ännu.

Trodde det räckte att ta bort de andra partitionerna,och endast ha kvar den som är "huvudpartition" på 74 GB.

Det var ju den som jag installerade på också,efter att ta klickat på "ta bort" på de övriga partitionerna.

Kan felet vara så enkelt verkligen?

Försvinner alla inställningar, gamla XP-filer då som kan ligga kvar och störa installationen?

Dessa är ju systemkraven för W7:

Systemkrav för Windows 7Om du vill köra Windows 7 på din dator behöver du det här:

•1 gigahertz (GHz) eller snabbare 32-bitars (x86) eller 64-bitars (x64) processor

•1 GB RAM-minne (32-bitars) eller 2 GB RAM-minne (64-bitars)

•16 GB tillgängligt diskutrymme (32-bitars) eller 20 GB (64-bitars)

•Grafikenhet med DirectX 9 och WDDM 1.0-drivrutin eller senare

Vad betyder "•Grafikenhet med DirectX 9 och WDDM 1.0-drivrutin eller senare " ??

Kan det vara problemet?

Har inbyggt grafikkort från ATI.

De andra systemkraven uppfyller jag ju med råge.

Redigerad av Jack Bauer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikenhet med DirectX9 eller nyare betyder just att ditt inbyggda grafikkort ska klara DirektX 9 eller nyare, vilket ditt gör.

Jag kontrollerade lite närmare på din datorspecifikation och den ska verkligen klara att köra Windows 7. Det finns en nyare BIOS-uppgradering men den gäller minneshastighet och borde inte påverka att köra Windows 7. Alltså ska din dator flyta hur bra som helst med Windows 7 som det är i nuläget.

Jag står än så länge fast vid att det är en kombination av installationsproblem och felaktiga drivrutiner som ligger bakom trögheten du upplever. Detta baserar jag på att du själv skrev att det inte funkade bra med XP-drivrutiner. Alltså har du inte lagt in rätt drivrutiner. Är det så att datorn går segt och inte svarar DIREKT efter installation så är jag lite osäkrare på problemet. Att det är något hårdvarufel är jag tveksam på... det borde yttra sig tydligare.

Hade JAG suttit med denna datorn framför mig så hade jag installerat W7 som jag själv har beskrivit i tidigare inlägg. Efter installationen hade jag gått in i enhetshanteraren och kontrollerat att nätverkskortet varit korrekt installerat. Att tänka på är att det kan behövas drivrutiner till mer än just själva nätverkskortet...det kan finnas maskinvara på moderkortet som behövs för att nätverkskortet ska fungera, detta tyder man ganska snabbt från namnet på dessa enheter. Naturligtvis hade jag haft en USB-sticka med Vistadrivisar för att komma tillrätta med detta. Därefter startat om datorn igen och sedan kört Windows Update.. finns det bättre och nyare drivrutiner på Windows Update så ska naturligtvis dessa installeras.

Jag förstår om det blir för mycket att smälta på en och samma gång.

Mvh Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tänkte på en sak gällande Aero.

Körde windows upgrade advisor på min jobbdator, och då klagade den på att det inte gick att köra windows aero.

den klagade även på minnet,som endast är 512 Mb.

Jag har ju inte kört detta på min bärbara,men då borde det ju t ex inte gå att ändra upplösningen till 1024*768.

kan det vara aero som gör så att datorn "småhänger" sig efter installationen?

det går ej heller att komma in i enhetshanteraren,då den inte händer något whatsoever när man klickar på "dator".

står ju ingen stans något om speciella grafikkort för att kunna köra aero i W7.

har alla vista drivrutinerna liggandes på ett usb-minne hemma, till det trådlösa nätverket.

även ljudet och vga drivisarna finns nedtankade.

men om man gjort fel vid installationen,borde det väl inte gå att starta alls eller?

eller startar det ändå,fast fungerar som i mitt fall väldigt dåligt?

Redigerad av Jack Bauer
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tveksamt att det skulle vara just Aero som strular. Däremot kan det vara grafikkortsdrivrutinerna i sig själva som saktar ner datorn. Datorna kan vara satt i standard VGA-läge och det brukar kännas trögt som tusan. Börja med det... lägg in de som hör till Vista. Men för guds skull... se till att komma ut på Windows Update efteråt... Finns det nyare drivrutiner än de som Asus tillhandahåller så är det att föredra.

Jo, det kräver speciella grafikkortskretsar för att köra Aero. Det är samma krav som i Vista. Men har du Aero efter installationen? Då vet du iaf att datorn klarar det.

Skulle inte förvåna mig om det är det som stular, installationen alltså. Jag har varit med om en massa skumma symptom som man inte kunde ana. Nu är det främst Vista som gett mig den huvudbryn.. men principen är densamma. Konstiga symptom som härleder från det man anade minst.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det håller jag med om.Har varit med om en massa skumma fel genom åren.

Man slutar aldrig förvånas,och lär sig hela tiden nya saker.

Vet inte om Aero fungerar på min dator, har bara en gång lyckats att ändra upplösningen till 1024*768.

Men även om man inte får igång Aero,så finns det väl en del annat godis i W7 som är bättre än i XP?

Det fungerar väl att "skaka fönstren" samt att dela skärmen med 2 dokument?

Fungerade iaf i felsäkert läge. fungerar dessa funktioner om inte Aero fungerar?

Skall lämna in datorn idag till den lokala datorbutiken. Hoppas de kan lösa problemet.

Finns det inte tillbehör till en bärbar, så man får den grafik som behövs för att köra Aero isf?

Har för mig att jag läst detta, och att man kopplar in det via usb.

W7 har ju fått beröm för att inte vara så krävande.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det håller jag med om.Har varit med om en massa skumma fel genom åren.

Man slutar aldrig förvånas,och lär sig hela tiden nya saker.

Vet inte om Aero fungerar på min dator, har bara en gång lyckats att ändra upplösningen till 1024*768.

Men även om man inte får igång Aero,så finns det väl en del annat godis i W7 som är bättre än i XP?

Det fungerar väl att "skaka fönstren" samt att dela skärmen med 2 dokument?

Fungerade iaf i felsäkert läge. fungerar dessa funktioner om inte Aero fungerar?

Skall lämna in datorn idag till den lokala datorbutiken. Hoppas de kan lösa problemet.

Finns det inte tillbehör till en bärbar, så man får den grafik som behövs för att köra Aero isf?

Har för mig att jag läst detta, och att man kopplar in det via usb.

W7 har ju fått beröm för att inte vara så krävande.....

Om du har Aero ser du om fönstren har glaseffekt... är dom bara blåa så har du INTE Aero. Detta tror jag dock inte du kan få i felsäkert läge.

Att koppla ett externt grafikkort har jag läst om men aldrig sett i handeln... här finns det att läsa om det: http://www.idg.se/2.1085/1.97856

Lycka till!

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, har inte tänkt på det så mycket, då jag inte fått någon riktig bra chans att testa W7.

Fungerar Aero shake o snap ändå,fast man inte kan se aero grafiken?

igår lyckades jag hursomhelst klara av att installera windows 7. såg riktigt bra ut ett tag.

lyckades tom få fram allt, och nere i hörnet fanns ikoner för ljud o nätverket. allt verkade fungera bra.

sedan startade w7 update och började installera drivrutiner för grafiken samt ljudet. kändes hur bra som helst.

det lilla man hann testa, så märkte man att det flöt på, och den verkligen klarade av att hantera w7.

MEN så kom det upp efter uppdateringarna var klara, att datorn skulle startas om.

eftersom jag trodde det var nödvändigt,och det stod att det inte var klart förrän man gjort detta, så klickade jag på "starta om".......

Då frös datorn och allt låste sig. gick inte att stänga ner fönstret, eller få någon reaktion från datorn. bara att trycka på powerknappen.

så nu känner jag att det är dags för proffsen att ta över. kommer lämna in datorn i eftermiddag efter jobbet.

kände ändå att jag ville ge den en chans, och provade att installera om w7 2 ggr t om.

har tagit bort alla partitioner, skapat en helt ny som jag formaterat. det gick inte heller.

sedan testade jag att installera på den partitionen som heter "disk 0 ej allokerat utrymme" men inte heller detta gick.

skall bli väldigt intressant att se vad de kommer fram till, synd bara att man kommer vara utan dator en vecka......

Hhmm, vad är det som MS skriver om W7:

Windows 7 - gör din dator enklare och snabbare så du får tid att göra det du verkligen vill.....

Skall man skratta eller gråta?

P.S lutar åt en ny dator med om det inte går att installera på min,

men det tar vi i en annan tråd isf.

Tack för alla tips o råd samt kommentarer, speciellt Manneman. ( ringer nog dig en dag när allt känns bättre ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du själv säger... du fick det installerat och det flöt riktigt bra fram till uppdateringarna var gjorda. Då vet du iallafall att datorn fungerar bra med Windows 7 men att drivrutinerna ställer till det.

Förstår om du känner för att gråta hellre än skratta.

Håller tummarna att du får en fullt fungerande dator med Windows 7 från datorservicen.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, hoppas inte jag heller. Idag blir det en sväng till datorbutiken med datorn.

Får vänta med att få uppleva W7 ett tag till som det lutar åt nu.

En fråga ang. skivorna till W7:

Låt säga att man köper en ny dator med Windows 7 Home Premium förinstallerat,

samt utan någon medföljande skiva till W7.

Det är ju vanligt nuförtiden att man inte får med någon skiva vid ett datorköp.

Kan man fortfarande använda den skivan som man köpte om man skulle behöva ominstallera W7 Home Premium?

Eller är det bättre att beställa en dator utan något alls installerat,

och be att de lägger in min W7 skiva på den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är datorn inlämnad på service iaf. Har gjort mitt bästa med W7.

Skulle få tillbaka datorn om en dryg vecka, så nu är man datorlös :(

Tackar för alla tips o råd medans jag försökte installera W7.

Bara att hålla tummarna på att det fungerar efter man fått tillbaka den.

Ingen som råkar ha en bärbar dator liggandes som man kunde få låna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat:"Skulle få tillbaka datorn om en dryg vecka"Nu blir jag besviken på datorbutiken! :angry:

Det brukar ju göras på minst 1 dag att installa & kolla att det fungerar. Sådan service har vi då här uppe. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...